Redactie - 18 februari 2021

De toekomst van business: Wat is er nodig om een organisatie te transformeren?

De toekomst van business: Wat is er nodig om een organisatie te transformeren? image

“If you don’t take change by the hand, it will take you by the throat” – Winston Churchill.

De pandemie heeft 2020 gevormd tot een jaar dat velen van ons nooit zullen vergeten. We hebben een enorme verschuiving gezien in de manier waarop zaken worden gedaan en hoe elke industrie is getroffen. Bijna iedere organisatie was genoodzaakt om haar werkwijze te veranderen. Maar al voordat de pandemie door de wereld woekerde, veranderde de wereld enorm. In alle sectoren versnelden organisaties digitale transformatieprocessen om groei en/of continuïteit op de lange termijn te realiseren. De pandemie zorgde ervoor dat organisaties hun digitaliseringsinspanningen moesten versnellen om de flexibiliteit, operationele veerkracht en schaalbaarheid te verbeteren.

De komende tijd ligt er waarschijnlijk een nog grotere focus op het digitaliseren van organisaties. Tijdens zijn Keynote bij AWS re: Invent in december 2020 benadrukte Andy Jassy ook het belang voor organisaties om zichzelf opnieuw uit te vinden om relevant te blijven op de lange termijn. De realiteit laat echter zien dat de meeste organisaties zich nog in de beginfase van hun digitalisatie bevinden. De meeste traditionele bedrijven in markten met complexe bedrijfsstructuren en mechanismen zijn minder flexibel en de transformatie verloopt langzamer.

In de geest van Winston Churchill's quote over verandering en in onze wereld die constant verandert, is het goed om te leren van bedrijven die anderen voorgingen, de early adopters; wat is er nodig om onze organisaties te heruitvinden?

Binnen 10 jaar meer digitale verandering dan in de afgelopen 50 jaar

“There will be more change in the 10 years ahead, than we have seen in our industry in the last 50 years” – Marry Barra CEO van General Motors.

Industrieën zoals de auto-en muziekindustrie en de horeca hebben allemaal de "Business Model Innovation" doorgemaakt. Tesla, Airbnb en Spotify zijn voorbeelden van disruptors in deze industrieën. Deze nieuwe spelers opereren in sectoren waar de traditioneel grote spelers vasthouden aan oude bedrijfsmodellen. Tesla, Airbnb en Spotify creëerden een volledig nieuwe markt door innovatie in hun sectoren te introduceren.

Een opmerkelijk en briljant voorbeeld is de oprichting van Amazon Web Services (AWS). Amazon staat bekend om zijn e-commerce; het is de grootste online retailer buiten Azië. AWS werd de grootste cloud computing speler ter wereld, waardoor het wereldwijde technologielandschap werd opgeschud en spelers als IBM, Microsoft en Oracle verrast werden.

Begin jaren 2000 maakte Amazon zo'n exponentiële groei door dat hun eigen systemen, databases en applicaties niet snel genoeg konden opschalen om de aanhoudende toename van vraag te ondersteunen. Om de explosieve groei te ondersteunen, had Amazon een reeks gemeenschappelijke infrastructuurdiensten nodig die hun teams konden gebruiken zonder dat ze telkens opnieuw het wiel moesten uitvinden; AWS was geboren. De voorsprong die AWS had opgebouwd en de jarenlange ervaring gaven het bedrijf een enorme start. De komst van AWS gaf bedrijven de kans om de AWS-infrastructuur te gebruiken om kosteneffectief schaalbare applicaties te bouwen waardoor zij zelfs meer capaciteit tot hun beschikking dan NASA.

In deze snel veranderende wereld is innovatie geëvolueerd als kern voor elk bedrijf. Maar wat is er nodig om te innoveren en als organisatie toekomstbestendig te opereren?

Wat is er nodig om je organisatie opnieuw uit te vinden?

“Without action, the world would still be an idea” – Georges Doriot, oprichter van INSEAD

Op AWS re:Invent 2020 werden er ongeveer 85 nieuwe services en functies gelanceerd om nog meer flexibiliteit voor AWS-klanten mogelijk te maken en om klanten een nog breder platform te bieden waar zij kunnen innoveren.

Laten we eens nader bekijken wat er nodig is om je organisatie opnieuw uit te vinden, zoals gedeeld door Andy Jassy en wat dit kan betekenen voor de toekomst van jouw organisatie.

