Redactie - 10 april 2021

Flinke schade als gevolg van phishing en telefoonnummer spoofing

Flinke schade als gevolg van phishing en telefoonnummer spoofing image

Flinke schade als gevolg van #phishing en telefoonnummer #spoofing. De totale schade als gevolg van phishing en telefoonnummer spoofing in het betalingsverkeer in 2020, bedraagt 39,5 miljoen euro, verdeeld in 12,8 miljoen euro phishing en 26,7 miljoen euro nummerspoofing. In 2019 was de schade door alleen phishing 7,9 miljoen euro; spoofing van banktelefoonnummer, ook wel bankhelpdeskfraude genoemd, kwam toen nauwelijks voor. Deze zorgwekkend sterke stijging van de totale schade door fraude en oplichting onderstreept de noodzaak om samen met overheid en andere partijen snel tot een integrale aanpak te komen om deze vormen van criminaliteit te bestrijden. Dit meldt de Nederlandse Vereniging van Banken. Dit meldt de Nederlandse Vereniging van Banken.

Om het maatschappelijke probleem van fraude en oplichting verder aan te pakken vinden banken het belangrijk dat er naast preventie werk wordt gemaakt van de opsporing en vervolging van de daders. Zo vinden banken het wenselijk dat het voor politie, banken, en de telecomsector makkelijker wordt om informatie over daders met elkaar uit te wisselen. Daarom zijn banken blij met de eerder aangekondigde integrale aanpak waarbij opsporingsdiensten, ministeries, de telecomsector, internetbedrijven, betaalinstellingen en banken de handen ineenslaan tegen cybercriminaliteit. De cijfers over 2020 laten nog eens zien hoe urgent zo’n aanpak is.

Corona, social media en datalekken leiden tot lagere drempels

Er zijn meerdere oorzaken voor de veel hogere schade door fraude en oplichting in het betalingsverkeer. Omdat we door corona meer online contact houden met vrienden, webwinkels, bedrijven en instanties, is het voor fraudeurs makkelijker om hierop in te spelen en potentiële slachtoffers online te bereiken.

De valse berichten en valse websites van fraudeurs zijn veel beter, slimmer en overtuigender geworden, zonder bijvoorbeeld taal- en opmaakfouten. Met een schat aan persoonsgegevens die de fraudeurs onder andere van datalekken, Facebook, Marktplaats, Instagram, LinkedIn en andere social media halen, kunnen ze gedupeerden zeer overtuigend bedriegen.

Fraudeurs kunnen de software en hulpmiddelen voor phishing en spoofing steeds makkelijker en goedkoper online aanschaffen. Dat digitale gereedschap wordt ook steeds makkelijker en toegankelijker in het gebruik.

Vergoedingen en coulance

De schade door alleen phishing was in 2020 € 12,8 miljoen. De schade door misbruik van gestolen of verloren betaalpassen was € 5,8 miljoen en de schade door fraude met creditkaarten bij online betalingen bedroeg € 3,8 miljoen. Nagenoeg al deze schade wordt door de banken vergoed, tenzij de klant zelf grof nalatig is.