Wasabi is hot en wint ook terrein in het Nederlandse kanaal

We gebruiken hetzelfde protocol, maar dan dus voor een vijfde van de prijs

Richard Czech, Vice President EMEA Sales

18-05-2021 | door: Johan van Leeuwen

Wasabi is hot en wint ook terrein in het Nederlandse kanaal

Wasabi groeit snel aan populariteit. Niet de hete Japanse specerij, maar de van origine Amerikaanse leverancier van object storage. Via distributeur CloudLand is de vendor ook actief in de Benelux. Richard Czech, Vice President EMEA Sales, vertelt over het relatief nieuwe bedrijf. Ook geeft hij antwoord op de vraag of de toekomst van storage volledig in de cloud ligt.

Czech vertelt eerst hoe de bijzondere naam tot stand kwam. “Bij het bepalen van de naam ging het op een gegeven moment over ‘hot storage’ (bedrijfskritische data die snel opgeslagen moet worden, red.). Omdat we een nieuwe marktcategorie gingen creëren, wilden we de essentie van ‘hot’ in onze naam vangen. We hadden een naam nodig die wereldwijd erkend en begrepen zou worden. We waren er vrij zeker van dat als iemand naar zijn reactie op het woord Wasabi werd gevraagd, ze meestal met het woord 'hot' zouden reageren. En, zoals ze zeggen, de rest is geschiedenis. Of zoals we graag denken: geschiedenis in wording. We zijn een disruptief bedrijf met een naam die daarbij past.”

Een vijfde van de prijs
Wasabi is een van origine Amerikaans bedrijf dat in 2015 werd opgericht door David Friend en Jeff Flowers. Zij waren eerder de oprichters van Carbonite, een online backup service. “Daar leerden ze veel over het industrialiseren van storage. Cloud backup was toen heel innovatief”, vertelt Czech. Hun kennis en ervaring namen ze mee naar Wasabi. Dat heeft zich vanaf het begin puur gefocust op object storage, waarbij bestanden als object worden opgeslagen. “Achter object storage zit een technologie die zorgt voor data durability en data availability.” Dat object storage een grote toekomst heeft, daar is Czech van overtuigd. Het biedt veel mogelijkheden. “Zonder het te weten gebruikt iedereen het al heel lang want onder andere YouTube gebruikt object storage. Wij brengen die technologie naar elk mogelijk bedrijf.” Wasabi maakt gebruik van het S3-protocol, net als Amazon. “Daardoor zijn we heel compatible met bestaande applicaties.”

In 2017 lanceerde Wasabi zijn product Hot Cloud Strorage. “Met onze prijs van 5,99 dollar per terabyte, per maand zijn we tachtig procent minder duur dan Amazon. Dat zorgt voor een disruptie in de markt. We gebruiken hetzelfde protocol, maar dan dus voor een vijfde van de prijs.” De vraag groeide sindsdien in hoog tempo. “Voor de eerste petabyte aan storage hadden we zes maanden nodig. Vandaag de dag verkopen we meerdere petabytes per dag. We hebben meer dan 25.000 klanten en een totaalbedrag van 250 miljoen opgehaald in diverse financieringsrondes.”

Datacenter in Amsterdam
Sinds 2019 is Wasabi in Europa actief, waaronder ook in de Benelux. Het maakt gebruik van een Equinix-datacenter op het Science Park in Amsterdam. “Dat datacenter draagt bij aan de exponentiele groei die we in de Benelux zien.” In heel Europa gaat het goed, vertelt Czech. “We creëren eigenlijk een nieuwe markt, overal waar we actief zijn. Ik zie onszelf niet als concurrenten van Microsoft of Amazon. We bieden een oplossing voor iedereen die zijn data van de eigen locatie wil verplaatsen naar een andere plek en die daarbij een ongekende data durability wil. We zijn daarbij volledig vendor-neutraal en compatible met eigenlijk alle soorten van backup-software. Het product is daarnaast erg snel en schaalbaar. We rekenen bovendien geen onverwachte extra kosten door, zoals voor egress of API requests. Anderen doen dat wel.”

Partnerstrategie
Wasabi heeft wereldwijd een duidelijke partnerstrategie. “Toen we in 2019 in Europa begonnen, besloten we om gebruik te maken van het kanaal. Dat is voor bijna de volle honderd procent het geval.” Deze strategie is ook geadopteerd in de VS, waar Wasabi begon met een rechtstreeks verkoopmodel en inmiddels stapsgewijs overstapt. “We zijn een echt channelbedrijf geworden.” In de Benelux gaat dat model via distributeur CloudLand. “Zij zijn heel belangrijk voor ons. Ze bereiken honderden partners voor wie Wasabi heel interessant kan zijn. We krijgen zoveel aanvragen, dat we echt mensen in het veld nodig hebben die de juiste taal spreken om overal actief op te kunnen reageren. Daarom besloten we al vrij snel na onze start in Europa om met distributeurs zoals CloudLand samen te werken.”

Wasabi geeft partners volgens Czech een gereedschapskist die ze kunnen gebruiken om bij hun klanten multi-tenant cloud-storage te verzorgen. “Ze kunnen de storage ook isoleren, geheel passend bij de eisen die de GDPR in Europa stelt.”
Gevraagd naar een advies voor channelpartners zegt Czech: “Zorg dat je jouw klanten echt toegevoegde waarde kunt bieden, door ze geld te laten besparen op hun storage. Dat betekent uiteindelijk gewoon meer marge.”

Toekomst
Czech heeft veel ervaring in de wereld van storage, ook buiten het veld van cloud-storage. De vraag of de toekomst van storage volledig richting cloud gaat, ten koste van tape, krijgt een genuanceerd antwoord. “Er is een exponentiele vraag naar het opslaan van data. Maar toch gaat cloud-storage niet alles vervangen. Vroeger hoorde ik al vaak verhalen dat tape dood was, en alles naar disk zou gaan. Dat gebeurt niet. Met cloud-storage is er een nieuwe laag bijgekomen, voor grote hoeveelheden data. Nu is het zo dat van de data die op locatie staat een groot deel zelden wordt ingezien. Als het op tape staat, is de data bovendien minder snel beschikbaar. Maar lokale data blijft zeker ook nodig en tape heeft ook voordelen. De toekomst is wat mij betreft dus echt hybride.”

Dat neemt niet weg dat hij de voordelen van object storage in de cloud dagelijks tegenkomt. Juist ook als het gaat om legacy data. “Ik zal een voorbeeld geven. In de media, waar we sterk vertegenwoordigd zijn, geeft het veel nieuwe mogelijkheden om video’s en andere content naar de cloud te verplaatsen. Dat maakt het namelijk mogelijk om diepere analyses te doen van de content, ook met behulp van kunstmatige intelligentie. Daarmee wordt dus nieuwe waarde toegevoegd aan de data. Dat zien we steeds vaker. Dat biedt mooie kansen, zeker ook voor partners.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Cloud
Cloud