Drie manieren om meer waarde te halen uit je cloud datawarehouse

Martijn Geerlings

14-06-2021

Drie manieren om meer waarde te halen uit je cloud datawarehouse

De cloud is inmiddels in elke grote organisatie de standaard voor de opslag en verwerking van data. Het is ook de standaard voor bedrijven die een nieuw datawarehouse implementeren of upgraden. Maar het introduceren van nieuwe technologie betekent niet dat deze ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Om echt de vruchten te plukken van je investering in een datawarehouse moet je ook kijken naar oplossingen die de cloud-data beschikbaar maken zodat ze meerwaarde leveren voor iedereen binnen de organisatie.

Als je naar de voordelen kijkt, is het duidelijk waarom de cloud de standaard is. De schaal, flexibiliteit en kracht van de cloud maken datawarehouses in de cloud een no-brainer. En gezien de opkomst van een heel ecosysteem van cloud-technologieën, waaronder ETL / ELT, is het ophalen van data uit deze warehouses nog nooit zo eenvoudig geweest.

Het is echter nog niet zo eenvoudig om deze data om te zetten naar inzichten. Volgens het Big Data & AI onderzoek dat NewVantage Partners dit jaar uitvoerde zegt slechts 24% van de bedrijven datagedreven te zijn geworden. Het ontsluiten van de echte waarde van data blijft dus voor veel organisaties een uitdaging. Cloud analytics kan hierbij een oplossing bieden.

De volgende drie adviezen helpen om meer waarde te halen uit je cloud datawarehouse met cloud analytics.

1. Bespaar tijd bij implementatie

Het is een tijdrovend proces om je data onder te brengen in een cloud datawarehouse. Het vereist testen, evalueren en vervolgens het zorgvuldig verplaatsen van het meest waardevolle bezit van je bedrijf: data. Met cloud analytics elimineer je de noodzaak om deze complexe zaken opnieuw uit te voeren. In plaats daarvan kun je snel verbinding maken met je cloud datawarehouse en starten met het schalen van de oplossing naar verschillende teams. Sterker nog, als je een oplossing voor cloud analytics vindt die verbinding maakt met meerdere cloud datawarehouses, profiteer je van onbeperkte use cases, waar je data zich ook bevindt.

2. Breng cloud-data naar zakelijke gebruikers

In een onderzoek van Harvard Business Review geeft 87% van de zakelijk leiders aan dat hun organisatie succesvoller is als eerstelijnsmedewerkers datagedreven beslissingen kunnen nemen. De meeste analytics-oplossingen vereisen echter nog steeds diepgaande technische kennis. Dit zorgt voor dezelfde bottlenecks tussen data- en business teams die het gebruik van analytics al decennialang afremmen. In een cloud-gedreven wereld kan deze belemmering van snelheid en personalisatie zelfs rampzalig zijn.

Moderne cloud analytics biedt een nieuwe manier om rechtstreeks in contact te komen met je cloud datawarehouse. Via intuïtieve interfaces zoals ‘zoeken’ kan elke medewerker inzichten vinden en betere beslissingen nemen. Zakelijke gebruikers zijn vrij om data te verkennen, hierop in te zoomen en zelf hun vragen te beantwoorden - allemaal zonder de noodzaak om nieuwe technische vaardigheden te ontwikkelen.

3. Volg nieuwe innovaties op de voet

Hoewel cloud analytics veel waarde oplevert, is het tempo van veranderingen in het data-ecosysteem nog nooit zo hoog geweest. Naarmate er steeds nieuwe mogelijkheden worden geïntroduceerd, zal het eenvoudigweg cloud-fähig maken van bestaande analytics-technologieën organisaties ervan weerhouden om gebruik te maken van deze innovatie.

Moderne cloud analytics geeft bedrijven een naadloze ervaring bij het implementeren van deze nieuwe technologieën. In plaats van het opnieuw implementeren of wachten op een nieuwe software update, brengt cloud analytics de nieuwste mogelijkheden direct binnen handbereik. Hiermee kan data op iedere plek in de organisatie - dus ook buiten de boardroom - meerwaarde leveren.

Door: Martijn Geerlings (foto), Regional Manager, Thoughtspot

Terug naar nieuws overzicht
Cloud