Witold Kepinski - 29 mei 2021

Salesforce boekt sterke resultaten in eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar

Salesforce boekt sterke resultaten in eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar image

Salesforce kondigt sterke resultaten voor het eerste kwartaal van 2022 aan. De omzet in het eerste kwartaal bedroeg 5,96 miljard dollar, een stijging van 23% op jaarbasis en 20% in constante valuta. De nettowinst bedroeg 469 miljoen dollar.

"We hadden het beste eerste kwartaal in de geschiedenis van ons bedrijf", zegt Marc Benioff (foto), voorzitter en CEO van Salesforce. “Wij zijn van mening dat ons Customer 360-platform de meest relevante technologie blijkt te zijn voor bedrijven die uit de pandemie versnellen. Met een ongelooflijk momentum in onze kernactiviteiten, verhogen we onze omzetverwachting voor dit fiscale jaar met 250 miljoen dollar tot ongeveer 26 miljard dollar en de niet-GAAP operationele marge tot 18 procent. We zijn op weg om in boekjaar 2026 een omzet van 50 miljard dollar te behalen.”

"Onze prestaties in het eerste kwartaal waren sterk op alle financiële maatstaven", zegt Amy Weaver, President en Chief Financial Officer, Salesforce. "We zagen recordniveaus van nieuwe klanten en kracht in alle producten, regio's en klantgroottes. Onze indrukwekkende start van dit jaar draagt bij aan ons momentum voor de rest van het jaar, terwijl we ons doel van 50 miljard dollar aan inkomsten in FY26 bijhouden.”

Over Salesforce-concurrent SAP zei Benioff dat SAP een kleiner marktaandeel in de crm-markt dan in het verleden. Volgens IDC heeft Salesforce 19,8 procent marktaandeel versus SAP dat 4,8 procent marktaandeel had in eerste helft van 2020. Benioff beweert verder dat Salesforce op het punt staat om SAP te passeren als het grootste bedrijf voor bedrijfsapplicaties ter wereld. Benioff specificeerde niet welke meting hij gebruikt en wanneer hij van plan is dit te halen.

Dreamforce

Salesforce heeft verder de allereerste hybride Dreamforce aangekondigd. In zowel fysieke als digitale vorm gaat het evenement plaatsvinden in San Francisco, New York, Londen en Parijs op 21, 22 en 23 september 2021.

Het afgelopen jaar kreeg Dreamforce een volledig digitale vorm - de ‘Dreamforce to You' editie bracht Dreamforce naar klanten over de hele wereld. Het evenement omvatte meer dan 140 miljoen views, een live gestreamde keynote, gepersonaliseerde inhoud en een vierdaagse digitale leeromgeving en ervaring. Dreamforce 2021 bouwt voort op dit succes en brengt innovatieve, inspirerende en meeslepende persoonlijke en digitale ervaringen samen in de VS en Europa.

Gezondheid en veiligheid krijgen tijdens Dreamforce 2021 de hoogste prioriteit. Salesforce volgt alle lokale COVID-19-richtlijnen voor de volksgezondheid en in de VS moet iedereen die persoonlijk aanwezig is, zijn gevaccineerd. Medisch leiderschap, waaronder de wereldberoemde epidemioloog Dr. Larry Brilliant, werken samen met Salesforce om de veiligheid van alle aanwezigen te waarborgen. Salesforce werkt ook samen met partner Marriott om best practices toe te passen en veilige ervaringen te creëren.

Dreamforce 2021 is de 19e jaarlijkse editie van Salesforce; een reünie die is ontworpen om de hele Salesforce-gemeenschap - klanten, partners, werknemers, studenten en meer - samen te brengen om te leren, contact te maken, plezier te hebben en iets terug te doen, aldus Salesforce.

Door: Witold Kepinski