Technologische trends op het gebied van verpakkingen

02-05-2021

Technologische trends op het gebied van verpakkingen

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Dit zelfde geldt voor de verpakkingsbranche. Tegenwoordig maken steeds meer bedrijven en verpakkingsproducenten gebruik van ‘smart packaging’. Deze slimme verpakkingen zijn voorzien van slimme technologieën zoals sensoren of hebben een virtuele laag om hun product heen. Deze virtuele laag komt tot leven door middel van Augmented Reality (AR). Consumenten kunnen bijvoorbeeld met hun smartphone extra productinformatie opvragen. Hiermee beperkt de informatievoorziening zich niet alleen meer enkel tot de fysieke verpakking.

Deze slimme verpakkingen brengen allerlei voordelen met zich mee. Zowel voor consumenten, bedrijven en verpakkingsproducenten. Aan de hand van voorbeelden laten we zien hoe ‘smart packaging’ succesvol wordt ingezet.

AI maakt een pratend etiket mogelijk

De Amerikaanse drogisterijgigant CVS Pharmacy heeft in samenwerking met de American Council of the Blind een nieuwe functie in zijn app geïntroduceerd. Deze nieuwe functie, Spoken RX, maakt het mogelijk om een medicijnvoorschrift hardop voor te lezen. Het is bedoeld om slechtziende patiënten te helpen. Volgens CVS is het de eerste in-app receptlezer-applicatie die ontwikkeld is door een nationale apotheek. Het print label helpt om mogelijk schadelijke fouten te voorkomen bij patiënten met een visuele beperking. Zodra de gebruiker de RFID label heeft gescand met de Spoken RX functie in de CVS Pharmacy-app wordt de informatie op het receptlabel hardop voorgelezen door Siri of de Google Assistent op hun telefoon. De naam van de patiënt, de naam van het medicijn, de dosering en aanwijzingen worden genoemd.

De verzenddozen van Amazon komen tot leven met AR

De grote webwinkelgigant Amazon test al enige tijd AR-toepassingen om hun verzenddozen tot leven te brengen. Zo konden gebruikers tijdens de periode van Halloween met de speciale dozen een AR-pompoen in huis nemen. De Amazon AR app is gelanceerd in oktober 2020. Op de doos stond een pompoen afgedrukt. Op die pompoen kun je een gezicht tekenen en dat specifieke gezicht komt tot leven in AR. Deze AR-ervaring werd geproduceerd in samenwerking met de Austin gevestigde innovatiestudio Subvrsive.

De meeste recente AR-toepassing van Amazon op hun verzenddozen is die van The Pack. Op deze manier konden klanten kennismaken met de harige cast van de nieuwe tv-serie op Amazon. Tegelijkertijd was dit voor Amazon de uitgelezen kans om verder te experimenten met AR-toepassingen op de verpakkingen. Op deze manier kunnen ze extra awareness creëren met nieuwe digitale mogelijkheden.

Hoe werkt de AR-app van Amazon precies?

Sinds oktober 2020 heeft Amazon de Amazon AR-app gelanceerd. Klanten kunnen gratis deze app downloaden voor zowel iOS- en Andriod-apparaten. Wanneer je de app opent, krijg je de mogelijk om een QR-code te scannen waarmee je bijvoorbeeld de AR-versie van de 13 honden uit de serie The Pack kunt bekijken.

De honden blaffen niet alleen, maar volgen ook je blik en je kunt ze zelfs virtueel aaien door op het scherm te tikken. Er is ook een optie waarmee je een foto kunt maken van een vriend die poseert naast een van de vierpotige reality-sterren.

Duurzame verpakkingen worden steeds meer een vereiste vanuit de consument. Uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat is uitgevoerd door Panel Wizard in opdracht van ABN AMRO blijkt dat 66% van de consumenten het belangrijk tot zeer belangrijk vinden dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor duurzame verpakkingen kiezen. Er wordt daarom steeds meer gezocht naar duurzame alternatieven als vervanging voor de traditionele verpakkingen. Denk aan duurzame noppenfolie. Slimme technologieën kunnen hierbij helpen. Binnen de e-commerce is er ook een veranderslag gaande als het gaat om technologische ontwikkelingen ter bevordering van duurzaamheid.

Een duurzame en slimme verzendverpakking: The Box

The Box is ontwikkeld door E Ink en LivingPackets. Het is een duurzame e-commerceverpakking die volgens Alexander Cotte (CEO, LivingPackets) 1000 keer hergebruikt kan worden. Vervolgens kan de verpakking opnieuw geconditioneerd en gerecycled worden. Naast het duurzaamheidsaspect zit deze verzenddoos vol met slimme technologieën.

Deze e-commerceverpakking heeft verwisselbare, elektronische inktetiketten die alleen stroom gebruiken om de informatie te wijzigen. Zodra het adres is ingevoerd, druk je op een knop om de verzending te activeren. Hij heeft een laag stroomverbruik wat het volgen van de distributie mogelijk maakt.

Daarnaast maakt The Box binnenin gebruik van nog meer slimme technologieën zoals sensoren die continu de temperatuur, vochtigheid en schokken meten. Alle gegevens zijn op elk moment toegankelijk via de ingebouwde internetverbinding en de smartphone van de gebruiker. De binnenkant van de box is aanpasbaar, zodat er geen bescherming- en verpakkingsmateriaal nodig is.

Industrie 4.0 voor efficiëntere industriële verpakkingen

Bij industrie 4.0 draait het om het verbinden van systemen, zodat ze met elkaar gaan communiceren. Het stelt bedrijven in staat om efficiënter en transparanter te werken. De industrie 4.0 heeft namelijk ook gevolgen voor de verpakkingsindustrie. Het wordt mogelijk om verpakkingen in realtime te volgen en traceren. Daarnaast kunnen tekortkomingen in productie- en verpakkingslijnen in een vroeg stadium wordt gesignaleerd nog voordat de schade zichtbaar is. Bijvoorbeeld door afwijkende trillingen en temperatuurschommelingen. Door middel van sensoren worden afwijkingen gedetecteerd en vervolgens gecommuniceerd naar speciale analysesoftware. Met deze analysesoftware kunnen machine-operators aan de slag. De nieuwe technologieën maken het mogelijk om van reactief naar preventief onderhoud te gaan.

Blockchain wordt steeds meer gebruikt in de productie en logistiek. Deze gedecentraliseerde datatechnologie werd oorspronkelijk ontwikkeld om cryptocurrencies te verhandelen. Danone is een bedrijf dat ervoor heeft gekozen om blockchaintechnologie te gebruiken om zijn babyvoeding en verpakkingen te traceren.

Auteur: Marthijn van Oostveen, tekstschrijver bij Vendrigpackaging.com

Terug naar nieuws overzicht