Messagebird krijgt flinke kapitaalinjectie en koopt SparkPost

Robert Vis, CEO MessageBird

28-04-2021 | door: Witold Kepinski

Messagebird krijgt flinke kapitaalinjectie en koopt SparkPost

Omnichannel communication platform MessageBird krijgt een flinke kapitaalinjectie en neemt het Amerikaanse predictive e-mail intelligence platform SparkPost over. De deal waardeert SparkPost op 600 miljoen dollar. De transactie wordt naar verwachting in het tweede kwartaal afgerond na ontvangst van de gebruikelijke wettelijke goedkeuringen en na het voldoen aan de gangbare sluitingsvoorwaarden.

Voor MessageBird betekent de acquisitie een volgende belangrijke stap in het opbouwen van een wereldwijd omnichannel platform. “De toekomst van communicatie is niet onderverdeeld in losse kanalen, maar is omnichannel”, zegt Robert Vis (foto), CEO van MessageBird. “Door de overname van SparkPost kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen bij het gebruik van e-mail als een krachtig kanaal, met de meest relevante contextuele informatie. We zijn ook erg blij dat we onze wereldwijde activiteiten kunnen uitbreiden naar de Amerikaanse markt. De acquisitie is een logische en toffe volgende stap in onze missie om het leidende platform te worden voor bedrijven die op elk gewenst moment en via elk kanaal met hun klanten wereldwijd willen communiceren."

"Door onze krachten te bundelen met MessageBird, zullen we in staat zijn om onze klanten nog meer waarde te laten halen uit elk digitaal communicatiekanaal”, zegt Rich Harris, CEO van SparkPost. "Onze bedrijven passen qua bedrijfscultuur uitstekend bij elkaar. Beide bedrijven bestaan uit teams die er trots op zijn om grote ondernemingen te ondersteunen en klanten te helpen bij het bedenken van overtuigende, flexibele oplossingen voor uitdagende zakelijke problemen.”

Omnichannel suite
Met het platform van MessageBird kunnen bedrijven communiceren met klanten via de kanalen die ze dagelijks gebruiken. Opties voor klanten zijn onder meer kant-en-klare ‘legoblokken’-oplossingen - zoals Inbox voor de klantenservice, marcomms-tool Campaign Builder en Video voor de overstap van fysieke naar digitale gesprekken. Ook is er een volledige API-suite voor ontwikkelteams.

Klanten hebben via het platform toegang tot verschillende kanalen, onder meer live-chat, video, SMS, WhatsApp, Instagram, Google Business Messages, Apple Business Chat, Voice, Messenger, WeChat, RCS, Line en Telegram. Wereldwijd blijft e-mail qua volume het grootste zakelijke communicatiekanaal. Door deze acquisitie voegt MessageBird een platform voor het verzenden en afleveren van e-mail toe aan haar suite.

Series C-investeringsronde
Ook maakt MessageBird een verlengde Series C-investeringsronde van 1 miljard dollar bekend. De transactie werd gefinancierd door Eurazeo, Tiger Global, Owl Rock en fondsen en accounts beheerd door BlackRock, met deelname van alle bestaande investeerders. Nathalie Kornhoff-Brüls van Eurazeo treedt toe tot het bestuur van MessageBird.

“Eurazeo is er trots op Robert en het team te kunnen steunen”, zegt Nathalie Kornhoff-Brüls, managing director bij Eurazeo Growth. “MessageBird blijft de communicatie tussen bedrijven en hun klanten radicaal veranderen met een compromisloze focus op kwaliteit. Met het succes van de nieuwe Inbox en workflow automation tools en nu de overname van SparkPost, zien we dat MessageBird op een keerpunt staat en zijn positie als 's werelds leidende omnichannel-platform-as-a-service verder versterkt.”

Terug naar nieuws overzicht