De cloud: De sleutel tot transformatie in retail

Felix Shalom (foto door: Lauren Ashi)

25-03-2021

De cloud: De sleutel tot transformatie in retail

Momenteel zijn retailers meer dan ooit genoodzaakt zich aan te passen aan nieuwe gewoonten en moeten zij innovatieve manieren ontwikkelen om hun online aanbod te verbeteren. Maar voordat merken hun front-end digitaal transformeren, is het nodig dat retailers eerst hun IT-infrastructuur herzien en moderniseren. Daarbij is de public cloud niet te vermijden. In dit artikel leg ik uit hoe de cloud de sleutel is tot transformatie in retail.

Verbetering van klantervaring

De klantervaring is belangrijker dan ooit als het gaat om de aankoopbeslissing van klanten. De ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI) en big data bieden in dit opzicht enorme kansen. Het verzamelen en benutten van klantgegevens was daarom nog nooit zo belangrijk en toepasbaar als nu.

Retailers kunnen AI en geavanceerde analyses toepassen op klantgegevens om te begrijpen hoe hun klanten gemotiveerd zijn, wat toekomstige winkelgewoonten zijn en retailers kunnen concurrentievoordeel behalen door een optimale klantervaring te bieden.

De eerste stap om de vruchten van AI en data-analyse te plukken, is de migratie van legacy-systemen naar de cloud. Cloud helpt retailers om te moderniseren en data gestuurde beslissingen te nemen die inzicht en sturing geven over hoe ze met klanten moeten en kunnen omgaan. Dit is essentieel nu we winkelen op andere manieren dan we gewend waren.

Personalisatie

Retailers staan onder toenemende druk om unieke online ervaringen te bieden om de verkoop te stimuleren. McKinsey suggereert dat er een directe correlatie bestaat tussen het aanbieden van gepersonaliseerde ervaringen en hogere inkomsten. Cloud kan een wendbaar en flexibel raamwerk bieden waarop merken kunnen innoveren en nieuwe gepersonaliseerde diensten aan klanten kunnen leveren.

Een cloud infrastructuur geeft retailers de kans om personalisatie naar een hoger niveau te tillen door klanten gepersonaliseerde pagina's aan te bieden die individuele shoppers de producten laten zien waarin ze het meest geïnteresseerd zijn.

Zonder cloud technologie kunnen retailers hun gegevens niet compleet inzien en kunnen niet de juiste productsuggesties gemaakt worden met de juiste snelheid. Dat heeft een direct negatief effect op de inkomsten.

Dataveiligheid

Retailers worden ook geconfronteerd met de beveiliging van gegevensbeheer. De detailhandel is een van de industrieën die het meest geraakt worden door cyberaanvallen. In 2020 werden meer dan 400 miljoen stukjes data van klanten gestolen van retailers. Door naar de public cloud te migreren, krijgen IT-afdelingen meer inzicht in de gegevens van hun bedrijf, wat betekent dat ze op maat gemaakte beveiligingstools en -services kunnen implementeren en deze wanneer nodig kunnen opschalen.

Cloudbeveiliging is sterk geautomatiseerd, waardoor risico's snel en live kunnen worden beperkt en verholpen. Dit is van vitaal belang, want hoe langer kwetsbaarheden onopgemerkt blijven, hoe schadelijker ze kunnen zijn.

Terwijl retailers uitkijken naar de volgende versoepelingen van het coronabeleid, zal cloud in de voorhoede van hun strategie staan. Door de explosie van data, de toenemende vraag naar personalisatie en de toename van cyberaanvallen hebben retailers moeite om het hoofd boven water te houden. Cloud biedt retailers de beste kans om te overleven en te gedijen in dit nieuwe tijdperk van de Retail revolutie.

Neem contact op met onze AWS-gekwalificeerde Retail Consultants om te ontdekken hoe jouw bedrijf de voordelen van public cloud kan benutten. Van activering tot modernisering en van beveiliging tot operationeel beheer, wij hebben elke stap van jouw cloud traject gedekt.

Door: Felix Shalom (foto), Sales Expert bij HeleCloud

Fotograaf: Lauren Ashi

Terug naar nieuws overzicht
Cloud