Witold Kepinski - 03 maart 2021

CM.com neemt het Nederlandse Fintechbedrijf PayPlaza over

CM.com, speler in cloudsoftware voor conversational commerce, heeft overeenstemming bereikt over de overname van PayPlaza, een innovatief Point of Sale (POS) betalingsacceptatieplatform. De overname vormt een volgende stap voor CM.com om omnichannel communicatie- en betalingsoplossingen aan te bieden vanuit één enkel platform. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 10 miljoen euro (exclusief een geplafonneerde earn-out). Na afronding zal de overname onmiddellijk bijdragen aan de EBITDA.

PayPlaza, opgericht in 2010, is een snelgroeiend bedrijf met ongeveer 50 medewerkers verspreid over kantoren in Nederland, Duitsland en Spanje, en heeft ongeveer 20.000 betaalterminals aangesloten op het platform. Het bedrijf heeft een hoge marge en winstgevende activiteiten met momenteel 4 miljoen euro aan jaarlijkse recurrente inkomsten, die voornamelijk zijn gebaseerd op licentievergoedingen. PayPlaza verbindt partners met haar POS Gateway, POS en mobiele POS-terminals en bedient grote retailers zoals Zeeman en Nederlandse overheidsdiensten zoals het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Jeroen van Glabbeek (foto), CEO van CM.com: “We zien een toenemende vraag naar geïntegreerde online en mobiele betalingen en fysieke winkeloplossingen, zoals mobiele pin-terminals. Met PayPlaza versterken en verrijken we de Payments-propositie op ons Conversational Commerce-platform. ”

Edgar Plasa, CEO van PayPlaza: “ We exploiteren een betalingsverwerkingsplatform dat ook een fysieke winkeloplossing omvat die aankopen vergemakkelijkt, items kan scannen en dient als een complete mobiele kassa. In Nederland zijn we de afgelopen jaren snel gegroeid. Door deel uit te maken van CM.com kunnen we onze expansie in heel Europa versnellen. "

De technologie van PayPlaza is breed inzetbaar en in combinatie met de Payments-oplossingen van CM.com krijgen bestaande en nieuwe klanten snel toegang tot aanvullende betalingsmogelijkheden in een omnichannel-omgeving. De verwachte groei van onbemande betaalautomaten voor self-checkout en de toenemende vraag naar mobiele betaaloplossingen in de bezorg-, retail- en horecamarkt bieden volop groeimogelijkheden.

De oprichters van PayPlaza blijven aanblijven en zetten zich volledig in om de groeistrategie uit te voeren.