Wouter Hoeffnagel - 16 juni 2021

Brits onderzoek naar mobiele ecosystemen van Apple en Google

Brits onderzoek naar mobiele ecosystemen van Apple en Google image

De Britse privacytoezichthouder Competition and Markets Authority (CMA) start een onderzoek naar Apple en Google. De toezichthouder onderzoekt of de duopolie van de bedrijven op het gebied van mobiele besturingssystemen, appwinkels en webbrowsers consumenten benadeeld.

Het onderzoek is gericht op de mobiele ecosystemen van beide bedrijven. De CMA definieert dit als een verzameling toegangspoorten waarmee klanten toegang krijgen tot een scala aan producten, content en diensten. Denk hierbij aan muziek, TV, videostreaming, fitnesstracking, online winkelen en online bankieren. Ook omvatten de ecosystemen onder meer slimme speakers, smartwatches, huisbeveiliging en slimme verlichting.

Impact op concurrentie

De CMA gaat in kaart brengen of de macht die Apple en Google hebben op mobiele ecosystemen concurrenten in de digitale markt beperkt. De CMA is bezorgd dat dit innovatie in de weg staat en tot hogere prijzen voor zowel apparaten als apps leidt voor consumenten. Ook voor andere producten betalen zij mogelijk een hogere prijs doordat hogere advertentieprijzen worden gehanteerd.

Ook wordt onderzocht welke macht Apple en Google hebben op andere bedrijven, waaronder appontwikkelaars. Zij zijn voor de verspreiding en het aanbieden van hun apps afhankelijk van Apple en Google.