Nalta geeft visie over verkoop van Boomi door Dell

Mike Veldhuis, Nalta

06-05-2021 | door: Witold Kepinski

Nalta geeft visie over verkoop van Boomi door Dell

Dell Technologies heeft zijn onderdeel Boomi, aanbieder van een integratie platform as a service (iPaaS), verkocht aan investeringsmaatschappij Francisco Partners en privacy equity-fonds TPG Capital. De overname wordt gewaardeerd op 4 miljard dollar (ruim 3 miljard euro) en wordt naar verwachting voor het einde van 2021 afgerond. Dutch IT channel vroeg aan Mike Veldhuis, medeoprichter van de Nederlandse Boomi partner Nalta,com en winnaar van 2020 Dutch IT Channel Awards IoT Innovator of the year met Blue Force Tracking, wat hij van deze stap vindt.

Wat doet Nalta en waarom is Boomi technologie zo interessant?

Nalta heeft zo’n 7 jaar geleden Boomi opgenomen in haar portfolio. Je vindt de producten van Boomi terug in onze IoT oplossingen zoals Blue Force Tracking. Een oplossing die we samen met het Dell Connected Sustainable Society team hebben neergezet voor de Nationale Politie, JC Arena en de gemeente Amsterdam. Daarnaast zetten we Boomi meer traditioneel in voor data en applicatie koppel vraagstukken bij onze klanten.
Boomi is voor ons bijzonder interessant omdat het de brug slaat tussen onze traditionale datacenter infrastructuur business en maatwerk software ontwikkeling trajecten. Het draait bij onze klanten om het waarde creeren uit data en dat is precies het speelveld waar Boomi excellereert. Onderwerpen waar ik in menig Nalta Explores video en Nalta podcast met gasten over heb mogen spreken!

Waarom is Boomi door Dell afgestoten?

Voor ons als partner van Dell Technologies is dat uiteindelijk lastig in te schatten. Deze week is Dell Technologies World, een event waar Dell’s nieuwe product aankondingen wereldkundig worden gemaakt. Dit jaar staat de lancering van APEX centraal, een nieuwe wijze om de producten en diensten van Dell Technologies as-a-service af te kunnen nemen. Een belangrijke ontwikkeling om ook als partner op de steeds groeiende vraag naar cloud en consume business modellen antwoord te kunnen geven.
Dit zijn producten en diensten die toch dichter bij de core van Dell Technologies liggen en ik kan me voorstellen dat focus aanbrengen in het portfolio een reden van verkoop van Boomi is geweest. Daarnaast heeft Dell Technologies over de afgelopen jaren enorm geinvesteerd en dan kan het geen kwaad om met de verkoop van bedrijfsonderdelen rendement te nemen op deze investeringen.

Hoe kijkt Nalta naar deze volgende stap van Boomi?

Bij Nalta zien we dit eigenlijk als een natuurlijke en positieve ontwikkeling. Met de aandacht die er door Dell Technologies is gegeven aan Boomi staat de organisatie nu waar hij is. 15000 unieke klanten, een gezond portfolio en een professionele support & channel organisatie.
Wij verwachten dat met een zelfstandig Boomi de snelheid van innoveren verder kan worden opgeschroefd. En dat hiermee nog beter kan worden ingespeeld op marktontwikkelingen. De markt van (low code) integratie oplossingen is groeiende. Er staat nu een stevig fundament om daar op door te bouwen.

Wat zijn de trends in de iPaaS markt waar Nalta en Boomi actief zijn?

iPaaS en Nalta zijn beide geëvolueerd met de behoeften van de klant en de industrie. Wat begon in de vroege jaren 2000 was een primaire behoefte om bedrijfsgegevens te integreren. Maar nu elk bedrijf moet investeren in hun digitale transformatie, zijn locaties en soorten gegevens ook geëvolueerd.
Het apparaat en de gegevens worden bijvoorbeeld op veel meer locaties gegenereerd, zo niet op elke mogelijke locatie. Treinen, boten, auto's, enz. En daarmee de noodzaak om apparaatgegevens te integreren met bedrijfsgegevens. iPaaS en Nalta zijn geëvolueerd om gelijke tred te houden met deze behoeften om klanten innovatieve waarde te bieden, ongeacht de gegevens of waar deze zich bevinden.

Terug naar nieuws overzicht