ING: Groei voor software en IT-dienstverlening door digitale versnelling

07-05-2021 | door: Wouter Hoeffnagel

ING: Groei voor software en IT-dienstverlening door digitale versnelling

Na een jaar van stagnatie keert in 2021 de groei in de IT sector terug, profiterend van de digitale versnelling die vorig jaar is ingezet. Per saldo groeit het volume in de software en IT services sector naar verwachting met 3% dit jaar. De investeringen in IT-projecten trekken verder aan, naarmate klanten de coronacrisis achter zich laten. Met de blik gericht op verdere expansie, geven steeds meer IT bedrijven aan dat een tekort aan personeel een rem zet op de groei. Inmiddels is dit aandeel opgelopen naar 23%.

Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht voor de software en IT services van het ING Economisch Bureau. Vorig jaar stagneerde het volume in de IT sector omdat tegenover groeisegmenten ook krimp van bijvoorbeeld grotere IT-projecten stond. In 2021 laat de IT sector met een volumegroei van 3% weer groei zien. De investeringen in IT-projecten door klanten trekken verder aan, ook om de toegenomen cyberdreigingen het hoofd te kunnen bieden.

Aanhoudende vraag door digitale versnelling

Bovendien plukt de sector nog altijd de vruchten van de vorig jaar ingezette digitale versnelling. Zaken als e-commerce, online diensten en werken en leren op afstand, die vorig jaar sterk groeiden, zorgen voor een aanhoudende vraag naar IT-dienstverlening, zoals outsourcing van IT, cloud- en hosting diensten en software-abonnementen. Een neerwaarts risico ligt in eventuele faillissementen onder klanten, na afbouw van de overheidssteun. Al is het vooralsnog onduidelijk wanneer de overheidssteun wordt stopgezet.

De omzet van de sector is in 2020 met 1,2% gegroeid, vooral gedreven door hogere prijzen. Na een kleine krimp in het tweede kwartaal, liet de sector in het restant van 2020 weer groei zien. Terwijl de vraag naar diensten als beveiliging, werkplekken (laptops e.d.) en software voor samenwerking toenam, was er minder vraag naar de implementatie van nieuwe systemen en onderhoud en vernieuwing van de bestaande IT-infrastructuur. Deze doorgaans grotere investeringen werden door de onzekerheid rondom de coronapandemie uitgesteld.

Verschillen in omzetontwikkeling

Binnen de sector loopt de omzetontwikkeling tussen bedrijven uiteen, afhankelijk van het soort dienstverlening en/of in welke sectoren hun klanten actief zijn. Zo werden vooral IT-dienstverleners met klanten in de horeca, reisbranche of de luchtvaart stevig geraakt. Hosting- en cloud-providers profiteerden daarentegen juist van de toename in thuiswerken, een versnelde migratie naar de cloud en een stijging van het aantal webshops

“Vorig jaar waren er duidelijke winnaars en verliezers. IT-bedrijven met veel klanten in sterk getroffen sectoren of klanten die projecten uitstellen werden in hun omzet geraakt. Aanbieders van cloudoplossingen en uitbesteding van ICT-infrastructuur profiteerden juist van het extra thuiswerken”, stelt Ferdinand Nijboer, econoom bij het ING Economisch Bureau.

Personeelstekort als rem op groei

Ondernemers zijn optimistischer aan 2021 begonnen. Met de verbeterde vooruitzichten voor omzet en winst in de sector, lijkt een oude bekende uitdaging echter weer actueel te worden. De door corona ingezette forse daling in het aantal bedrijven dat een tekort aan personeel als groeibelemmering ziet, is namelijk ten einde. In het eerste kwartaal signaleert 23% van de ondernemers een tekort aan personeel als groeibelemmering. De verwachting is dat dit in de loop van het jaar verder zal oplopen.

Terug naar nieuws overzicht
Security