Netwerk zorgt bij Loods 5 voor betere klantervaring

Loods 5, Zaandam

28-04-2021 | door: Redactie

Netwerk zorgt bij Loods 5 voor betere klantervaring

Bij de modernisering van het netwerk was één van de hoofddoelen van Loods 5 om klanten een optimale ervaring te bieden, ongeacht of de aankoop wordt gedaan in de winkel of in de webshop. Met SLTN als partner werd op basis van een Cisco-Meraki-netwerk de infrastructuur gemoderniseerd, waarmee de basis is gelegd voor innovatie in de toekomst.

Woonwinkel Loods 5 in Zaandam bestaat al sinds 1999. De kernactiviteit van Loods 5 is het faciliteren van Retail. Dit betekent dat de zogeheten deelnemers verantwoordelijk zijn voor het assortiment en Loods 5 de rest faciliteert. Onder andere één marketing- en communicatiebeleid, één kassasysteem en alles wat er verder komt kijken bij het runnen van een woonwinkel. Tevens zorgt dit voor één kassasysteem voor het personeel op de vloer bij de verschillende retailzaken. Naast vijf fysieke winkels en een outlet in Nederland heeft Loods 5 ook een online shop, www.Loods5.nl.

Drie jaar geleden is Loods 5 begonnen met het ontwikkelen van een eigen kassasysteem, dat sinds 2021 ook fungeert als back-end voor de webshop. “Op dat moment was er geen kant-en-klaar systeem beschikbaar in de markt dat paste bij onze manier van werken met verschillende deelnemers”, zegt Nienke Vallentgoed, IT-manager bij Loods 5. “Je wilt aan de voorkant functioneren als één winkel, maar aan de achterkant willen de deelnemers hun eigen onderdeel beheren, bijvoorbeeld door alleen toegang tot eigen omzetgegevens.”

Netwerk

“Op het moment dat we dit zelf zijn gaan ontwikkelen, speelden ook trends als omnichannel en de seamless-klantervaring al een rol. Het custom kassasysteem biedt ons tal van mogelijkheden, hierdoor zijn we kritisch gaan kijken naar de hardware waar het systeem op draait en de vereisten van het netwerk in onze winkels. We zijn tot een unieke set-up gekomen, waarbij we gebruik maken van iPads. Dit betekende onder andere dat er een forse update nodig was van ons netwerk”

Ze legt uit: “Één van onze winkels werd in de loop der jaren steeds meer uitgebreid, waardoor we daar ondertussen vijf patchkasten hadden staan. We wilden een stabiele, veilige omgeving en toekomst bestendig. Met deze vraag zijn we bij Jongens van Beheer, de MKB(plus) practice van SLTN uitgekomen. Dit kwam mede omdat een collega eerder al goede ervaringen had opgedaan met Jongens van Beheer.”

Snel schakelen

“Wat me aansprak was dat de mentaliteit van SLTN bij ons aansloot. We zijn een dynamisch bedrijf in een snel veranderende retailmarkt, daardoor moeten we snel kunnen schakelen. Daarnaast moet de winkel 24x7 open zijn en goed draaien voor onze klanten. In deze flexibiliteit kon SLTN meegaan.”

“Toen we met SLTN gingen praten, hadden we een vrij complexe infrastructuur. En al snel waren we het erover eens om deze grondig te moderniseren. Daarin heeft SLTN als partner goed meegedacht. We hadden alles op oude pc’s draaien en om aan de wens naar flexibiliteit te voldoen, moest de hardware worden aangepast. Dit is ingevuld door retail-experts. De kassasoftware, die we zelf ontwikkelden, laten we nu bijvoorbeeld draaien op iPads.”

Beheerbaar

Uniek aan deze oplossing is dat het netwerk op basis van de inlog van de medewerker èn de locatie waarop wordt ingelogd, de juiste kassa-interface laat zien. “Ook daarom is het belangrijk dat het netwerk goed te beheren en goed gedocumenteerd is. Het is mooi dat we de vrijheid hebben gekregen zoiets neer te zetten met SLTN, wat nog niet eerder was gemaakt. De samenwerking verliep goed en we hadden samen één doel voor ogen.”

Hoewel het systeem in eerste instantie bedoeld is voor de medewerkers en deelnemers, gaat het ook voor de klanten voordelen opleveren: “Uiteindelijk willen we data van de klant veel meer gaan gebruiken om een gepersonaliseerd winkelaanbod te kunnen doen, zowel online als offline. We hebben verschillende deelnemers in de verschillende winkels en op die manier kunnen we een goed advies geven aan onze klanten, waar ze iets kunnen vinden”.

Toekomst

“Dit jaar zetten we alles op alles om met dit netwerk onze klanten deze seamless ervaring te bieden. Waarbij het niet meer uitmaakt of iets online of in de winkel wordt verkocht. Alles vindt plaats in één omgeving. Als we die doelstelling hebben bereikt willen we kijken wat er nog meer gedaan kan worden om deze Formule te optimaliseren

“Ons doel is het bieden van inspiratie en shoppen. Dat kan veel beter als je weet wat de klant wil en je meer informatie hebt over je eigen assortiment. Dit systeem biedt voor de toekomst een goede basis om mooie dingen te doen. Voor de omvang van dit project en het aantal betrokken partijen is het heel soepel verlopen. We zijn erg tevreden over de samenwerking met SLTN.”

Terug naar nieuws overzicht