Wouter Hoeffnagel - 31 maart 2021

Canalys: Verkoop van voertuigen met level 2 autonomie fors gestegen

Canalys: Verkoop van voertuigen met level 2 autonomie fors gestegen image

3,5 miljoen passagiersvoertuigen wereldwijd met level 2 autonomie zijn in het vierde kwartaal van 2020 geleverd. Dit is een stijging van 91% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Dergelijke features zijn in Europa inmiddels in 19% van de nieuw verkochte voertuigen beschikbaar.

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. De Society of Automotive Engineers (SAE) definieert level 2 autonomie als voertuigen waarin bestuurders altijd betrokken moeten zijn en de omgeving actief in de gaten moeten houden. Het voertuig kan echter onder bepaalde voertuigen een combinatie van meerdere rijfuncties overnemen, zoals sturen, accelereren en versnellen. "Premium merken zijn ingehaald door mainstream merken zoals Honda en Toyota, die nu de meeste voertuigen met leven 2 rijautonomie verkopen. Zij hebben suites van ADAS (advanced driver assistance system) features, waaronder level 2 autonomie, standaard in veel van hun populaire modellen. Andere leidende merken als Ford en VW Group volgen", aldus Chris Jones, chief analist bij Canalys.

Uitgegroeid tot must-have functionaliteit

"De penetratie van geavanceerde rijhulpsystemen en actieve veiligheidsfeatures in auto's neemt in een hoog tempo toe", aldus Jones. "Voorheen gebruikten autofabrikanten ADAS en level 2 autonomie als onderscheidende factor in nieuwe auto's. Nu worden zij echter gezien als must-have functionaliteit. Er ligt echter nog steeds een enorme ADAS kans aangezien veel populaire voertuigsoorten nog niet over level 2 functionaliteit beschikken, of dit nog een nichefunctie is. Het gaat hierbij om pick-up trucks in de VS, compacte auto's in Europa, instapmodel SUV's/crossover en stadsvoertuigen in China en Kei auto's in Japan. Indien level 2 autonomie doordringt tot deze voertuigsoorten is het overal. Het is dan aan de consument om hiervoor te kiezen en dit in te zetten."

"Autofabrikanten moeten de voordelen van level 2 rijfuncties duidelijk communiceren en bestuurders moeten hen gebruiken zoals bedoeld - het zijn geen zelfrijdende auto's. ADAS moet eenvoudig te gebruiken zijn - idealiter met één knop, goed uitgelegd worden bij de verkoop en de beperkingen moeten duidelijk zijn (bij welke snelheid, wegtype, weers- en lichtomstandigheden, etc.) Het is niet nuttig een auto te overladen met rijhulptechnologie indien deze features niet zijn ingeschakeld, worden gebruikt, roekeloos worden gebruikt of alarmmeldingen worden genegeerd"m aldus Sandy Fitzpatrick, VP bij Canalys. "Consumentenkennis en vertrouwen in technologie is de sleutel tot toekomstig succes voor ADAS. Er is nu een grijs gebied tussen wat de gemiddelde gebruiker denkt dat deze functies doen, en wat zij daadwerkelijk doen. De industrie moet dan ook meer inzetten op communicatie. Wat de complexiteit voor consumenten vergroot is dat automakers verschillende afkortingen gebruiken voor ADAS-bundels en beschermde namen gebruiken voor hun versies van deze technologieën. Denk hierbij aan Ford Co-Pilot 360, Honda Sensing, Nissan ProPilot, Tesla AutoPilot, Toyota Safety Sense en Volvo Pilot Assist. Deze bieden allen verschillende combinaties van ADAS, hebben misleidende namen en sommige bieden extra mogelijkheden, wat de consument verward."