Wouter Hoeffnagel - 04 juli 2021

Fintech specialist OneFor betreedt de Nederlandse markt

Fintech specialist OneFor betreedt de Nederlandse markt image

OneFor, een nieuw pan-Europees Fintech-bedrijf, betreedt de markt met een oplossing die grenzeloze geldoverdrachten en betalingen mogelijk maakt en de miljardenmarkt voor remittance en betalingen opschudt. OneFor rondt transacties binnen een seconde af, voor een transactiefee die tot wel 70% lager ligt dan bij andere oplossingen. Op die manier bedient de oplossing miljoenen mensen, waaronder immigranten, die voor hun inkomen afhankelijk zijn van de internationale verzending en ontvangst van geldbedragen. De bijbehorende betaalkaart wordt ondersteund door Mastercard.

Gebruikers kunnen zich registreren in de OneFor-app, waarna ze ontvangers direct vanuit hun adresboek kunnen toevoegen. Na registratie ontvangen de gebruikers een digitale portemonnee (e-wallet) en een Mastercard betaalkaart die direct gebruikt kan worden om geld op te nemen bij betaalautomaten in het land waar ze wonen. Dit is een uitkomst voor de mensen die remittance-bedragen verzenden én voor de miljoenen ontvangers wereldwijd. Zij zijn vaak niet aangesloten bij een bank en moeten voor de geldoverdracht vaak ingewikkelde en dure oplossingen gebruiken.

Sustainable Development Goal

De app en de e-wallet zijn gratis. Gebruikers moeten alleen een nationaal geaccepteerd identiteitsbewijs kunnen tonen en hun adres kunnen bevestigen (bijvoorbeeld met een telefoonrekening). OneFor hanteert een vaste bijdrage van €2,70, ongeacht de hoogte van het over te maken bedrag. Zo draagt de oplossing bij aan het behalen van de Sustainable Development Goal (SDG) van de VN en de Wereldbank. Dit staat in scherp contrast met de meeste bestaande oplossingen, die vaak duurder zijn en bovendien enkele uren tot dagen nodig hebben om een overdracht af te ronden.

De wereldwijde remittance-markt bestrijkt 1 miljard mensen, waarvan zo'n 200 miljoen gastarbeiders en migranten als zenders en 800 miljoen familieleden en kennissen aan de ontvangende kant. OneFor reikt verder dan de financiële markt en hoopt levens en levensomstandigheden wereldwijd te verbeteren. In Nederland heeft bijna 25% van de Nederlandse bevolking een migratieachtergrond, 4,3 miljoen mensen. Zij sturen gezamenlijk jaarlijks zo’n 12,2 miljard euro naar familie, vrienden en kennissen in het buitenland. Nederland staat daarmee in de top 3 van EU-lidstaten.

Beschikbaarheid

OneFor is per direct beschikbaar in Nederland en België en andere landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Griekenland, Italië en Spanje. Gebruikers daar worden verbonden met hun thuislanden in Noord-Afrika, Zuidoost-Europa en Latijns-Amerika.

OneFor wil met zijn oplossing de financiële wereld 'vermenselijken', mensen aan elkaar verbinden en bouwen aan financiële inclusie met een wereldwijd ecosysteem. Het bedrijf kiest daarom ook voor een 'persoonlijke' look voor de app: gebruikers kunnen met elkaar chatten en elkaar 'polaroids' en cadeaus sturen, om ze zo het gevoel van nabijheid en samen zijn te geven.

Verbinding, ervaringen en mogelijkheden

Marco Abele, co-CEO van OneFor, geeft aan: "Wij geloven dat geld om meer gaat dan alleen transacties. Geld draait om de verbinding, ervaringen en mogelijkheden die ermee gecreëerd worden. We hopen er met OneFor voor te zorgen dat transacties verbindende momenten worden, dar betalingen een gedeelde ervaring zijn en dat de financiële inclusie zorgt voor sociale vooruitgang en economische potentie."

"Onze plannen voor groei zijn ambitieus, maar we hebben ons huiswerk gedaan om een schaalbaar model neer te kunnen zetten," zegt Fatih Bektas, OneFor co-CEO. "We innoveren remittance, maar ook andere betaalmogelijkheden. Zo werken we aan de lancering van een QR-betaaloptie die voor 'touch & go, verkopers aanmerkelijk goedkoper is."