Witold Kepinski - 19 mei 2021

SAS tweakt analytics aanbod en werkt nauwer samen met Google

SAS tweakt analytics aanbod en werkt nauwer samen met Google image

Tijdens SAS Global Forum 2021 doet SAS verschillende aankondigingen die analytics en AI voor iedereen toegankelijk maken. De initiatieven ondersteunen bedrijven in hun digitale transformatie, en maken het ook mogelijk om het leven van mensen met behulp van deze technologieën te verbeteren.

'S werelds grootste AI en analytics congres is voor de tweede keer een virtuele editie. Tijdens de conferentie staan innovatie, de toekomst van analytics en digitale transformatie centraal. Tijdens de US-editie van SAS Global Forum vandaag doet SAS een aantal specifieke aankondigingen zoals de uitbreiding van de cloud-ondersteuning naar Amazon Web Services (AWS) en Google Cloud, en de inzet van Conversational AI bij hulp aan slachtoffers van identiteitsfraude. Deze twee nieuwsberichten heb je via een aparte mail van ons ontvangen. De overige aankondigingen vind je hieronder.

AEG Sports gebruikt geavanceerde analytics om beter in te spelen op behoeften van fans tijdens COVID-19

Door COVID-19 moesten sportclubs en stadions nieuwe manieren vinden om hun fans te bereiken. Met behulp van de AI-gebaseerde SAS® Viya® op Microsoft Azure, was AEG Sports in staat om te anticiperen op de behoeften van haar fans en de betrokkenheid hoog te houden, zelfs tijdens een pandemie.

Het gebruik van analytics om het fansentiment te begrijpen is van cruciaal belang geweest. Met behulp van SAS Viya creëerde het analytics-team van AEG Sports modellen om de mening van fans te peilen over zaken als het terugkeren naar live-wedstrijden. Door tijdens de pandemie voortdurend het sentiment onder fans te analyseren, kon AEG Sports berichten personaliseren op basis van interesse en gevoelens over persoonlijke veiligheid, en bepalen welke fans gerichte retentie-inspanningen nodig hadden. Met deze tactiek heeft AEG Sports de fans tevreden gehouden en de ROI van marketingcampagnes verhoogd.

Winnaars SAS Hackaton lossen wereldproblemen op met AI en analytics

In maart heeft SAS de eerste wereldwijde Hackaton georganiseerd. Honderden teams gebruikten cloud-native SAS Viya-analytics, Microsoft Azure en andere tools om oplossingen te bouwen die het leven van mensen verbeteren, bedrijven ondersteunen, en een gezonde planeet bevorderen.

ITsAmsterdam uit Nederland werd winnaar van de Global Technology subtrack Computer Vision. Een team van chirurgen en data scientists van Amsterdam UMC, Gelre ziekenhuizen en ITsPeople dat een computer vision-model heeft ontwikkeld om chirurgen te helpen de veiligheid van patiënten te verbeteren tijdens het operatief verwijderen van de galblaas en daarmee ook levens te redden. Tijdens de ingreep moeten chirurgen een duidelijk beeld krijgen van verschillende relevante anatomische structuren en zicht krijgen op de zogenaamde ‘critical view of safety’. Met dit ontwikkelde model kunnen op termijn zowel praktiserende chirurgen als chirurgen in opleiding worden ondersteund.

“We zijn trots op het team van ITsAmsterdam. Een mooi praktijkvoorbeeld van hoe je met computer vision goede visuele inzichten kunt bieden in behandelingen en operaties. Dit project sluit perfect aan bij de weg die we zijn ingeslagen met het Nederlandse healthcare team van SAS om artsen en ziekenhuizen met onder meer computer vision-technologie te ondersteunen bij het primaire proces, oftewel AI naar het bed te brengen, dichtbij en ten behoeve van de patiënt”, zegt Joost Huiskens, Industrie Expert Healthcare bij SAS.

“Met onze hackatons willen we inspireren en innoveren, en onze maatschappij en bedrijven helpen. De diverse teams in deze wereldwijde hackaton hebben voor nieuwe ideeën gezorgd om bijna 100 unieke use cases aan te pakken. Ik was zelf verrast door de brede waaier aan analytische technologie die ze hiervoor gebruikt hebben. Alle teams verdienen een speciale erkenning en bedanking voor hun harde werk en bijdrage”, zegt Bob Messier, Senior VP of Customer Engagement & Support bij SAS.

SAS biedt gratis training en lesmateriaal om data beter te begrijpen en gebruiken

SAS biedt een nieuwe e-learning cursus en gratis lesmateriaal voor leerkrachten om data te gebruiken, interpreteren en begrijpen. In de huidige maatschappij en op moderne werkplekken is dit een noodzakelijke skill geworden om succesvol te zijn. Van sociale mediaberichten tot slimme horloges en gezondheidsmonitors voor thuis, data is een fundamenteel onderdeel van ons leven geworden en bevindt zich overal. De COVID-19-pandemie heeft dit alleen nog maar versterkt. Foutieve interpretatie van data kan bovendien tot misinformatie leiden.

De nieuwe SAS data literacy training introduceert de basisprincipes van data. Mensen leren strategieën om met data te werken en ook de ethische uitdagingen van data komen aan bod. De eerste twee van in totaal zes modules zijn op dit moment al beschikbaar.

“SAS beseft hoe krachtig data is om ons te helpen de wereld te begrijpen, en om problemen op te lossen. In onze connected en datarijke samenleving is de vaardigheid om data dagelijks te gebruiken voor iedereen essentieel geworden, en niet enkel voor data scientists en wiskundigen”, zegt Jim Goodnight, de CEO van SAS.

Google

SAS breidt tot slot zijn cloud-native oplossingen uit voor Amazon Web Services (AWS) en Google Cloud, gevolgd door Red Hat OpenShift later dit jaar. Het is de volgende stap van SAS om geavanceerde analytics mogelijk te maken, daar waar klanten hun data opslaan. SAS Viya is al sinds november beschikbaar op het Microsoft Azure cloud platform. Dit is onderdeel van het strategisch partnership van SAS met Microsoft. "Vorig jaar hebben we gezien dat organisaties zich doorgaans gemakkelijker aan veranderingen op de markt konden aanpassen als ze digitale transformatie al omarmd hadden. Het is dan ook geen verrassing dat analisten een forse groei van de publieke cloud voor big data en analytics voorspellen. Dankzij de nieuwe samenwerkingen met Amazon en Google hebben klanten van SAS nog meer keuze om hoogstaande analytics om het overal en op elke schaal in het bedrijf uit te rollen. Onze klanten willen analytics in de cloud”, zegt Jay Upchurch, CIO van SAS. We zijn trots op het baanbrekende werk dat we samen met Microsoft hebben verricht, maar we begrijpen natuurlijk ook dat klanten soms voorkeur hebben voor andere cloudproviders. Daarom stellen we onze klanten in staat om SAS Analytics eenvoudig en betrouwbaar in hun cloud omgevingen te laten draaien en ondersteunen we hen om het maximum uit hun huidige cloud-investeringen te halen."

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024