New Dutch Wave neemt beleidsmakers, ondernemers en creatieve industrie mee naar SXSW 2021

10-03-2021 | door: Wouter Hoeffnagel

New Dutch Wave neemt beleidsmakers, ondernemers en creatieve industrie mee naar SXSW 2021

New Dutch Wave (NDW) brengt dit jaar een selectie van Nederlandse beleidsmakers, ondernemers en de creatieve industrie naar South By South West (SXSW). Het SXSW festival waar de interactieve, film- en muziekindustrie samen komt zal dit jaar uiteraard volledig online worden georganiseerd, van 16 t/m 20 maart 2021.

NDW toont in zijn SXSW-showcase een selectie van de beste Nederlandse ideeën van talenten die de toekomst beter maken voor mens en planeet. Met de jaarlijkse deelname aan SXSW wil New Dutch Wave een versnelling in internationale samenwerkingen en innovatie teweeg te brengen. Daarbij speelt de stichting een rol als katalysator voor de verbinding tussen kunstenaars, ontwerpers, mediamakers, onderzoekers, startups, scale-ups, mkb’ers, corporates, bestuurders en investeerders.

Burgemeester Aboutaleb, VanMoof, Altin Gün en startups

Op 18 maart gaat Burgemeester Aboutaleb in gesprek over de energietransitie, de creativiteit en het innovatievermogen van de stad Rotterdam. Werner Vogels, de Nederlandse CTO van Amazon en Taco Carlier van VanMoof zijn de overige Nederlandse sprekers met een keynote op het virtuele hoofdpodium van SXSW.

De Turks-Nederlandse psychedelische folk band Altin Gün en de Amsterdamse bassist en singer-songwriter Nana Adjoa zijn de artiesten die een showcase hebben op het SXSW Music festival. De Nederlandse startups Dayrize.com, AlphaBeats, VideoWindoW zijn geselecteerd voor de SXSW Pitch.

Deelnemers New Dutch Wave showcase

In de New Dutch Wave showcase komen startups, artiesten, designers, fotografen, beleidsmakers en talenten uit de creatieve sector naar voren, startups en doen onder andere de volgende talenten mee: Barbera Wolfensberger - Directeur-Generaal Cultuur en Media bij het Ministerie voor onderwijs, cultuur en wetenschap, Creative Holland, House of Denim, Niet Normaal, Dutch Design Foundation, Dutch Digital Design, Thijs Biersteker, DuPho, de Melkweg, School of House, Solar Designer Marjan van Aubel, Designer Matilde Boelhouwer, DJ Lady Bee, DJ Jennifer Cooke, The Creative Chef, Eurosonic Noorderslag, Dutch Music Export, Gemeente Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Zoku.

New Dutch Wave heeft daarnaast een virtuele booth op de SXSW Exhibition, waar de top van de wereldwijde creatieve wereld, vernieuwers en innovatieve leiders samenkomen. Zo biedt NDW de Nederlandse deelnemers de kans om nieuwe internationale contacten te leggen.

Creativiteit en samenwerking

Barbera Wolfensberger, Directeur-Generaal Cultuur en Media bij het Ministerie voor onderwijs, cultuur en wetenschap: “Cultuur, creativiteit en verbeeldingskracht staan aan de basis van mensgerichte vernieuwing en innovatie. Zij hebben impact op onze maatschappij. Zo kan een film met een nieuw verhaal ertoe leiden dat een persoon tot andere inzichten komt, of in het groot kan de verbeeldingskracht van ontwerp leiden tot een nieuw perspectief op een maatschappelijke uitdaging zoals de energietransitie.”

NDW gaat de première van haar showcase integraal uitzenden vanaf het SXSW podium. Geïnteresseerden die live de vertoning willen bekijken kunnen zich aanmelden via de website www.newdutchwave.com Het team van New Dutch Wave zal tijdens de premiere ‘live’ vanuit Zoku Amsterdam een Clubhouse sessie organiseren om 17:00 op 18 maart.

Terug naar nieuws overzicht