Gartner: CFO's moeten investeren in AI om niet achterop te raken

27-05-2021 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner: CFO's moeten investeren in AI om niet achterop te raken

Om niet achterop te raken moeten CFO's de komende jaren investeren in kunstmatige intelligentie (AI). Dit stelt Gartner op basis van een onderzoek onder 300 CFO's en financieel leiders in mei 2020. 90% van de respondenten verwacht te investeren in AI.

Gartner stelt dat om optimaal te profiteren van de voordelen die dergelijke investeringen kunnen bieden CFO's verder moeten kijken dan projecten die alleen gericht zijn op het moderniseren van de functie. "Er is niets mis met het gebruik van AI voor het moderniseren van financiële functies. Het is zeer belangrijk werk", licht Clement Christensen, directeur van de Gartner Finance practice, toe. "De meest indrukwekkende opbrengsten van AI zijn voor CFO's die denken over de fundamentele manier waarop de technologie de wijze waarop hun organisatie zaken doet kan veranderen."

Topprioriteiten

De topprioriteiten zouden hierbij volgens Gartner moeten zijn:

  • het verbeteren van de data-achitectuur van de organisatie ter ondersteuning van toekomstige AI-doelstellingen;
  • investeringen in citizen data scientists zodat de AI-productie snel kan worden opgeschaald indien deze succesvol blijkt;
  • het herontwerpen van de rapportages van de organisatie op basis van de behoefte van interne belanghebbenden in plaats van traditionele financiële functies.

"De meeste CFO's zijn zich bewust dat om hun functionele digitaliseringsdoelstellingen te realiseren, zij meer experimentele en minder bekende digitale technologische projecten moeten nastreven", aldus Christensen. "Desondanks hanteren zij een toepassingsgerichte aanpak voor AI-projecten die een voorkeur lijkt te hebben voor het moderniseren en verbeteren van bekende processen om eenvoudig kwantificeerbare winst op het gebied van ROI te realiseren."

Use cases

Een veelgebruikte use case voor AI is bijvoorbeeld het gebruik van machine learning om te voorspellen welke klanten geneigd zijn betalingen te vergeten. Zo kunnen organisaties deze klanten vroegtijdig een betalingsherinnering sturen. Het terugdringen van late betalingen kent een duidelijke ROI, aangezien het de cash flow van de organisatie verbetert. AI wordt hierbij volgens Gartner echter niet ingezet om iets nieuws te doen. Zo wijst het onderzoeksbureau erop dat de financiële afdeling ook zonder AI deze betalingen had geïnd, maar dan op minder efficiënte wijze.

Als voorbeeld van een transformatieve use case noemt Gartner het identificeren van klanten die laat betalen tijdens het salesproces. Dit maakt het mogelijk leads te prioriteren op basis van betaalgedrag. Deze use case kan de werkwijze van de business transformeren door late betalingen terug te dringen en de cash flow verder te verbeteren. Tegelijkertijd dringt het de noodzaak terug om in de toekomst achter betalingen aan te zitten. Zo houdt de financiële afdeling meer tijd over voor activiteiten die meer toegevoegde waarde bieden.

'De uiteindelijke opbrengst is in potentie veel groter'

"De transformatieve optie biedt geen direct meetbare ROI zoals de moderniseringsoptie, maar de uiteindelijke opbrengst is in potentie veel groter", stelt Christensen. Gartner adviseert CFO's een AI-project te starten met een probleem dat opgelost moet worden, in plaats van een proces dat gemoderniseerd moet worden. "Een kleine verschuiving in de mindset van CFO's over de inzet van AI kan het verschil maken tussen een project dat een business moderniseert en een project dat de business transformeert, waar het grootste concurrentievoordeel behaald kan worden."

Terug naar nieuws overzicht