Redactie - 08 maart 2021

Vertiv maakt klanten samen met het kanaal digitaal veerkrachtig

Vertiv maakt klanten samen met het kanaal digitaal veerkrachtig image

2020 was een jaar van uitdagingen en kansen. Voor het totale bedrijfsleven, maar zeker ook voor het IT-kanaal. Vertiv kan partners helpen om die kansen te benutten, zo legt Kristof Deknop (Pre-Sales Solutions Engineer) uit. Onder andere bij alles wat met edge computing te maken heeft. Hij verduidelijkt dat aan de hand van een mooie case bij VodafoneZiggo.

Bij Vertivs digitale ChannelSummit, eind vorig jaar, kwamen ruim 660 partners uit EMEA virtueel samen. Daar kreeg de leverancier van bedrijfskritische digitale infrastructuur en continuïteits-oplossingen een bevestiging van wat het eigenlijk al wist: 2020 was voor het kanaal een veelbewogen jaar met uitdagingen, maar ook volop kansen.

“Door de coronapandemie is de digitale transformatie in een stroomversnelling geraakt. Dat zorgt voor risico’s, onder meer op het gebied van security. In 2020 waren er meer aanvallen dan ooit en dat zal ook in 2021 een belangrijk onderwerp blijven”, schets Deknop. Vertiv spreekt over digital resilience: bedrijven moeten digitaal veerkrachtig worden. De rol van partners is cruciaal in dat proces. Deknop: “Klanten zoeken naar partners die ervoor kunnen zorgen dat projecten, nu en in de toekomst, veilig en veerkrachtig zijn. Voor het kanaal draait het nu echt om de balans tussen acceleratie en weerbaarheid. Partners kunnen waarde toevoegen door met klanten te praten over het beveiligen van hun IT-infrastructuur, maar ze tegelijkertijd ook voorbereiden op wat ze de komende jaren nodig hebben.”

Nieuwe mogelijkheden
Het afgelopen jaar hebben bedrijven, geholpen door het kanaal, volop digitale stappen gezet. Ze moeten meer thuis werken, willen sneller kunnen beslissen en hun workflows efficiënter maken. Steeds vaker kiezen ze daarom voor cloud. Daardoor nemen ook investeringen in edge-infrastructuur toe, zo merken de partners van Vertiv.

Binnen het brede aanbod van Vertiv is edge-infrastructuur absoluut één van de expertises. ‘Edge’, aangejaagd door de uitrol van 5G, wordt volgens het bedrijf de belangrijkste nieuwe netwerkarchitectuur van het komende decennium, mede doordat bedrijven nu veel meer thuis werken, maar ook door een snelgroeiende behoefte aan Internet of Things-oplossingen. Deknop: “Edge computing geeft nieuwe mogelijkheden voor veel verschillende soorten marktpartijen. Operators, leveranciers van communicatiediensten, content providers… ze zien allemaal mogelijkheden om door ‘edge’ de kwaliteit van hun dienstverlening te verbeteren en hun dienstenpallet te verbreden. De hogere snelheid, of lagere latency, is de kern, maar ook de hogere capaciteit en betrouwbaarheid van diensten vanuit de edge spelen een rol.”

Out-of-band-management
Een mooi praktijkvoorbeeld van de mogelijkheden met edge computing is het project dat Vertiv samen met partner Improved IT bij VodafoneZiggo deed. De provider merkte ook dat er sinds vorig voorjaar veel veranderde. Deknop: “We gingen vanaf toen massaal thuiswerken en wilden met meerdere apparaten tegelijk kunnen Netflixen. VodafoneZiggo vroeg om een manier om kosten te besparen en de stabiliteit van het netwerk te vergroten.”

VodafoneZiggo krijgt steeds meer locaties en wilde die efficiënter beheren. “Het bedrijf heeft zo’n tien tot vijftien grote landelijke datacentra plus zestig regionale en ruim zeshonderd lokale. Bij de lokale centra moet je denken aan kleine gebouwtjes, middenin woonwijken. VodafoneZiggo wil die allemaal eenvoudig op afstand kunnen beheren, maar de uitdaging zit er onder andere in dat de apparatuur die er staat al een geschiedenis heeft en niet altijd op elkaar is afgestemd. Het doel is dat twee technici per regio nieuwe locaties uitrollen en hardware installeren, maar dat ze niet op pad hoeven voor het beheer. Dat is niet efficient.”

“Je ziet bij meer, vooral grote ondernemingen een verschuiving van het datacenter naar de edge”, vervolgt hij. “Tegelijkertijd willen ze vanuit één oplossing toegang hebben tot alle apparaten in het netwerk. Dat kan met out-of-band-management. Van al die locaties aan de randen van het netwerk maak je met behulp van switches één groot, op afstand te beheren, virtueel datacenter dat eenvoudig te monitoren en te beheren is. Dat gaat een heel belangrijke rol spelen bij de verdere groei van edge computing. Het voorkomt dat je als operator allerlei monteurs klaar moet hebben staan die bij ieder incident naar de fysieke locaties gaan.”

Het is wel vrij complexe materie, benadrukt Deknop. Zeker in combinatie met technisch console management, wat nodig is om als operator of service provider volledig inzicht te krijgen in onder andere de rechten. “Het gaat vaak om een flink aantal apparaten en poorten. Console management en out-of-band-management moet je vanaf het begin goed inrichten en dat is complex. VodafoneZiggo besloot daarom om samen te werken met ons en onze partner Improved IT. Samen hebben we een heel mooi project gedaan. Iedere locatie heeft nu een losse console server die centraal te benaderen, te beheren en te upgraden is. Met DSView, een softwaretool van ons, wordt dit beheer enorm vereenvoudigd. Zo legde VodafoneZiggo de basis voor een verdere verbetering van hun dienstverlening en dat is in hun concurrerende markt cruciaal. Ook zijn ze hiermee klaar voor de toekomst. Slimme diensten en slim beheer, daar gaat het voor hen en veel andere organisaties om.”

Voorzichtig optimisme
“Partners kijken met voorzichtig optimisme naar 2021”, zo merkten Deknop en zijn collega’s. “Onder andere omdat ze rekenen op meer investeringen op het gebied van edge computing. Het mogelijk maken van werken op afstand zal één van de grootste aandachtspunten van veel bedrijven blijven. Tegelijkertijd zijn er beveiligingsproblemen die aangepakt moeten worden en zoeken ze naar nieuwe mogelijkheden om mensen te verbinden. Dat gebeurt door edge-infrastructuur, maar ook door in te springen op de kansen die de uitrol van 5G biedt.”

“De plotselinge disruptie door de corona-pandemie had als gevolg dat het kanaal ging zoeken naar de beste manier om oplossingen te bieden”, zo kijkt hij terug. “Klanten hadden daar begrip voor, maar de vraag is of dat de volgende keer nog steeds zo is. Bedrijven raken nu gewend aan onzekere tijden. Het kanaal moet blijven voldoen aan de veranderende verwachtingen van klanten en ze voorbereiden op de toekomst.”

Door: Johan van Leeuwen