SoftwareONE geeft klanten duidelijkheid door verschillende starterkits

Nicole Aafjes, SoftwareONE

01-03-2021 | door: Johan van Leeuwen

SoftwareONE geeft klanten duidelijkheid door verschillende starterkits

Nu er bij bedrijven meer mensen thuiswerken dan ooit tevoren, is de digitale transformatie in een stroomversnelling geraakt. Ook SoftwareONE merkt een enorme hoeveelheid vragen op dat gebied. Het heeft onder de naam Quickstarts verschillende starterkits ontwikkeld om bedrijven in drie korte fases te helpen hun cloudvisie te vertalen naar de dagelijkse realiteit. Volgens Nicole Aafjes is daar juist nu enorm veel behoefte aan.

Nicole Aafjes werkt nu ruim twee jaar bij de grote wereldwijde service provider SoftwareONE en is daar als Delivery Lead verantwoordelijk voor Technology Services, een snelgroeiend team dat met name uit consultants bestaat. “Het Technology Services-team is op te delen in twee subteams: Future Workplace en Future Datacenter”, legt ze uit. “Future Workplace richt zich op de moderne werkplek. Het team is naast het dagelijks werk van het ontwerpen, bouwen, configureren en migreren naar de Microsoft365-diensten, ook bezig om het kennis- en adoptieniveau op het gebied van Office 365 te verhogen en verbreden. Dit geldt niet alleen voor de IT-afdeling maar natuurlijk ook voor de medewerkers van onze klanten. Hoe ga je om met de nieuwe technologie? Het Future Datacenter-team heeft een sterke focus op de infrastructuur, zoals Microsoft Azure en AWS, waarbij wij onze klanten helpen met onder andere de migratie van servers naar Azure, het verplaatsen van databases naar nieuwere PaaS-varianten, maar ook bij het gebruik van nieuwere technologieën zoals containers. Ook bij het Future Datacenter-team zijn wij gericht op het verhogen en verbreden van het kennisniveau bij onze klanten.’’

Voor haar team zijn het bijzondere tijden. “Sinds de uitbraak van corona is de digitale transformatie in een stroomversnelling geraakt. We zien heel sterk dat klanten behoefte hebben aan snelheid, maar ook aan hoge kwaliteit en een goede klantbeleving. Dat maakt het heel uitdagend. Met die situatie in het achterhoofd hebben we onder de naam Quickstarts een groot aantal verschillende starterkits ontwikkeld. De focus ligt op onze Microsoft-specialisaties.”

Drie fases
Er zijn veel verschillende starterkits, zowel voor de tak Future Workplace als voor de tak Future Datacenter. Het doel is om de cloudvisie van bedrijven te vertalen naar de dagelijkse werkelijkheid en organisaties daarmee in alle fases van de digitale transformatie te ondersteunen. “Alle starterkits hebben een vergelijkbare opbouw. Ze bestaan uit drie of vier fases”, legt Aafjes uit. “Het begint met de fase prepare, die vooral bestaat uit een overdracht van kennis richting de klant. Daarna komt design: het in kaart brengen van de huidige situatie dat als vertrekpunt dient voor de uitwerking van de oplossing. De derde fase is build, de opbouw. Gevolgd door de vierde fase optimize, waar wij aan de slag gaan met het finetunen van de oplossing.”

Als voorbeeld behandelt Aafjes een aantal verschillende starterkits. Ze begint bij de Windows Virtual Desktop starterkit. “Een topic waar veel vraag naar is. Het einddoel is een optimale gebruikerservaring waarbij een volledige werkplek of losse applicaties - die nog niet om te zetten zijn in SaaS-applicaties - worden aangeboden vanuit de Microsoft cloud. Voor klanten is het een nieuw onderwerp. Ze zijn vaak opzoek naar handvatten, daarom is zo’n starterkit ideaal. Eerst brengen we de kennis op niveau, daarna komen we samen met de klant tot het gewenste ontwerp en tot slot implementeren wij Windows Virtual Desktop binnen de Microsoft cloud. Tot slot voeren wij optimalisaties door binnen de Windows Virtual Desktop-omgeving zoals profile management en beveiligingsinstellingen en volgt er een overdracht naar de IT-afdeling van de klant.”

Adoptie
Een andere starterkit heet ACM: Adoption & Change Management. “Klanten komen naar ons toe, er is behoefte om gebruikers mee te nemen in de digitale transformatie. Maar een paar webinars geven is niet voldoende. Natuurlijk is de opbouw van de starterkit anders dan bij een oplossing zoals Windows Virtual Desktop, maar het begint wel weer bij een analyse van de behoeftes en het bijbrengen van een stuk kennis dat over gaat in het opzetten en uitvoeren van een adoptie- en changemanagementplan.”

