Exertis en Poly adviseren partners: Help je klanten transformeren naar hybride werken

“We hebben de afgelopen tijd geleerd wat we kunnen, maar ook wat er niet werkt en wat we missen”

Christ-Jan Beljaars, Sales en Marketing Director Benelux Exertis en Sebastiaan Hoogstadt, Poly

12-05-2021 | door: Johan van Leeuwen

Exertis en Poly adviseren partners: Help je klanten transformeren naar hybride werken

Als corona straks een omgeslagen bladzijde in de geschiedenis is, breekt er een nieuw tijdperk aan. Dat gaat in het teken staan van het hybride werken, verwachten Christ-Jan Beljaars van Exertis en Sebastiaan Hoogstadt van Poly. Het kanaal doet er verstandig aan daar alvast op voor te sorteren.

Op het moment van het interview met Christ-Jan Beljaars (Sales en Marketing Director Benelux bij Exertis) en Sebastiaan Hoogstadt (Sales Director Benelux bij Poly) zijn de coronacijfers nog verontrustend, maar biedt het vaccineren hoop voor de toekomst. Tijd om na te denken over het tijdperk na corona, zo vinden ze beiden. De distributeur en de vendor, die al jarenlang trouwe partners zijn, zijn beiden gespecialiseerd in collaboratie- en conferencing-oplossingen en merkten dus van heel dichtbij hoe de pandemie onze manier van werken veranderde.

Fysiek aanwezig
“We hebben het afgelopen jaar met zijn allen heel veel geleerd”, zegt Beljaars. “Onder andere over dingen die we in het verleden vrij normaal vonden, maar dat eigenlijk niet zijn. Met zijn allen in de file staan of mensen invliegen voor een vergadering van een uur, bijvoorbeeld. Er is bewustwording gecreëerd dat het anders kan.” Hoogstadt sluit zich daar helemaal bij aan. “Het afgelopen jaar is aangetoond wat wij al lang wisten: je hoeft niet overal fysiek aanwezig te zijn om toch effectief te kunnen vergaderen of samenwerken.”

Blijven we dan precies zo werken als tijdens de pandemie? Zeker niet, verwachten ze. We gaan naar een tijdperk van hybride werken, met het beste van beide werelden. Beljaars: “We hebben de afgelopen tijd geleerd wat we kunnen, maar ook wat er niet werkt en wat we missen. Ik denk dat de keuze om wel of niet fysiek aanwezig te zijn straks veel bewuster wordt gemaakt. Als wij bijvoorbeeld een overleg in Brussel hebben, voegt het soms iets toe dat ik ook echt aanwezig ben. Op andere momenten is het genoeg als ik gewoon inbel, vanuit een ruimte die daar perfect voor is ingericht.”

Werken hoeft niet per se op kantoor. Die trend was al langer zichtbaar, maar is nu versneld. “Satya Nadella van Microsoft merkte na twee maanden Covid al op dat we evenveel digitale transformatie hadden gehad als normaal in twee jaar”, vertelt Hoogstadt. “Nu, na twaalf maanden Covid, kun je dat bijna vertalen naar twaalf jaar aan transformatie, in alle segmenten. Zelfs callcentermedewerkers bellen nu vanuit huis.”

De grote kantoortuinen zullen langzaam uitsterven, verwachten ze. Het type werk gaat bepalen waar je dat doet en met welke tools. Beljaars: “Geconcentreerd werken gaat vaak het beste vanuit een goed thuiskantoor. Wil je nadenken over een creatief proces? Dan is de buitenlucht ideaal. Brainstormen met een team gaat natuurlijk het beste als je fysiek bij elkaar bent.” Hoogstadt: “Werk gaat niet om de plek, maar om wat je doet.”

Het hybride werken wordt dus het beste van beide werelden. Aan de ene kant de efficiëntie en productiviteit van werken vanuit huis en aan de andere kant het plezier en de onderlinge creativiteit van fysiek bij elkaar komen. “Dat moet je natuurlijk wel goed aansturen”, voegt Hoogstadt toe. “Als iedereen in een team of projectgroep verschillende dagen kiest om thuis te werken, dan bereik je wellicht niet wat je wilt bereiken.”

Goede technologie
De distributeur en de vendor hebben een lange geschiedenis van nauwe samenwerking. Samen kunnen ze partners helpen om hun klanten voor te bereiden op het post-corona-tijdperk. Dat valt of staat met goede technologie. Hoogstadt: “Zelfs bij grote klanten merk ik dat ze er eigenlijk nog niet klaar voor zijn als straks iedereen naar kantoor gaat, maar er tegelijkertijd nog veel thuisgewerkt kan worden. Het is belangrijk dat er sprake is van ‘technology parity’, gelijkwaardige technologie thuis en op kantoor, want anders zullen medewerkers gewoon weer massaal naar kantoor komen. Dat is precies waar wij bij helpen: ervoor zorgen dat mensen die thuis of op een andere locatie werken dat goed kunnen doen en professioneel overkomen.”

In veel verschillende sectoren zijn er oplossingen die voor corona al bestonden, die tijdens corona nog meer toegevoegde waarde kregen en die dus ook na corona blijven bestaan. Hoogstadt geeft een voorbeeld. “Een grote onderwijsinstelling kocht onze apparatuur omdat het wilde dat docenten, ook op afstand, op een natuurlijke manier les konden geven. Zo kunnen ze zich vrij rond bewegen tijdens de les, terwijl de camera en de microfoons automatisch volgen. Een andere onderwijsketen, VO Zeeuws-Vlaanderen, koos voor corona al voor een oplossing waarbij meerdere klassen op meerdere locaties tegelijkertijd les krijgen van één leraar. De leraar ziet alle klassen op een scherm. De leerlingen zien uiteraard de leraar, maar ook de andere klassen.”

Het maakt duidelijk dat er technisch gezien heel veel kan. De adoptie vormt vaak nog een obstakel. Beljaars: “Het is van groot belang dat de gebruiker geen angst kent om de techniek te gebruiken. Het moet gewoon werken. In het benaderbaar maken van technologie hebben we samen grote stappen gezet.” Hoogstadt geeft een voorbeeld. “We gebruiken in onze technologie acoustic fence, een soort onzichtbaar scherm waarbuiten het geluid genegeerd wordt. Dat gebruiken we al veel langer bij zakelijke oplossingen, maar de waarde bij camera’s en headsets voor het thuiskantoor is ook heel groot. De IT-afdeling kan die remote managen en op de juiste manier instellen.”

Bij de hand nemen
Het kanaal zou nu met klanten moeten praten over de juiste technologie met de juiste functionaliteiten, vindt Hoogstadt. “Een bedrijf kan zijn callcentermedewerkers wel thuis laten werken, maar wil je als klant financieel advies van iemand waarbij je een hond op de achtergrond hoort blaffen? Bedrijven zijn op zoek naar oplossingen daarvoor en het is aan partners om daarin met een goed verhaal te komen.” Het is volgens hem belangrijk dat partners vroeg in de salescycle aanwezig zijn. “Je moet klanten bij de hand nemen. Bij verschillende persona’s horen verschillende devices, maar klanten zijn zich daar vaak niet van bewust. Daar kun je als partner echt iets toevoegen. De adoptie van remote werken valt of staat bij de keuze voor goede en passende producten.” Beljaars sluit af: “Onze twee bedrijven kunnen partners prima ondersteunen met oplossingen waarmee ze hun klanten kunnen begeleiden richting dit nieuwe tijdperk.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie