André van Oosten - Ingram Micro: Datacenter-as-a-service goede middenweg

Datacenter-as-a-service goede middenweg

André van Oosten, Ingram Micro

02-03-2021 | door: Martijn Kregting

André van Oosten - Ingram Micro: Datacenter-as-a-service goede middenweg

Managed services en de schil van Flexible Services eromheen vormen een steeds belangrijker onderdeel van het dienstenportfolio van value added distributeur Ingram Micro. Leveranciers van de actieve datacenter-infrastructuur timmeren sinds enkele jaren ook aan de weg met datacentra als managed service. Ingram Micro vertaalt dit aanbod naar ICT-aanbieders en hun klanten, vertelt André van Oosten, Sr. Business Unit Manager Datacenter Solutions. “Voor alle partijen die over datacentercapaciteit op locatie willen beschikken, is dit een goede middenweg tussen kopen en bezitten, of capaciteit afnemen via een cloudplatform.”

Ingram Micro is al sinds jaar en dag actief als distributeur van datacenterinfrastructuur. Niet voor de hyperscalers en grote co-locatie-aanbieders, wel voor de grote laag hieronder. Bijvoorbeeld ziekenhuizen of overheidsinstellingen die een eigen datacenter hebben draaien uit het oogpunt van privacy of compliancy.

In toenemende mate komen hier kleinere edge datacenters bij, die dichterbij de afnemer(s) van hun capaciteit staan. Om de afstand en zo de latency te verkleinen, maar ook om ervoor te zorgen dat niet alle aan de rand van netwerken gegenereerde data heen en weer moet reizen tussen de edge en het centrale datacenter. Dat kost veel netwerkcapaciteit maar ook geld, stelt Van Oosten.

“Zo’n datacenter zelf is ook een vrij dure omgeving. Die wordt fysiek en virtueel beschermd, er wordt van alles een back-up gemaakt en gearchiveerd, terwijl veel data wellicht verwijderd kan worden omdat die overbodig is. Dan kun je beter de data eerst verwerken in een kleiner datacenter aan de rand van een netwerk. Archivering is daar bijvoorbeeld niet nodig en na een analyse stuur je alleen de waardevolle data door naar het hoofddatacenter. Dergelijke satellietdatacenters worden, naarmate de hoeveelheid data exponentieel groeit, steeds belangrijker.”

Data-center-as-a-service variant
Momenteel bestaan er twee hoofdvarianten om de actieve infrastructuur van een datacenter aan te schaffen. Kopen en betalen of aanschaffen en leasen. Datacenter-as-a-service komt daarbij als derde variant. In tegenstelling tot bij het afnemen van datacentercapaciteit uit de cloud, gaat het hier om fysieke datacentercapaciteit. Het betaalmodel hierachter is echter ook dat van betalen voor het gebruik, niet voor de apparatuur.

De komst van een as-a-service variant van een datacenter is volgens Van Oosten aangewakkerd vanuit de leveranciers van dergelijke infrastructuur. Zij merkten dat de trend van ‘alles naar de cloud’ verandert in ‘naar de cloud wanneer dat beter is’. Maar het zelf beheren van datacentercapaciteit is niet altijd aantrekkelijk voor de eindklant.

Daarom wil bijvoorbeeld Hewlett Packard Enterprise (HPE) tussen nu en twee jaar al zijn hardware ook in de vorm van een betaalde dienst gaan aanbieden. “Dat betekent niet dat er geen andere opties zijn, maar dat as-a-service voor het hele portfolio een optie wordt: het HPE GreenLake-portfolio.”

Flinke verandering
Zeker bij datacenter-as-a-service is dat nogal een verandering voor de klant. “De hardware staat bij jou op locatie, maar is niet meer jouw bezit. Er komt een compleet nieuw metering & billing-systeem, want de klant betaalt voortaan voor het gebruik. En behalve HPE zijn partijen zoals Dell Technologies en Cisco ermee bezig. Het wordt dus echt een nieuwe trend. Wij als distributeur gaan dat vertalen naar en promoten bij ons partnerkanaal. Daarbij gaan we niet over één nacht ijs.”

Leveren wordt daarbij ook meer enablen, meent Van Oosten. Een leverancier zorgt voor de fysieke levering van de apparatuur op de door de eindklant gewenste locatie. “De ingebruikstelling is dan de daadwerkelijke levering. Vanaf dat moment gaat de maandelijkse facturatie lopen, gebaseerd op het daadwerkelijke gebruik.” Daarnaast is de klant, zoals een reseller of eindklant, verantwoordelijk voor de passieve infrastructuur. Of het nou enkele racks zijn of een compleet ingericht gebouw. Het zijn dus iets andere rollen voor de betrokken partijen.

Volgens Van Oosten heeft de nieuwe trend van datacenter-as-a-service zoals bij elke nieuwe trend – denk aan de opkomst van de cloud – te maken met groeiende of veranderende vraag waar de huidige techniek nog niet aan kan voldoen. “Vervolgens haalt de techniek de vraag in en krijg je tijdelijk een nieuwe balans.”

