EasyPark start met een nieuwe service: digitale voorspelling van parkeergedrag

09-07-2021 | door: Redactie

EasyPark start met een nieuwe service: digitale voorspelling van parkeergedrag

Met behulp van de nieuwe service van EasyPark wordt parkeerbeheer nog meer door gegevens gestuurd. Daarnaast helpt de service parkeeraanbieders gedetailleerd inzicht te verkrijgen in hun parkeerinventaris en tevens zowel het aanbod van als de vraag naar parkeerplekken te voorspellen.

EasyPark is een aanbieder van parkeertechnologie en biedt toonaangevende oplossingen voor zowel automobilisten als steden en aanbieders van parkeerruimte. Met behulp van de app kunnen automobilisten straten vinden waar veel parkeerruimte beschikbaar is, betalen voor het opladen van elektrische voertuigen en betalen voor hun parkeertijd.

EasyPark lanceert nu een gloednieuwe tool die is gericht op steden, aanbieders van parkeerruimte en vastgoedeigenaren, waarmee zij een door gegevens gestuurde aanpak van parkeerbeheer en planning kunnen gebruiken. De tool steunt op een unieke technologie die aanbieders van parkeerruimte helpt gedetailleerd inzicht te krijgen in hun inventaris en die tevens de vraag naar parkeerruimte kan voorspellen tot op specifieke tijdstippen voor individuele straten. De tool kan daarom worden gebruikt voor de optimalisering van de verkeersstroom en voor de besluitvorming in meerdere gebieden. Voorbeelden hiervan zijn de prijsstelling, handhaving, de planning van nieuwe parkeerlocaties en -beperkingen, evenals het plannen van alternatieve vervoersopties, zoals openbaar vervoer. De nieuwe service draagt de naam “Parking Data as a Service” (Parkeergegevens als service).

"Een gedigitaliseerd parkeerecosysteem voegt eindeloze mogelijkheden toe, zowel voor het verbeteren van de afzonderlijke parkeerervaring voor elke automobilist als voor stadsplanning. Bij EasyPark willen we steden leefbaarder maken en met het aanbieden van Parking Data as a Service krijgen steden nieuwe mogelijkheden en wordt een door gegevens gestuurde aanpak van stadsplanning mogelijk", aldus Johan Birgersson, CEO van EasyPark Group.

Met behulp van een combinatie van geavanceerde technologie en methoden wordt informatie gecombineerd in de voorspellende software van EasyPark, waardoor een uniek inzicht wordt verkregen in het parkeergedrag in het gebied. Via de EasyPark-app krijgen automobilisten ook suggesties voor de beschikbaarheid van parkeerruimte en kunnen ze waardevolle tijd besparen bij het zoeken naar een parkeerplek. De technologie kan ook een belangrijke rol spelen bij het duurzamer en leefbaarder maken van de stad, aangezien auto’s minder onnodig rondrijden, wat leidt tot minder uitstoot en opstoppingen.

"Wij geloven dat de potentie voor stadsplanning en parkeerbeheer enorm is. De mogelijkheid om de beschikbaarheid van parkeerruimte onmiddellijk te verbeteren, heeft grote voordelen voor automobilisten, aangezien het zo gemakkelijker wordt een beschikbare parkeerplek te vinden. Dankzij minder zoektijd, rijden er minder auto’s rondjes, waardoor dit een goed voorbeeld is van technologie die groenere steden ondersteunt. Als de ruimte beter wordt gebruikt, wint iedereen", aldus Johan Birgersson.

Parking Data as a Service is in het voorjaar van 2021 gelanceerd en wordt al in verschillende Europese steden gebruikt. Het is de planning om de service uit te blijven breiden op de markten van EasyPark in Europa en de rest van de wereld.

Terug naar nieuws overzicht