Wouter Hoeffnagel - 02 juni 2021

Gartner: Financiële en accountancyorganisaties vernieuwen zes op de tien BPO-contracten niet

Gartner: Financiële en accountancyorganisaties vernieuwen zes op de tien BPO-contracten niet image

Financiële en accountancyorganisaties vernieuwen 60% van hun business process outsourcing (BPO)-contracten niet. De belangrijkste reden hiervoor zijn verouderde prijsmodellen die digitalisering en procesverbeteringen niet stimuleren.

Dit stellen analisten van Gartner, die op Gartner CFO & Finance Executive Conference op 25 en 26 mei bespraken hun financiële leiders waarde kunnen destilleren uit hun outsourcing partnerships. "Het tijdperk van werknemer-gebaseerde BPO, waarbij kosten worden berekend op basis van het aantal fulltime medewerkers (FTE's) die nodig is om werk te verrichten, wordt overbodig in een tijd waarin het efficiënt uitvoeren van financiële processen niet afhankelijk is van een groot aantal medewerkers", aldus Sanjay Champaneri, research director in de Gartner Finance Practice. "Automatisering zorgt ervoor dat minder of zelfs geen mensen nodig zijn voor het verrichten van werk." 

Herpositioneren

BPO-providers investeerden in mogelijkheden die hen in staat stellen zichzelf te herpositioneren. Van uitsluitend een distributiemodel met gedeeltelijke automatisering naar een model dat aansluit bij de doelstellingen van klanten om te digitaliseren.

Dit levert de providers verschillende voordelen op rondom het succesvol uitvoeren van automatiseringsinitiatieven: schaalgrootte, grote hoeveelheden transactionele gegevens en wereldwijde toegang tot digitaal talent in de vorm van software engineers en datawetenschappers. Providers die hun businessmodel niet aanpassen leggen het volgens Gartner echter af tegen partijen die dat wel doen.

gartner-FA-sourcing-objectives-06-2021.jpg

"Klanten zijn gemotiveerd toegewijd te blijven aan automatiseringsroadmaps van providers door de kans op een volume-gebaseerd betaalmodel over te stappen, dat competitief is geprijsd en meer transparantie biedt over de berekening van kosten", aldus Champaneri. "Klanten die echter niet het idee hebben de juiste productiviteitswinst te krijgen uit automatisering zoeken echter naar alternatieve betaalstructuren van nieuwe providers."

Grote consolidatieslag

Gartner voorziet voor 2023 een grote consolidatieslag. Naar verwachting consolideert 40% van de financiële organisaties naar een enkelvoudige provider voor outsourcing voor alle activiteiten rondom financiën en accountancy. Dit percentage lag in 2019 nog op 24%.

"2020 was een zeer disruptief jaar en over het algemeen zagen we uit uitkomsten voor BPO-partnerships", aldus Champaneri. De BPO providers die zwaar leunden op processen gebaseerd op het aantal medewerkers gaven deze verstoring door aan hun klanten. Providers die vertrouwen op automatisering bleven echter stabiliteit bieden in verwerkingstijd en productiviteit.

Automatisering is tijdens de pandemie een belangrijke onderscheidende factor gebleken. Financiële- en accountancyorganisaties zetten nieuwe technologieën in die complexe, dynamische processen die menselijke beoordelen vereisen automatiseren met een combinatie van automatiseringstools. Gartner verwacht dat dit leidt tot 'hyperautomatisering' en een belangrijke onderscheidende factor wordt voor BPO-providers.