VodafoneZiggo boekt solide groeicijfers

07-05-2021 | door: Redactie

VodafoneZiggo boekt solide groeicijfers

VodafoneZiggo boekte over het eerste kwartaal van 2021 een solide omzetgroei van 2% en een stijging van het operationele bedrijfsresultaat (EBITDA) van 3%. Zowel in de consumenten- als in de zakelijke markt laat het bedrijf wederom sterke financiële en commerciële resultaten zien.

VodafoneZiggo verkocht dit kwartaal 61.000 nieuwe mobiele postpaid simkaarten. In het zakelijke segment is er een omzetgroei van 11% behaald aan de vaste kant, mede door een toenemende vraag naar oplossingen die VodafoneZiggo biedt voor slim en hybride werken aldus CFO Ritchy Drost: "In het eerste kwartaal zijn we blijven investeren in de Nederlandse Gigabit Society en leveren we essentiële connectiviteit en -entertainment via ons GigaNet. Onze klanten zijn geüpgraded naar hogere internetsnelheden en we hebben SmartWiFi-aanbiedingen gelanceerd om de ervaring in huis te verbeteren. Het oude analoge tv-signaal is uitgeschakeld en we liggen op schema om in 2022 aan alle klanten 1 Gigabit downloadsnelheden aan te bieden. Het aantal vast-mobiel geconvergeerde klanten is verder gestegen. Ook realiseerden we sterke resultaten bij Ziggo Zakelijk, wat onze totale omzet en het operationele bedrijfsresultaat ondersteunde, ondanks een negatieve impact van de pandemie. Dit maakt dat we onze prognose voor 2021 kunnen herbevestigen."

Records op het netwerk
De nieuwe manier van werken en leven onderstreept volgens CFO Ritchy Drost het vitale belang van de digitale infrastructuur. "De Nederlandse netwerken behoren tot de beste van Europa, zowel mobiel als vast. De netwerken van VodafoneZiggo hebben bewezen de records in het gebruik uitstekend te kunnen opvangen. Dit bewijst mede dat de strategie van VodafoneZiggo werkt, namelijk om met GigaNet aan de groeiende behoefte van consumenten en zakelijke klanten te blijven voldoen. Nu én in de toekomst."

VodafoneZiggo blijft per jaar 19 tot 21% van de omzet investeren in de kwaliteit van het netwerk en dienstverlening voor de klant. Om GigaNet constant te optimaliseren investeert het bedrijf verder in de uitrol van 1 Gigabit via het vaste netwerk. Naar verwachting kunnen alle klanten in 2022 gebruikmaken van Gigabit snelheden. Onlangs zijn de internetsnelheden van alle klanten verhoogd met gemiddeld 40%. Op het mobiele netwerk biedt Vodafone landelijke 5G-dekking met Ericsson als Europese partner. Daarnaast blijft het bedrijf met Ziggo Sport, Ziggo Movies & Series en een exclusief HBO-aanbod zijn klanten onderscheidende entertainmentdiensten aanbieden.

Resultaten eerste kwartaal
"Klanten blijven sterk geloven in de voordelen van de combinatie van mobiel en vast: de combinatie van Vodafone en Ziggo", meent Drost. Het afgelopen kwartaal zijn 7.000 nieuwe geconvergeerde huishoudens en 29.000 geconvergeerde simkaarten toegevoegd. De mobiele kant van de business boekte ook sterke resultaten. VodafoneZiggo verkocht 61.000 nieuwe mobiele postpaid simkaarten waarvan 36.000 in B2B. Naast mobiel, werden goede zaken gedaan met Ziggo Zakelijk. Daar groeide de omzet met 11%, mede door een toenemende vraag naar oplossingen voor smart & hybride werken. Als marktleider op het gebied van Internet of Things (IoT) stelt VodafoneZiggo klanten in staat om werkzaamheden te automatiseren en te verduurzamen. Om de verbindingen binnenhuis te versterken en consumenten te ondersteunen bij het inrichten van hun wifi-netwerk, lanceerde VodafoneZiggo de SmartWiFi-booster en de SmartWiFi-app. Dat klanten deze initiateven waarderen, vertaalt zich door in een hoger klanttevredenheidscijfer.

Investeren in groene projecten
Ook publiceerde VodafoneZiggo recent zijn Green Bond Report. Het Green Bond Report geeft inzicht in de vooruitgang die is geboekt bij het verwezenlijken van de People Planet Progress doelstellingen. Deze strategie heeft als doel om in 2025 de milieu-impact te halveren én twee miljoen mensen vooruit te helpen in de samenleving. "Het Green Bond Framework geeft ons de mogelijkheid om nog gerichter te investeren in onze ambitie om een steeds duurzamer bedrijf te worden. Dit geldt voor onze dagelijkse bedrijfsvoering, maar ook voor de investeringen die we blijven doen in ons netwerk, zodat we ook in de toekomst de Nederlandse samenleving op een hoogwaardige manier blijven verbinden en verder vooruithelpen", aldus Drost.

Terug naar nieuws overzicht