Martijn Kregting - 30 juli 2021

VodafoneZiggo realiseert omzetgroei 3 procent

VodafoneZiggo realiseert omzetgroei 3 procent image

VodafoneZiggo heeft het tweede kwartaal van 2021 volgens voorlopige cijfers een omzetgroei van 3 procent gerealiseerd naar ruim 1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 2,1 procent naar 471 miljoen euro, waarmee de marge daalde tot 46,9 procent. De zakelijke kabel- en mobiele omzet steeg, bij mobiel voor het eerst in de geschiedenis van VZ.

De investeringen van de operator lagen 11 procent hoger (22,7% van de omzet), waardoor de vrije kasstroom met 12 procent afnam tot 24,2 procent van de omzet. De onderneming keerde 230 miljoen euro dividend uit en betaalde 22,6 miljoen euro aan rente aan de aandeelhouders. Het volledige rapport over Q2 verschijnt in de loop van augustus.

VodafoneZiggo houdt vast aan de doelstellingen voor heel 2021: het bedrijfsresultaat moet met 1-3 procent groeien en de aandeelhouders krijgen totaal 550-650 miljoen euro uitgekeerd. De modernisering van het kabelnetwerk met Docsis 3.1 technologie ligt op schema en wordt in de loop van 2022 voltooid.

Hoogtepunten uit het tweede kwartaal:

  • De omzet steeg met 3,0 procent tot 1,008 miljard euro. Bijna alle onderdelen lieten groei zien, behalve de dienstenomzet uit de zakelijke mobiele markt (-5,6%). Daarnaast liepen de niet-diensteninkomsten uit de zakelijke kabelmarkt terug (-16%).
  • Het bedrijfsresultaat (EBITDA) daalde met 2,1 procent tot  473 miljoen euro, door meevallers in Q2 van 2020. De marge zakte met 2,4 procentpunt naar 46,9 procent.
  • De investeringen stegen naar 229 miljoen euro (+11%) - vooral door hogere uitgaven aan CPE (decoders) - ofwel 22,7 procent van de omzet.
  • De vrije kasstroom liep terug tot 244 miljoen euro (-12%).
  • Het kabelnetwerk groeide in het kwartaal met 13.800 lijnen tot 7,312 miljoen. Er waren 3,795 miljoen actieve klanten (-21.200), een bezettingsgraad van 51,9 procent. 

Per zakelijk segment waren de ontwikkelingen als volgt:

  • Business cable: omzet +7,3 procent door groei in SOHO- de kleinzakelijk (+7.000 internetklanten bij), groei met Unified Communications en de Vodafone Marketplace. De dienstenomzet steeg 8,2 procent, de inkomsten uit niet-diensten lagen 16 procent lager. De SOHO-ARPU steeg met 3 procent tot 62 euro, de kleinzakelijke met 1 procent tot 84 euro.
  • Business mobile: omzet +0,7 procent. De dienstenomzet daalde echter (-5,6%), terwijl apparatuur meer opleverde(+26%). Er kwamen 18.800 klanten bij, terwijl de ARPU met 10 procent afnam tot EUR 16.
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024