Witold Kepinski - 04 mei 2021

Consumentenbond: dating platforms te nieuwsgierig en niet altijd veilig

Consumentenbond: dating platforms te nieuwsgierig en niet altijd veilig image

Datingplatforms eisen soms dat hun klanten wel erg veel van zichzelf prijsgeven. En dat levert risico’s op, want de beveiliging van de platforms is niet altijd in orde. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

De Consumentenbond onderwierp  de apps en websites van 12 platforms aan de Privacymeter.

Inner Circle, Pepper en Relatieplanet bleken hun beveiliging niet op orde te hebben. Bij alledrie kunnen hackers door middel van een zogenoemde ‘brute force attack’ eindeloos wachtwoorden of gebruikersnamen blijven raden. Dat is een risico, want consumenten gebruiken vaak op verschillende plekken hetzelfde wachtwoord. Op die manier kunnen kwaadwillenden toegang krijgen tot soms zeer persoonlijke informatie.

Nieuwsgierig

Dat consumenten zeer veel informatie prijsgeven, blijkt wel uit de vragen die de platforms aan hun gebruikers stellen. Zo zijn consumenten bij e-Matching verplicht hun gewicht, lengte, opleiding, levensbeschouwing en zelfs hun kinderwens op te geven. Bij de laatste vraag kunnen ze nog wel kiezen voor de optie ‘weet ik (nog) niet’.

En Facebook Dating biedt gebruikers de optie om gegevens vanuit het Facebookprofiel op te nemen. Hierdoor delen gebruikers onbewust misschien meer informatie met onbekenden dan ze eigenlijk zouden willen. 

Privacy

Ook op privacygebied valt nog wel het een en ander op de apps aan te merken. Zo delen Badoo, Bumble, Happn en Inner Circle gegevens van gebruikers met advertentienetwerken zonder dat ze hier (op de juiste manier) toestemming voor hebben gevraagd. 

De Consumentenbond heeft alle platforms met verbeterpunten aangesproken. Inner Circle, Pepper en Relatieplanet hebben in een reactie laten weten de kwetsbaarheden in hun apps aan te passen. Ook andere datingdiensten beloven problemen op te lossen. Badoo en Bumble reageerden niet.

Reactie Inner Circle

Privacy en veiligheid zijn van groot belang zo meldt Inner Circle op haat website in een reactie op het onderzoek van de Consumentenbond. "De privacy en veiligheid van onze gebruikers staan hoog in het vaandel bij Inner Circle. Daarom zijn wij continue bezig met het verbeteren van de privacy en veiligheid van onze gebruikers. Niet alleen zorgen wij daar intern voor, ook gebruiken wij externe partijen voor het screenen en verbeteren van de privacy en veiligheid van gebruikers. In lijn met de Europese wetgeving ziet Inner Circle privacy compliance als een continu proces. De bescherming van persoonsgegevens en privacy is nooit ‘af’ en wordt daarom continu gemonitord en verbeterd." De Inner Circle gebruikt alleen data voor het beter targetten van nieuwe singles door middel van generic ads zo meldt het dating platform verder. Lees de hele reactie van Inner Circle hier.