Zakelijke en thuisnetwerken: grenzen vervagen

17-03-2021

Zakelijke en thuisnetwerken: grenzen vervagen

Digitale transformatie was al ruim voor 2020 een belangrijk agendapunt voor bedrijven. De coronacrisis heeft dit echter voor organisaties in alle delen van de wereld naar de top van de agenda gekatapulteerd. In een paar weken tijd, en in sommige gevallen slechts een paar dagen, stapten zij over op thuiswerken. De trend van telewerken, die al jarenlang in de maak was, kwam daarmee in een stroomversnelling terecht. Thuiswerken is inmiddels gewoongoed geworden, of zelfs uitgegroeid tot de norm. Het tempo van digitale transformatie, en daarmee netwerktransformatie, is daardoor drastisch gestegen.

2020 was een keerpunt, maar het komende jaar belooft om nog meer veranderingen met zich mee te brengen naarmate organisaties verder blijven digitaliseren. Door de massale overstap van bedrijven naar nieuwe hybride werkomgevingen wordt 2021 het jaar van de convergentie van bedrijfs- en thuisnetwerken. Tot dusver weken de kenmerken van deze typen netwerken sterk uiteen. Er was sprake van aanzienlijke verschillen qua uptime, bandbreedte, snelheid en functionaliteit. Deze verschillen vonden vaak hun neerslag in service level agreements (SLA’s), zoals de eis dat er voor zakelijke netwerken gebruik moet worden gemaakt van redundante glasvezeltrajecten, terwijl voor thuiswerken geen uitwijkmogelijkheden van dit niveau zijn ingebouwd. De inburgering van thuiswerken en hybride werkomgevingen heeft deze convergentie aangewakkerd en versneld. Service providers proberen hun SLA’s voor thuisnetwerken nu aan te passen om aan de eisen van deze nieuwe situatie tegemoet te komen.

Ingrijpende gevolgen

Deze convergentie van bedrijfs- en thuisnetwerken heeft ingrijpende gevolgen voor service providers en de klanten die zij bedienen. Langzame verbindingen en onverwachte downtime kunnen resulteren in productiviteitsverlies, gegevensverlies en omzetverlies. En dan bestaat er nog de mogelijkheid van reputatieschade, iets wat moeilijk in cijfers kan worden uitgedrukt. Nu steeds meer werknemers vanuit huis werken, gaat de noodzaak om de beschikbaarheid van bedrijfskritische processen te waarborgen zich in hoge mate uitbreiden naar het thuisnetwerk.

In dit nieuwe tijdperk gaan bedrijven op zoek naar een service provider die een betrouwbare internetdienst kan garanderen die snel en veilig genoeg is om te voorzien in de huidige bedrijfsbehoeften, waar werknemers zich ook maar bevinden. En dat is absoluut geen speculatie. Uit een recent rapport van McKinsey blijkt dat bedrijven in de regio EMEA hun diensten massaal online brengen. In slechts één jaar tijd zijn we overgestapt van een situatie waarin slechts een handvol sectoren en mechanismen afhankelijk waren van netwerken naar een situatie waarin bedrijven in alle sectoren voor hun dagelijkse activiteiten zijn aangewezen op robuuste en veilige netwerken.

De toekomst van de Nederlandse ICT-infrastructuur

Het wordt een nog uitdaging voor service providers om heel Nederland te voorzien van een stabiele internetverbinding. Hoewel er de laatste jaren veel is geïnvesteerd in het aanleggen van glasvezelverbindingen in buitengebieden, is snel internet niet voor iedereen vanzelfsprekend. Op aandringen van de overheid zijn veel voorheen ‘witte gebieden’ in Nederland inmiddels voorzien van kabel of glasvezel – en daarmee met een snellere internetverbinding. Sterker nog, in een aantal buitengebieden is er een ware ‘glasvezeloorlog’ gaande tussen providers. Dat betekent dat huishoudens straks de luxe hebben om uit meerdere aanbieder te kiezen. Terwijl de oude steden in de Randstad ver achterlopen op de rest. Glasvezel ligt vaak op tientallen tot honderden meters van het huis en gaat daarna over op het oude kabel- en kopernetwerk. Om het glasvezelnetwerk in de historische binnensteden door te trekken tot in huis is een lastige klus – en dan hebben we het nog niet over de enorme kosten die daarbij komen kijken.

Hoewel in het afgelopen jaar is gebleken hoe belangrijk landelijke connectiviteit is, werd ook duidelijk hoe belangrijk de edge is geworden, de lokale schakel tussen het datacenter en de eindgebruiker. Niet alleen bij zelfrijdende auto’s, maar ook bij het kijken van videocontent op de achterbank of de toepassing van smart home technologie is het voor een goede gebruikerservaring belangrijk dat het datacenter fysiek dicht bij de eindgebruiker zit. De enorme toename van data die in de edge wordt gegenereerd, vraagt om een landelijke spreiding van datacenters op centrale plekken. Hoewel het laatste jaar heeft bewezen dat we trots mogen zijn op onze ICT-infrastructuur in Nederland, moeten we aan de slag om ervoor te zorgen dat het in de toekomst ook betrouwbaar blijft.

De komende periode belooft zowel problemen als kansen voor service providers met zich mee te brengen. Hoewel ze onderscheidende diensten voor zowel zakelijke als thuisnetwerken blijven leveren, valt te verwachten dat diensten voor huishoudens een steeds geavanceerder karakter krijgen. Dank valt onder meer te denken aan de introductie van nieuwe oplossingen zoals pakketoplossingen voor thuiswerken, verbeterde SLA’s en de toevoeging van diensten die normaliter voor zakelijk gebruik waren bestemd, zoals VPN’s en managed wifi- of LTE-back-ups. Verder valt te verwachten dat service providers een beroep zullen doen op 5G-technologie om tegemoet te komen aan de dringende noodzaak van betrouwbare breedbandverbindingen in afgelegen regio’s en om de explosieve groei van het dataverkeer effectief op te kunnen vangen. Meer dan ooit tevoren zullen bedrijven en consumenten hun service provider vragen om nieuwe en verbeterde verbonden ervaringen. Dit draagt bij aan een duurzame transformatie van de manier waarop we leven, werken en verbindingen maken.

Door: Marcel van Opzeeland (foto), sales manager Service Providers bij Juniper Networks

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie