Allinq zet in op customer first en waste to zero met Mendix

17-03-2021 | door: Wouter Hoeffnagel

Allinq zet in op customer first en waste to zero met Mendix

Allinq zet het Mendix low-code platform voor de realisatie van haar strategische doelen customer first en waste to zero. Allinq is één van de grootste Nederlandse specialisten in het beheer en onderhoud van telecominfrastructuur, en is ook actief in Duitsland en Tsjechië. Het bedrijf creëerde via het low-code platform van Mendix verschillende portals voor het verbeteren en efficiënter maken van bedrijfskritische processen.

De telecominfrastructuurspecialist werkt al negen jaar samen met Mendix-partner 2G. Na de implementatie van het nieuwe ERP-systeem van IFS in 2020, bouwde het bedrijf samen met 2G meerdere portals. “We wilden graag de stap maken van projectorganisatie naar een klantgerichte organisatie gebruik makend van procesbesturing”, zegt CIO René Coppoolse. “We werken met grote klanten en onderaannemers. Dankzij de portals, gebouwd op het low-code platform van Mendix, krijgen we meer grip op de werkzaamheden en kunnen we alle betrokken partijen sneller en beter voorzien van de juiste informatie.”

3.000 orders worden automatisch gedistribueerd

Allinq en 2G bouwden verschillende portals die helpen bedrijfskritische processen te stroomlijnen. Zoals een order intake-portal, een werkorderportal, een productie-orderportal en een customer portal. De order intake-portal wordt onder meer gebruikt om een clean order check te doen: is de order compleet? Wat is de precieze informatie over een storing of reparatie? De werkorderportal zorgt ervoor dat de 3.000 orders die wekelijks vanuit telecomproviders binnenkomen automatisch gedistribueerd worden naar onderaannemers van Allinq. De onderaannemer heeft binnen één omgeving alle benodigde informatie om de order uit te voeren, terwijl Allinq het overzicht behoudt.

Binnen de productie-order portal worden alle details van de werkzaamheden bijgehouden. Aan het eind van de klus meldt een onderaannemer de bijzonderheden, of de klus is afgemaakt volgens de geldende SLA en of er meerwerk bij kwam kijken.

Zelf afspraak inplannen

Via de customer portal kunnen klanten van telecomproviders zelf een afspraak inplannen met een monteur. Die portal heeft de herkenbare look & feel van de provider, maar de klant bevindt zich in het systeem van Allinq. Dankzij deze portal kan de klant zelf direct een afspraak inplannen die hem past en wordt hij sneller geholpen dan voorheen.

Daarnaast ontwikkelde het bedrijf ook de Tower information modelling portal, waarmee 3D-modellen worden gemaakt van telecommasten. Zo hebben telecompartijen direct inzicht of en - tot op de millimeter nauwkeurig - hoeveel plaats er in een mast is voor nieuwe apparatuur.

Waste to zero

De inzet van de portals draagt bij aan de twee belangrijkste strategische doelstellingen van Allinq: ‘customer first’ en ‘waste to zero’. Coppoolse: “De portals helpen ons duidelijk de regie te nemen in de keten en onze klanten optimaal te bedienen. Informatie is nu real-time voor iedereen beschikbaar. De communicatie en efficiëntie zijn sterk verbeterd omdat alle betrokkenen direct kunnen zien hoe projecten ervoor staan. Daarmee ontzorgen we onze klanten enorm.”

De verspilling is nagenoeg naar nul gegaan. Monteurs en onderaannemers reizen heel efficiënt naar locaties, omdat ze door de beschikbare informatie uit de portals precies weten wat er moet gebeuren. Hier hebben ze de benodigde materialen op kunnen afstemmen, zodat onderhoud en reparaties in één keer goed worden uitgevoerd.

Marges staan onder druk

De inzet van het ERP-systeem van IFS en de Mendix-portals hebben ook positieve financiële gevolgen voor Allinq. De marges binnen de telecomwereld staan onder druk, maar door de toegenomen efficiëntie bespaart het bedrijf enorm veel tijd. Dankzij Mendix en de koppeling met IFS hoeft informatie niet meer uit andere systemen gehaald te worden, of handmatig overgetikt te worden, zoals in het verleden gebeurde. Coppoolse: “Onze ‘first time right’ is fors gestegen, wat betekent dat we per project slimmer en twee keer sneller kunnen werken.”

“De kracht van het Mendix low-code platform helpt Allinq niet alleen bij de invulling van haar strategische doelen, maar heeft ook de doorlooptijd van ontwikkeling verkort en de kosten van ontwikkeling en beheer aanzienlijk verlaagd”, zegt Arjan Klein, directeur van 2G. “We zien in dit project dan ook een duidelijke bevestiging dat onze kennis van de fieldservice markt en het gebruik van de 2G fieldservice modules tot goede resultaten leidt. De portals hebben het bedrijf efficiënter en wendbaarder gemaakt, waardoor het beter tegemoet komt aan de eisen van klanten en onderaannemers. We zijn dan ook enorm trots op de resultaten van deze samenwerking.”

Terug naar nieuws overzicht