Redactie - 12 juli 2021

Ondernemingen blij met RISE with SAP

Ondernemingen blij met RISE with SAP image

De afgelopen SAPPHIRE Now had, zoals gebruikelijk, een overweldigende informatievloed. Toch springt er één ding uit, zo blijkt uit nagesprekken met een aantal Nederlanders: netwerken, samenwerken. Het SAP Business Network blijkt een schot in de roos. Naast het cloud-aanbod van het softwarehuis.

In juni vonden SAPPHIRE Now en de SAPPHIRE Now Terugbliksessies plaats. Onder leiding van Twan van den Broek (foto), SAP Experience Center Lead, praatten verschillende mensen na. Zij komen uit de onderwerpsgebieden IT, Supply Chain, Finance,Midden- en Kleinbedrijf (MKB) en meer.

Maurice Rijnen, Global IT Director & Program Director Digital Transformation bij Swinkels, vertelt over zijn voornemen en de uitvoering om tot een Intelligente Brouwerij te komen. Hij is in 2018 begonnen de bedrijfsprocessen te moderniseren. En zoekt nadrukkelijk de samenwerking met SAP en implementatiepartner Deloitte Consulting, waarvan Maarten van Roessel aan de discussie deelneemt. Evenals Marjet Wijn, Head of S/4 RISE Cloud bij SAP Nederland. Wijn valt op dat tijdens SAPPHIRE duidelijk wordt dat RISE with SAP steeds breder wordt en de netwerkcomponent een brandpunt is. “Het mooie van Swinkels is dat zij eigenlijk al aan RISE with SAP begonnen voordat SAP dit in het leven riep”, zegt Wijn. “Ik herkende wel heel veel in de keynotes van wat wij al in gang hebben gezet”, beaamt Rijnen.

Rijnen en Van Roessel benadrukken dat het belangrijk is de standaard cloud-toepassingen neer te zetten. De kern eerst, daarna kun je uitbreiden. “Plus ervoor zorgen dat de medewerkers snappen waarom wij dit doen en weten hoe zij ermee kunnen werken. Dat vereist toch wel veel communicatie”, zegt Rijnen. “Het is geen IT-project; het gaat om de bedrijfsvoering; het gaat om weghalen van schotten, om samenwerken, zowel intern als extern met partners en leveranciers. Dat denken vormt de Intelligente Brouwerij.”

Hij roemt de overname van Signavio door SAP dat het mogelijk maakt om de SAP-software automatisch de bedrijfsprocessen door te lichten en met verbetervoorstellen te komen. De gespreksdeelnemers vinden het prima dat dit onderdeel als Business Process Improvement aan RISE with SAP is toegevoegd.

Supply Chain

Als er één onderdeel is waar samenwerking de sleutel is, dan is het wel de supply chain. Geen wonder dat dit ‘met hoofdletters’ wordt uitgesproken door de gespreksdeelnemers Irfaan Adhien (voorzitter SCM VNSG), Gerard Houben (consultant INSynQ) en Bart Smetsers (Senior Solution Expert Supply Chain Execution SAP Nederland).

De afgelopen periode met de pandemie en een dwarsliggend schip in het Suez-kanaal heeft duidelijk gemaakt hoe kwetsbaar leveringsketens kunnen zijn. En hoe nodig het is dat bedrijven snel kunnen reageren op veranderende omstandigheden.

Adhien wijst op het belang van transparantie, tot op afdelingsniveau, om tot zinvolle samenwerking te komen. “Wil je voorbereid zijn op disrupties, dan moet de hele keten volledig transparant zijn.”

Houben valt tijdens SAPPHIRE op dat het werken met augmented reality werkelijkheid is. “Dat wordt bijvoorbeeld gebruikt voor onderhoud op afstand. Verder is het mooi te zien dat SAP het mogelijk maakt om real time inzicht te geven in waar producten zijn en waar ze naar toe gaan.”

Smetsers heeft oog voor het GreenToken Initiatief, een op blockchain gebaseerd platform dat aangeeft welke milieustatus een bedrijf heeft, gebaseerd op de uitstoot van CO2. “Dat is nog volop in ontwikkeling; er zullen nog wel meer meetpunten bij komen, maar je kunt nu zien hoe milieubewust de bedrijven zijn binnen jouw supply chain.” Houben en Adhien beamen dat duurzaamheid een belangrijk thema is.

Consumenten zijn gewend om hun bestellingen online te kunnen volgen en te weten wanneer de pakketbezorger voor de deur staat. “Die ervaring moeten wij ook binnen onze supply chains mogelijk maken”, vindt Adhien. “Dat vereist overigens wel een cultuurverandering, want je moet in elkaars keuken kunnen kijken.”

Gedrieën hameren ze erop dat de masterdata in orde moeten zijn, willen bedrijven van de samenwerking hun vruchten plukken.

Finance

SAP Ariba is een cloudgebaseerde B2B-marktplaats waar kopers en leveranciers elkaar vinden en zaken kunnen doen via één netwerkplatform. Ook hier gaat het dus om netwerken. At Sital, Business Information Manager Finance bij Nouryon en voorzitter van de focusgroep Finance bij VNSG, vertelt dat uit een recente enquête onder de leden van de focusgroep blijkt dat kennis over SAP Ariba op nummer één staat. Direct gevolgd door Tax. “Tja, SAP Tax, staat altijd al in de top drie; al jaren”, reageert Erik van den Berg, Principal Consultant SAP Service Line bij Capgemini.

Ook Bart Peijnenburg, Product Manager Financials bij SAP Nederland, is opgevallen dat SAPPHIRE veel aandacht heeft voor data. “De focus op data was de rode draad. Wat ga je doen met al die datalakes; hoe verzamel je data; hoe kun je uiteindelijk vooruit kijken”, zegt Sital. Van den Berg vult aan met de opmerking dat je eigenlijk alleen die data moet verzamelen die waarde oplevert voor de onderneming.

Peijnenburg is het met ze eens dat er één single source of truth dient te zijn. In zijn ogen zorgt SAP Central Finance daar voor. “Je hebt een uitdaging als alle data verspreid staan over meer dan tien verschillende SAP- en niet-SAP-systemen. Central Finance harmoniseert en centraliseert alle gegevens, zodat je ermee kunt werken.”

“Je moet beginnen met Finance”, stelt Van den Berg. “Als die afdeling niet is betrokken bij welke digitale transitie ook, dan ga je het niet redden.” Dat stekt volgens Sital verder dan de bedrijfsgrenzen. Ook inzicht in de gegevens van partners (leveranciers, afnemers) is van belang om uiteindelijk, gebaseerd op de financiële data, voorspellende uitspraken te kunnen doen. “Daarmee verandert wel de rol van de afdeling Financiën”, vindt het drietal. “Geen rapportages meer achteraf aan het eind van de maand, maar dagelijks kunnen aangeven hoe het bedrijf ervoor staat en wat de beste strategie zou zijn.”

Midden- en Kleinbedrijf

Van den Broek schetst het belang van het Midden- en Kleinbedrijf voor SAP: “Tachtig procent van de klanten van SAP bevindt zich in dit segment. En zeventig procent van alle nieuwe klanten voor S4 HANA komt uit dit deel van de markt.”

En ook hier een citaat uit een SAPPHIRE-keynote: ‘Zaken doen, doe je niet alleen’.

Zijn gespreksdeelnemers bij dit onderwerp zijn Marc van der Zon, Director Sales & Marketing bij Quinso, Floris Lettinga, Director Sales & Marketing bij Yanmar Marine International uit Almere, en Michael Blokdijk, Channel Director SAP Nederland.

De Almeerse vestiging van het Japanse Yanmar is de honderdste organisatie die is overgegaan naar SAP S/4HANA Cloud. “Vooral om ons zelf te kunnen concentreren op ons kerntaken en niet bezig hoeven te zijn met IT-zaken als upgrades en nieuwe functionaliteit”, licht Lettinga toe. “En om toekomstbestendig te zijn. Samen met onze partners.” Hij geeft aan dat het bedrijf, dat onder meer scheepsmotoren maakt, weg wil van aandacht op puur productuitlevering en de nadruk nu legt op de bedrijfsprocessen wat moet bijdragen aan voorspelbaarheid richting klanten. Onze kernpunten zijn proces, mens en product, en klanttevredenheid. Er zit wel wat weerstand in de organisatie, daarom is het nodig om steeds heel duidelijk uit te leggen waarom we dit doen en welke voordelen het heeft. Uiteindelijk moeten de medewerkers die voordelen eruit weten te halen, zij moeten het inzicht ontwikkelen op grond van de enorme berg data die zij nu voorhanden hebben. Verandermanagement is heel belangrijk.”

Van der Zon roemt de voorbereidingstijd die Yanmar heeft genomen. “Ze zijn vijf jaar bezig geweest om goed na te denken wat ze willen en hoe ze dat willen. Dat werkt heel prettig. Onze rol als implementatiepartner verandert; we zijn nu veel meer adviseur over bedrijfsvoering en de ondersteunende IT. De software is er; daar heb je geen omkijken naar.”

Wat Lettinga wil doen met het inzicht in data dat hij nu heeft? “Wij besteden meer dan een miljoen euro per jaar aan transportkosten. Wij zien nu al dat we dat slimmer kunnen aanpakken en voorzien flinke besparingen.”

Blokdijk onderstreept dat het MKB eigenlijk dezelfde uitdagingen heeft als grote ondernemingen.

Door: Teus Molenaar