Red Bull Racing Honda en Oracle verbeteren data-analyse in Formule 1

29-03-2021 | door: Wouter Hoeffnagel

Red Bull Racing Honda en Oracle verbeteren data-analyse in Formule 1

Viervoudig wereldkampioen Formule 1-team Red Bull Racing Honda kiest Oracle als cloud-infrastructuur partner. Red Bull maakt gebruik van de machine learning en data analytics mogelijkheden van Oracle Cloud Infrastructure (OCI) om de wijze waarop data wordt gebruikt door het team te optimaliseren. Van on-track activiteiten tot het leveren van meer informatie aan fans. De mogelijkheden die OCI biedt, moeten het Formule 1-team helpen de voorsprong op andere teams verder uit te bouwen.

Van Formule 1-races wordt vaak gezegd dat het een sport is die gedreven wordt door data. Teams hebben een obsessie voor het analyseren van data en zelfs de kleinste details kunnen hen op het circuit een voorsprong leveren. De nieuwe samenwerking tussen deze twee technologiebedrijven bestaat onder andere uit het optimaliseren en het verbeteren van het gebruik van data, zodat de prestaties van de Formule 1-auto’s van Red Bull verder vooruitgaan. De twee bedrijven maken hiervoor een roadmap voor de komende jaren die betrekking heeft op de techniek binnen en buiten het circuit, waarbij de AI en machine learning mogelijkheden van OCI een grote rol zullen spelen.

Christian Horner, teambaas van het Red Bull Racing Team, over de samenwerking: “Dit is een belangrijk partnership voor Red Bull Racing Honda, want Oracle staat al meer dan vier decennia aan de top van technische innovatie. Als een van de meest erkende en vertrouwde namen in de sector op het gebied van databasemanagement en cloud computing, levert Oracle enorme mogelijkheden, innovatie en expertise aan de grootste en meest succesvolle bedrijven wereldwijd. Doordat wij nu ook gebruik gaan maken van deze uitzonderlijke kracht en kennis, kan ons team een grote stap vooruit maken. De expertise van Oracle zal op veel gebieden van het bedrijf ingezet worden. Van het verder verbeteren van interactie met fans en de verdere ontwikkeling van ons merk tot het leveren van nieuwe inzichten en mogelijkheden aan ons hele team, van engineering tot design.”

Data science en analytics

Red Bull Racing Honda heeft een cloud-infrastructuurplatform om het gebruik van data science en analytics uit te breiden. Hiermee kunnen de toenemende en uiteenlopende engineeringwerkzaamheden op de Red Bull Technology Campus worden uitgevoerd. “Dit is een ultieme samenwerking van twee organisaties die hun passie voor design, prestaties en de wil om te winnen delen”, zegt Ariel Kelman, Chief Marketing Officer bij Oracle. “Red Bull Racing heeft in zijn relatief jonge bestaan races gewonnen door grenzen te verleggen. Wij kijken ernaar uit samen met Red Bull Racing Honda technologie en toepassingen te ontdekken en te creëren waarmee we verwachtingen kunnen overtreffen en de grenzen in de Formule 1 verder kunnen verleggen.”

Red Bull staat in de Formule 1-wereld ook bekend om zijn passie voor zijn wereldwijde fanbase, het produceren van uitzonderlijke content en zijn engagement-mogelijkheden. Daarom zal ook gebruik gemaakt worden van

Customer Experience

Red Bull zet daarnaast Oracle's portfolio met Customer Experience-applicaties, waaronder Oracle Unity Customer Data Platform, Oracle CloudTwist Loyalty en Engagement en Oracle Responsys Campaign Management in om fans makkelijk inzicht te geven in statistieken en metrics. Zo wil het bedrijf fans meer betrekken bij de actie op het circuit.

Oliver Hughes, Red Bull Racing Chief Marketing Officer: “Omdat onze focus ligt op het verleggen van grenzen in alles wat we doen, was het absoluut cruciaal om de juiste partner te vinden voor onze reis naar de cloud. De combinatie van Oracle's CX Marketing Cloud-expertise en Red Bull Racing Honda's creativiteit en wereldwijde fanbase zal het volgende hoofdstuk openen in onze marketing-tech journey en hopelijk iets unieks en speciaals opleveren voor onze fans. Vanuit technologisch oogpunt kan ons engineeringteam niet wachten om met ’s werelds beste Oracle-tools aan de slag te gaan en onze data science- en AI-teams te versterken.”

Terug naar nieuws overzicht