Nederlandse zeehavens beveiligd met low-code platform van Mendix

Nederlandse zeehavens beveiligd met low-code platform van Mendix

Nederlandse zeehavens beveiligd met low-code platform van Mendix

Nederlandse zeehavens beveiligd met low-code platform van Mendix

09-04-2021 | door: Redactie

Nederlandse zeehavens beveiligd met low-code platform van Mendix

Port of Amsterdam rolt samen met zeven Nederlandse zeehavens, een realtime systeem voor beveiligingsnotificaties uit om in het geval van een incident of dreiging landelijk alle havenautoriteiten te informeren. Het alarmeringssysteem dat is gebouwd met het low-code platform van Mendix, is een uitbreiding van het door Port of Amsterdam ontwikkelde digitale beveiligingsplatform MOBI (Methodiek voor een Objectieve Beveiligingsinventarisatie).

De MOBI-app helpt compliant te zijn met de veiligheidsvereisten die vanuit de VN zijn opgelegd, en om de benodigde ISPS-certificering te behalen. Het wordt gebruikt als het nationale platform voor het certificeringsproces door Port of Amsterdam, Port of Rotterdam, Port of Harlingen, Port of Den Helder, Port of Moerdijk, Groningen Seaports en North Seaport en hun 415 maritieme scheepvaartfaciliteiten en vrachtterminals.

MOBI is volledig gebouwd met low-code technologie van Mendix. Low-code is een visuele benadering van applicatieontwikkeling waarmee developers met verschillende ervaringsniveaus applicaties voor web en mobiel kunnen maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica via een grafische gebruikersinterface. Gartner positioneert Mendix al twee jaar op rij als een visionaire leider op dit gebied.

Meer behoefte aan beveiliging na 9/11
De behoefte aan uitgebreide veiligheids- en beveiligingsmaatregelen voor havens en vrachtfaciliteiten komt voort uit de terroristische aanslag van 9/11, twee decennia geleden. Programma's om ononderbroken handel en transport te beschermen en te verzekeren, waren aanvankelijk gericht op luchthavens. In 2004 hebben de World Customs Organization (WCO) en de International Maritime Organization (IMO), opererend onder auspiciën van de Verenigde Naties, dit uitgebreid naar maritieme operaties. Als reactie hierop heeft de internationale scheepvaartindustrie de ISPS-vereisten ontwikkeld om havens en faciliteiten te evalueren en te certificeren. De verleende certificeringen zijn vijf jaar geldig.

De MOBI-app identificeert 13 scenario’s voor beveiligingsrisico’s, waaronder kaping, terroristische dreigingen, wapensmokkel, mensenhandel, cyberhacking en vrachtverontreiniging. Het voorkomen van deze verstoringen is een primaire focus voor de Nederlandse zeehavens, die dienen als de toegangspoort tot de Europese markt en behoren tot 's werelds belangrijkste logistieke knooppunten voor vrachtvervoer en opslag. De Port of Rotterdam is de op twee na grootste haven ter wereld en de Port of Amsterdam is de vierde haven van Europa. Alleen Rotterdam verwerkt jaarlijks al meer dan 469 miljoen ton vracht van bijna 30.000 schepen en vaartuigen.

Eén applicatie voor één versie van de waarheid
MOBI is ontwikkeld met low-code specialisten van Finaps en product owners vanuit Port of Amsterdam. Samen digitaliseerden ze een complex beoordelingsproces dat voorheen handmatig werd uitgevoerd met behulp van verschillende Word- en Excel-documenten.

“Oorspronkelijk dachten we dat MOBI maar een kleine app zou zijn voor de Port of Amsterdam”, zegt Peter Alkema, strategisch beleidsadviseur en projectmanager bij Port of Amsterdam. Alkema werkt samen met Bram van der Linden, low-code Mendix developer en senior business engineer bij Finaps, aan het platform. De eerste versie van MOBI werd in slechts acht weken gelanceerd.