Minder focus op ‘ijzer’
De combinatie van apparatuur op eigen locatie, zonder noodzaak voor eigen onderhoud en beheer, past ook in de trend waarbij IT-mensen van een organisatie zich steeds meer richten op de data- en applicatielaag en niet het ‘ijzer’ dat de infrastructuur vormt. Dat betekent dat wanneer de IT- of netwerkinfrastructuur aangepast moet worden om aan veranderende vraag van klanten te voldoen, er externe partijen ingehuurd moeten worden.

Steeds vaker ondersteunen distributeurs zoals Ingram Micro het resellerkanaal hierbij. De reseller of system integrator is de trusted advisor van een bedrijf, maar IT wordt steeds complexer en een reseller kan niet overal meer alle kennis van hebben. Hier komt de distributeur om de hoek kijken, stelt Van Oosten.

“Ingram Micro begon toen ik er zes jaar geleden bij kwam met solution driven distribution. Als een reseller voor diens klant dat een server wilde afnemen, vroegen wij ook naar de achterliggende situatie. Zo hielpen we met bepalen of de gekozen server het meest geschikt was voor de behoefte of de software die er op moest draaien. Op deze manier worden we steeds meer een verlengstuk van de reseller; onze relatie is die van een business partner geworden. Je kunt ook aan de groei van ons Datacenter team zien dat we veel meer op die manier met de klantvraag bezig zijn.” Bij het advies van Ingram Micro is nu de levering ‘As a Service’ steeds vaker een onderwerp van gesprek met de partner.

Inzetten as-a-service model
Diverse zaken waar Ingram Micro de afgelopen jaren op heeft ingezet, maken het voor resellers eenvoudiger om ook het datacenter-as-a-service model in te zetten, waarbij elke leverancier zijn eigen metering & billing-systeem hanteert.

“Zo hebben wij een mondiale Cloud Marketplace ontwikkeld, een end-to-end commerce platform voor ver- en aankoop van digitale oplossingen waar ook andere IT-partijen gebruik van maken. Daar kan een reseller via één portal uiteenlopende aankopen bij diverse leveranciers via één maandelijkse factuur betalen. Wij zorgen voor het achterliggende stuk richting die leveranciers. Daar past het pay per month-idee van een hardwareleverancier prima bij.”

Daarnaast schuift Ingram Micro bij zijn partners steeds verder op in het salestraject. Dat helpt om vroegtijdig te bepalen welke oplossing voor welke behoefte het beste geschikt is, maar ook welk leveringsmodel. Van Oosten: “Als een reseller bij zijn eindklant al besproken heeft hoe een oplossing wordt ingevuld, zijn wij te laat om aan te geven of kopen & betalen, aanschaffen & leasen of datacenter-as-a-service het meest geschikte model is. Reden om steeds eerder in het salestraject mee te kijken met de reseller.”

Hele nieuwe dynamiek
Dit geldt ook bij een keuze tussen afnemen van datacentercapaciteit via een cloudmodel of het as-a-service model. “Bij cloud kijk je naar hoeveel CPU-cycles je krijgt, hoeveel opslagcapaciteit, hoeveel RAM. Je denkt er niet over na op welk model of merk hardware het draait. Dat hoeft ook niet wanneer je via as-a-service hardware-capaciteit in je pand krijgt. Maar dat gebeurt in de praktijk dus wel. Het is een hele nieuwe dynamiek waar iedereen nog aan moet wennen.”

Dat betekent ook dat goede afspraken nodig zijn over beheer en onderhoud van de apparatuur. Bijvoorbeeld als er een schijf defect raakt en vervangen moet worden, of wanneer er uitbreiding nodig is. Vroeger zette de IT-beheerder er misschien zelf een nieuwe of extra schijf in, dat is nu veranderd.

“Je moet goed op de hoogte zijn van de veranderde rechten en plichten – zoals wanneer een monteur van de leverancier een schijf vervangt waar jouw data op staat. Maar ook wat dit betekent voor de opstal- en brandverzekering, waarvoor je per maand betaalt – denk aan de hoge kwaliteit dienstverlening die bij een datacenter op locatie hoort.”

Ondersteunen in aanbod
Ingram Micro zet ook hier zijn kennis in om resellers te ondersteunen in het optimaal aanbieden van datacenter-as-a-service, stelt Van Oosten. “En vergeet het verdienmodel niet. Als je eerst hardware leverde, installeerde en onderhield, is het nogal een stap om nu de apparatuur via pay-per-use te leveren. Je gaat van een groot bedrag in een keer naar kleinere bedragen per maand. Dat vereist een andere blik naar kosten en baten. We geven hier voorlichting over en bieden waar nodig financiële opties om die overgang te vereenvoudigen.”

Net zomin als alles naar de cloud gaat, verwacht Van Oosten dat alles datacenter-as-a-service gaat worden. “Het gaat om gevallen waarbij je je data en toepassingen dichtbij wilt hebben. Bijvoorbeeld uit compliance-overwegingen, vanwege de latency of omdat je geen enorme hoeveelheden data heen en weer wilt sturen. Het is een alternatief waar we veel van verwachten en het huidige aanbod zal nog verbeteren. Het eerste halfjaar van 2021 is vooral pionieren, waarbij we overleggen met leveranciers en partners over de beste manier om het aanbod vorm te geven. In de tweede helft van dit jaar willen we dan echt meters gaan maken.”

Auteur: Martijn Kregting

Terug naar nieuws overzicht
Datacenters