Dataiku en Rabobank versterken samenwerking voor AI innovatie

14-07-2021 | door: Witold Kepinski

Dataiku en Rabobank versterken samenwerking voor AI innovatie

Dataiku, aanbieder van een enterprise AI-platform, bekrachtigt de nauwe samenwerking met Rabobank. Het platform van Dataiku ondersteunt het Data Lab van Rabobank bij het uitrollen van AI-projecten in de hele organisatie voor honderden gebruikers. In minder dan twee jaar tijd zijn er meer dan honderd AI-initiatieven succesvol afgerond.

Rabobank is in 2011 begonnen met het transformeren naar een datagedreven organisatie. Al die tijd heeft de bank het platform van Dataiku gebruikt om hun steeds geavanceerdere AI-projecten te ondersteunen. Van slechts een paar gebruikers en use cases tot een team van 165 medewerkers en brede acceptatie van AI binnen verschillende afdelingen, zoals marketing, sales, finance, risk management en audit.

“We werken al geruime tijd samen met Rabobank en hebben hun progressie meegemaakt van een relatief klein centre of excellence naar use cases op het gebied van AI die zijn ingebed in vrijwel alle bedrijfsonderdelen en die worden gebruikt door honderden medewerkers en klanten. Dit is precies het groeimodel zoals we in gedachten hadden toen we Dataiku ontwikkelden,” zegt Jurriaan Krielaart, sales director Benelux bij Dataiku. “Het draait allemaal om de business - van het selecteren van de juiste projecten tot het leveren van toegevoegde waarde. Het runnen van data-initiatieven vanuit een IT-team of zelfs een gespecialiseerd data-team alleen kan nooit de diepgang en waarde brengen die domeinexperts bieden. Het geheim is om de twee nauw samen te laten werken.”

RATE System
Het ‘RATE system’ is een van de topprojecten die Rabobank met Dataiku heeft ontwikkeld. Dit systeem geeft klanten inzicht in hun transacties en zorgt voor financiële transparantie RATE is gebaseerd op een machine learning-model dat is gemaakt met Dataiku en dat bedrijfslogica combineert met statistische modellen en neurale netwerken, allemaal gepubliceerd in een API, zodat transacties bijna in realtime (een kwestie van seconden) worden gelabeld.

"Innoveren met AI is noodzakelijk om competitief mee te blijven doen. Rabobank is niet de enige financiële instellingen met veel data en use cases, dus we werken constant aan het verbeteren van de klantervaring met steeds meer cutting-edge use cases,” zegt Roel Dirks, Product Manager Big Data Lab bij Rabobank. “Dataiku is de perfecte partner op om dit succesvol te kunnen doen. De snelheid waarmee ze nieuwe features vrijgeven is ongelofelijk. Dataiku is niet voor niets een toonaangevende speler op het gebied van data science en geavanceerde analytics.”

Analytics Way of Working
Naast technologie is het succes van Rabobank ook te danken aan hun Analytics Way of Working-methodologie, een unieke benadering om case-prioritering te gebruiken en een framework voor de hele organisatie om meer waarde te halen uit AI- projecten.

Naast klantenservice innoveert de Rabobank ook met AI om een datagedreven benadering van risico's en IT te bieden. Ontdek meer over hoe Rabobank hun RATE-systeem heeft gebouwd en krijg inzicht in deze aanvullende use-cases uit het hele bedrijf en hun Analytics Way of Working in het zojuist uitgebrachte e-book.

Terug naar nieuws overzicht