Onder de naam Microsoft 365 productiviteitsscore is er een gloednieuwe dienst ontwikkeld. “Het is een kort traject waarbij we door middel van interviews en data een productiviteitsscore bepalen. Het geeft inzicht in de resultaten die een organisatie met de inzet van Microsoft 365 heeft geboekt over de afgelopen maanden. Vervolgens gaan we met de klant om tafel om te kijken of de investeringen in bijvoorbeeld change management voldoende resultaat hebben opgeleverd of dat er nog eens extra naar gekeken moet worden. Het resultaat en advies dat hieruit voortvloeit kunnen klanten als benchmark of interne reflectie gebruiken.” Het sluit goed aan bij de ACM starterkit. “Adoptie is heel belangrijk nu, en dat zal de komende jaren zeker zo blijven. Er is steeds meer aandacht voor de menselijke factor.”

Nadat veel organisaties vorig jaar vrij abrupt moderner gingen werken, is het ‘oude normaal’ voorgoed verleden tijd, zo verwacht Aafjes. Om die reden wordt ook telefonie en videobellen steeds vaker onderdeel van de IT-omgeving en verdwijnen traditionele telefooncentrales uit beeld. “We zien veel vraag naar telefonie vanuit Microsoft Teams. Hier hebben wij ook een starterkit voor ontwikkeld. Er zijn niet zoveel IT-aanbieders die daar ook in thuis zijn, maar wij hebben het geluk dat we een wereldwijde organisatie zijn met brede expertise.”

Landingszone
Ook de tak Future Datacenter kent meerdere starterkits. Een heel belangrijke is volgens Aafjes de Azure Landing Zone. “Veel organisaties hebben besloten dat zij richting Azure willen bewegen. Ze willen er bijvoorbeeld databases op laten landen, maar hebben begeleiding nodig bij de initiële inrichting van Microsoft Azure. Sommige fundamentele keuzes kan je namelijk maar één keer inrichten en die wil je graag goed hebben. Wij beginnen met een kennisoverdracht in de vorm van workshops. We beginnen met de workshop Azure Fundamentals. Dat geeft inzicht in wat er mogelijk is met het platform en hoe het gebruikt en beheerd kan worden. Componenten als Virtual Networks, Storage, Virtual Machine, SQL databases en Back-up worden besproken en verder uitgelegd. Het wordt gevolgd door een Azure cost management- en pricing-workshop waar wordt uitgelegd hoe het Azure-portaal werkt en welke structuur het beste aansluit bij de behoefte van de organisatie. Ook geven wij tips hoe een organisatie op haar Azure uitgaves kan besparen of hoe deze geoptimaliseerd kunnen worden. Vervolgens creëren wij een high level design wat de blueprint is voor het opbouwen van de landingzone. Het traject is een joint venture waardoor het voor de klant makkelijker is om de omgeving zelf te beheren of zelfstandig uit te breiden. Ook naar deze starterkit is veel vraag.”       

Een andere starterkit die ze eruit pikt is Azure Modern Application Environment. “Dit is een leuke, deze heeft veel raakvlakken met DevOps. We helpen de klant met het zetten van de volgende stappen op de Azure Landing Zone, door gebruik te maken van container technologie waarbij de workloads makkelijk op- en af te schalen zijn. Daarmee kan de klant efficiënt, ook qua kosten, gebruik maken van de IT-infrastructuur. We zetten bovendien geautomatiseerde pipelines in, waarbij klanten hun applicaties steeds opnieuw kunnen bouwen en aanbieden.”

Overzichtelijk
Er komen regelmatig nieuwe starterkits bij en de bestaande ontwikkelen zich door. Het bevalt SoftwareONE heel goed. “Het past goed bij het bedrijf dat we willen zijn en de manier waarop we klanten willen helpen. We zien dat dit aanslaat bij allerlei soorten organisaties, van een groot internationaal bedrijf tot een kleine gemeente. Klanten willen een duidelijk vertrekpunt, en helderheid over wat ze gaan krijgen. Ze weten dat het oude werken niet meer terugkomt, en dat ze moeten veranderen, juist nu. Dit helpt hen daarbij. Het is heel overzichtelijk. Voor onze klanten, maar ook voor onszelf. Ik wil iedereen die interesse heeft adviseren om onze website te bezoeken en contact op te nemen met het Technology Services team.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Cloud