Tegenwoordig ondersteunt de applicatie 800 gebruikers bij alle zeehavens en maritieme faciliteiten van Nederland, bij het invullen van een uitgebreid Port Facility Security Plan dat is gebaseerd op een Security Assessment. MOBI stelt medewerkers in staat een objectieve risicoanalyse uit te voeren door de activiteiten, voortgang en feedback bij te houden van vijf processen: certificering, compliance, meldingen, wijzigingen en notificaties. In de laatste fase keurt het havenbedrijf (vaak de havenmeester, die opereert onder het mandaat van de lokale overheid) het plan goed en wordt de havenfaciliteit officieel gecertificeerd.

Succes trekt meer gebruikers aan
"Ons succes trok de aandacht van de andere havens", zegt Alkema. “We hebben overwogen om voor verschillende havens aparte apps te maken. Maar het was gemakkelijker om de applicatie op een modulaire manier te hergebruiken. Mendix stelde ons kleine team in staat vrij snel een complexe applicatie te bouwen en de applicatie opnieuw te ontwikkelen voor multi-tenant functionaliteit in de Nederlandse zeehavens."

Om de multi-tenant versie van MOBI te ontwikkelen, hielden Alkema en Van der Linden tweewekelijkse sprints met projectleiders van elk van de zeehavens. Daarbij stond het begrijpen van de benadering van elke projecteigenaar centraal voor het volgen en onderhouden van havenbeveiliging. “We hadden iedereen in één grote kamer”, zegt Alkema. "Toen iemand zei dat de applicatie niet correct werkte voor zijn locatie, maakte het Mendix-platform het gemakkelijk voor een ontwikkelaar om deze snel te wijzigen, de correctie te testen en een brede acceptatie te krijgen."

Betrouwbare dataverzameling voor gecoördineerde acties
Door het gebruik van de MOBI-applicatie is de tijd die wordt besteed aan ISPS-certificering teruggebracht van een mogelijke cyclus van acht maanden naar een proces dat binnen twee maanden kan worden afgerond. “Voordat dit proces werd gedigitaliseerd, was er nooit één enkele versie van waarheid. Er waren eindeloze discussies tussen de IT-ers en de systeem auditors”, zegt Jeffrey de Vlaming, beleidsadviseur bij Port of Rotterdam. “We hebben één medewerker vrijgemaakt om informatie uit telefoongesprekken, e-mails en Google-documenten te halen - dit duurde een halve maand. Nu vindt elke discussie plaats binnen het platform, waardoor fouten worden verwijderd en de voorspelbaarheid van resultaten wordt verhoogd. Nu kunnen we op afstand werken met dit soort acties en de follow-up die in het systeem is geprogrammeerd."

Nog eens 21 afgevaardigden, afkomstig van elk van de deelnemende havens, vormen de huidige MOBI-beheergroep. Dit team van eindgebruikers overlegt met Alkema, Van der Linden en De Vlaming over aanvullende behoeften voor ondersteuning. “Dit systeem is zijn tijd ver vooruit. Er zijn maar weinig havens die zo'n geavanceerd, gedigitaliseerd systeem hebben als wij in Nederland”, zegt Alkema.

Enterprise low-code klaar om onvoorziene bedreigingen te bestrijden
"Met hun toepassing voor beveiligingstoezicht hebben de Nederlandse zeehavens de wereld laten zien dat enterprise low-code meer is dan een noodzaak - het is een realiteit", zegt Hans de Visser, vice president product management bij Mendix. “De havens voldoen aan de hoogste standaarden voor veiligheidstoezicht, én hun cloud-gebaseerde data is veilig en beveiligd voor gebruik door extern personeel. Dat komt omdat we een systeem voor informatiebeveiliging hebben geïntegreerd in het Mendix-platform, dat het hoogste niveau van ISO / IEC 27001-certificering biedt. We zijn er trots op dat ons ‘best-of-breed’ platform de juiste balans biedt tussen functionaliteit, flexibiliteit en gebruiksgemak. Vanuit het oogpunt van performance is dit wat organisaties van wereldklasse, zoals de Nederlandse zeehavens, in staat stelt digitaal bedrijfskritische oplossingen te leveren en met vertrouwen op te schalen.”

Terug naar nieuws overzicht