Nederlandse consumenten geven meer uit in Europese webshops

23-07-2021 | door: Wouter Hoeffnagel

Nederlandse consumenten geven meer uit in Europese webshops

Nederlandse consumenten gaven in het eerste kwartaal 63% meer uit bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De uitgaven liepen op tot bijna 800 miljoen euro, ten opzichte van een half miljard euro een jaar eerder.

Dit blijkt uit cijfers van CBS. Het gaat om de grootste stijging sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014. Sinds dit jaartal groeien de bestedingen ieder jaar. Met name sinds het uitbreken van de COVID-19 pandemie in maart 2020 is de consumptie bij Europese webwinkels sterk gestegen. CBS vermoedt dat deze stijging toe te schrijven is aan de coronamaatregelen.

Nederlandse webwinkels zien omzet stijgen

Ook Nederlandse webwinkels profiteren. Zij zagen hun omzet met 85% stijgen en maakten hiermee een recordgroei door. Het gaat hierbij om zowel verkopen aan Nederlandse als buitenlandse consumenten. Deze groei is volgens het CBS vooral toe te schrijven aan multichannellers, die zowel in winkels als online verkopen. Deze partijen zagen hun online omzet meer dan verdubbelen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

De omzet uit pure webwinkels steeg met bijna 59%. Het aantal opgerichte webwinkels is met ruim 30% gestegen ten opzichte van Q1 2020. In verhouding met begin 2019 gaat het om meer dan een verdubbeling.

Ondanks de sterke stijging van aankopen van Nederlandse bij Europese webshops is het effect hiervan op de consumptieve bestedingen beperkt. Deze aankopen vormen aan relatief klein deel van uitgaven door consumenten. In 2019 bedroeg dit bedrag nog geen 2% van de totale omzet uit de Nederlandse detailhandel. In het eerste kwartaal van 2021 daalde de totaalomzet van de detailhandel in Nederland met ruim 1% ten opzichte van dezelfde periode in 2020.

Terug naar nieuws overzicht