Witold Kepinski - 15 juni 2021

Microsoft laat zich gelden in UCaaS markt

Microsoft laat zich gelden in UCaaS markt image

Nieuwe gegevens van Synergy Research Group tonen aan dat het aantal geïnstalleerde PBX-gebruikers op locatie blijft eroderen naarmate UCaaS en gehoste PBX-oplossingen in de gunst komen en marktaan pakken. Hoewel het aandeel van on-premise PBX van het totale aantal gebruikers slechts met een half procentpunt per kwartaal daalt, betekent dit een sterke groei voor de veel kleinere UCaaS- en gehoste PBX-segmenten.

In het eerste kwartaal groeide het UCaaS-gebruikersbestand met 46% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020. De grootste begunstigde van die groei was Microsoft, die nu op de tweede plaats staat in termen van UCaaS-inkomsten, nadat het slechts twee kwartalen eerder het vijfde bedrijf was. RingCentral blijft de markt met een ruime marge leiden, terwijl de andere toonaangevende UCaaS-providers Mitel, 8x8, Vonage en LogMeIn zijn. Gerangschikt op abonnees in plaats van inkomsten, zijn Cisco, Zoom en Fuze allemaal prominenter aanwezig.

Het totale aantal UCaaS-abonnees bedraagt nu meer dan 17 miljoen en is sinds eind 2018 verdubbeld. Hoewel de groei in alle regio's sterk is, wordt de wereldwijde markt nog steeds gedomineerd door de VS, die meer dan driekwart van alle UCaaS-abonnees vertegenwoordigt. In de meeste andere landen staat de marktontwikkeling nog in de kinderschoenen, waarbij alleen het VK, Duitsland en Canada een redelijk groot aantal UCaaS-abonnees hebben.

“Terwijl RingCentral in een eigen veld blijft, is er een strijd gaande tussen het achtervolgende peloton van UCaaS-providers. Microsoft was te laat op het feest, maar groeit nu sterk en verdubbelt het aantal UCaaS-abonnees elke zes maanden”, zegt Jeremy Duke, oprichter en hoofdanalist van Synergy Research Group. “De andere twee bijzonder snelgroeiende aanbieders zijn Zoom en Fuze. Hoewel geen van beiden de top zes haalt wanneer ze worden gerangschikt op omzet, hebben ze dit kwartaal allebei de grens van één miljoen abonnees overschreden. Het goede nieuws voor alle leveranciers is dat dit nog te vroeg is voor UCaaS en dat er nog vele jaren van hoge groei in het verschiet liggen, aangezien de enorme geïnstalleerde PBX-basis geleidelijk overgaat naar cloudgebaseerde diensten.”