Redactie - 17 juni 2021

eG Innovations: Adequate monitoring maakt innovatie mogelijk

eG Innovations: Adequate monitoring maakt innovatie mogelijk image

Beschikken over grote hoeveelheden data wil nog niet zeggen dat een organisatie vanzelf goed onderbouwde beslissingen kan nemen. Want het ongelimiteerd verzamelen van data is relatief eenvoudig, maar het snel omzetten van die data in bruikbare informatie is complexer. Daarom kan een goed monitoringsysteem de basis vormen voor innovatie.

“Wij houden ons voornamelijk bezig met het monitoren van IT-systemen en infrastructuren en proberen daarbij een helder inzicht te verschaffen in de daadwerkelijke performance van het gehele IT-ecosysteem”, zegt Srinivas Ramanathan, CEO van eG Innovations. “Dat gaat van netwerk en database tot applicatie en interface.”

Hij vervolgt: “In een ideale wereld zou je willen dat die performance-monitoring volledig geautomatiseerd zou plaatsvinden. Maar de praktijk is wat weerbarstiger. Kijk bijvoorbeeld naar data. De monitoring tools hebben daar te maken met terabytes aan gegevens, die tegenwoordig geproduceerd worden door elke schakel in het netwerk. Elke router, elke switch. Ze produceren allemaal data, die door de monitoring tools verwerkt moeten worden.”

Big Data

In feite is monitoring van het netwerk dus een Big Data activiteit. “De meeste monitoring tools die nu op de markt zijn, zijn goed in staat om al die data te verzamelen en vervolgens te presenteren op een dashboard, op basis waarvan de IT-manager dan kan beslissen wat er moet gebeuren. Maar het probleem wat die IT-manager dan heeft is dat hij wel veel data aangereikt krijgt, maar nog geen informatie”

“Natuurlijk is het wel zo dat het altijd begint met het verzamelen van de juiste data – en wij besteden daar bij onze klanten ook veel tijd aan – maar we proberen vervolgens op basis van de verzamelde gegevens ook te waarschuwen voor latente problemen. Net zoals een dokter een patiënt kan waarschuwen op basis van een bloedonderzoek. Op dat gebied is er nog veel ruimte voor innovatie.”

Installeren

Om monitoringtools ook echt als een ‘waarschuwende dokter’ te kunnen inzetten moeten organisaties een aantal stappen doorlopen. “Als eerste moeten ze de oplossing installeren. Dat kan op zich soms al een uitdaging zijn, hoewel het tegenwoordig wel een stuk makkelijker gaat dan toen ik in 1990 mijn IT-carrière begon en met een stapel van 40 CD’s op pad gestuurd werd om HP OpenView te installeren.”

“Maar het blijft ook nu een uitdaging, omdat je bij het installeren van een monitoring oplossing eerst je IT-infrastructuur in kaart moet brengen. En ook dat lijkt simpeler dan het in werkelijkheid is. Er zijn zoveel variabelen, en die moeten allemaal beschreven worden. En ook de authenticatie moet goed ingeregeld worden. Geen eenvoudige klus, omdat applicaties de laatste jaren veel complexer zijn geworden.”

Zichtbaar

“Die ontwikkeling is misschien niet altijd even goed zichtbaar, maar neem van mij aan dat IT-systemen de afgelopen 10 jaar eenzelfde technologische ontwikkeling hebben doorgemaakt als de smartphones. Omdat de meeste systemen op de achtergrond draaien, is dat alleen doorgaans veel minder goed zichtbaar. En het is overigens niet alleen de complexiteit die is toegenomen, maar ook de afhankelijkheid.”

“De systemen zijn tegenwoordig praktisch allemaal met elkaar verbonden, waardoor geldt dat als er één systeem uitvalt, de hele keten een probleem heeft. Het in kaart brengen van deze afhankelijkheden en integraties is vaak ook zeer uitdagend, alleen al omdat de beheerders van de systemen vaak niet degenen zijn die ook betrokken waren bij de implementatie ervan.”

AI

“Vervolgens moet je bepalen welke gegevens en activiteiten je allemaal wilt monitoren; welke checks je wilt inbouwen. En daarvoor heb je kennis van experts nodig, die uiterst schaars is. Dat is een gebied waar AI ingezet kan worden. Dat is na de discovery fase. In die fase, waarin het IT- ecosysteem in kaart wordt gebracht, is domein-expertise belangrijker dan AI. Maar op het moment dat de verzamelde data ook daadwerkelijk geanalyseerd wordt, zijn de kansen voor AI des te groter.”

Dezelfde uitdagingen waar men zich tijdens de implementatie voor gesteld ziet, spelen ook weer op na de ingebruikname. “Eén van de belangrijkste zaken voor een monitoring oplossing is dat de alerts die erdoor geproduceerd worden te vertrouwen zijn. Als je twee keer een vals alarm hebt gekregen van een systeem, reageer je namelijk de derde keer niet meer, terwijl er dan wel echt wat aan de hand kan zijn.”

Machine learning

“En om te zorgen dat de meldingen van het systeem kloppen, is het heel belangrijk om goede ‘baseline’ informatie op te stellen om te definiëren wat ‘normaal’ is. Maar omdat de wereld steeds in beweging is, is het verstandig om de tool zelf constant te laten evalueren wat normaal en wat abnormaal is. Hier zetten wij machine learning voor in.”

“Zo proberen we ook door het systeem gegenereerde alerts aan elkaar te verbinden. ‘Alert Correlation’ noemen we dat. We streven ernaar maar één alert te geven voor incidenten die allemaal dezelfde oorzaak hebben. Ook hiervoor gebruiken we AI.”

IT

“En het gaat nog verder, want wij zetten machine learning en AI ook in om te bepalen of alle hardware in een omgeving wel nodig is bijvoorbeeld. In sommige gevallen kan er een downgrade plaatsvinden, wat veel geld bespaart. Maar zonder de inzet van machine learning en AI zou een IT-manager hier geen inzicht in hebben.”

“We komen dan ook steeds meer aan tafel bij de business, vooral omdat IT steeds minder bevoegd is om beslissingen te nemen. Daarbij komt dat sommige IT-ers onze oplossing als een bedreiging zien; ze zijn bang dat ons systeem hun baan zal overnemen. Maar we willen ook met de business praten omdat de uiteindelijke waarde van de inzet van onze oplossingen aan de businesskant ligt.”

“De gang naar de cloud heeft er ook voor gezorgd dat IT-afdelingen vaak geen goed overzicht meer hebben van het hele proces dat een gebruiker doorloopt. Een IT-er kijkt traditioneel alleen naar dat wat onder zijn controle is, terwijl er nu in de ondersteuning van bedrijfsprocessen vaak ook externe systemen worden betrokken. Om dat goed te snappen moeten wij dus ook met de business en de eindgebruikers praten. Maar zonder IT kunnen en willen we niet.”

Door: Marco van der Hoeven