1. Leiders hebben een cruciale rol
Leiders moeten maniakaal, meedogenloos en vasthoudend zijn. Data staat hierin centraal. Daarnaast is er moed nodig om te veranderen. Kun je je de bestuursvergadering bij Netflix voorstellen toen iemand voorstelde om de inhoud te streamen in plaats van de dvd's te verzenden?
2. Erken dat je niet tegen zwaartekracht in kunt gaan
Jassy gebruikte het voorbeeld van Netflix die zijn streaming-inhoud uitbreidt ten koste van dvd-activiteiten om dit punt te illustreren. "Het is beter om jezelf te kannibaliseren dan dat iemand anders het je aandoet", zei hij. Je moet de realiteit kunnen accepteren en de huidige omstandigheden kunnen gebruiken om fundamentele veranderingen in het businessmodel aan te brengen, hoe pijnlijk dit ook kan zijn.
3. Trek talent aan dat niet kan wachten om te innoveren
Wees open en wendbaar om nieuwe mensen aan te trekken en hun nieuwe ideeën te accepteren. "Zoek mensen die nieuwsgierig zijn naar leren en enthousiast zijn over het opnieuw uitvinden van de klantervaring", zei Jassy.
4. Los echte klantproblemen op
Concentreer je op jouw klanten, niet op concurrenten of producten. Resultaten zouden boven processen moeten staan. Daarnaast is het zaak om externe trends snel op te pikken en snelle beslissingen te nemen.
5. Wees pijlsnel
Snelheid is belangrijk in elke groeifase. Vaak is snelheid een keuze. Creëer een cultuur waarin urgentie en experimenteren centraal staan om op de lange termijn relevant te blijven.
6. Maak het niet complex
Het beheren van IT terwijl je grote transformaties en verschuivingen doorvoert, kan een uitdaging zijn. Kies een deskundige partner om momentum, succes en resultaten te behalen en later complexiteit toe te voegen.
7. Gebruik platforms met de meeste mogelijkheden en de breedste set tools
Stel bouwers in staat om alles te maken wat ze maar kunnen bedenken. Het brede scala aan technologieën en de schaal van AWS zijn moeilijk te evenaren. De mogelijkheid voor organisaties om toegang te krijgen tot schaalbare, betrouwbare en zeer veilige rekenkracht is van cruciaal belang.
8. Trek het allemaal samen met agressieve top-down doelen
Jassy beschreef het werk van CIO Jamie Miller bij GE als een voorbeeld van hoe IT-teams snel kunnen handelen. Tijdens haar ambtsperiode bij het bedrijf stelde Miller zich ten doel om binnen 30 dagen 50 workloads naar AWS te migreren. Ondanks verzet binnen het team, heeft het team in 30 dagen 42 workloads weten te migreren. Ook werden er nieuwe bestuurs- en operationele modellen bedacht. Dit bouwde op naar momentum voor het volgende ambitieuze doel om de komende jaren maar liefst 9.000 applicaties naar de cloud te migreren.

Bereid je voor wanneer je de middelen hebt

Jassy adviseerde organisaties om van heruitvinden en innoveren een prioriteit te maken. Zo zijn organisaties in staat om tegenslagen te weerstaan. Veel organisaties wachten te lang met innoveren tot dat ze op een punt van crises zijn beland. De sleutel tot succes is het opbouwen van een "cultuur van heruitvinding" die deze benadering in dagelijkse operaties inbrengt.

Sommige sectoren hebben de storm al doorstaan. We kunnen leren van enkele van deze early adopters of "heruitvinders"; het is belangrijk om na te denken over fundamentele veranderingen en om je voor te bereiden voordat het te laat is en de financiering op is. Het probleem is dat de meeste bedrijven dat niet doen. Maak niet de fout om te wachten tot het te laat is.

Migreren naar een cloud platform met de meeste mogelijkheden en de breedste set tools, is vaak de eerste stap naar verandering voor een bedrijf. Als onderdeel van de volgende cruciale stap voor de digitale transformatie van een organisatie, bouwen organisaties nieuwe applicaties en moderniseren ze legacy-applicaties. Het biedt organisaties de schaalvoordelen en de wendbaarheid die nodig zijn in een snel veranderende omgeving. Als AWS Premier Consulting Partner kan HeleCloud helpen momentum op te bouwen door de time-to-value te verkorten. Dat doet HeleCloud door gebruik te maken van diepe kennis en ervaring van het AWS-platform dat gebruikmaakt van cloud-native technologieën. Wij beheren complexe technologieën, terwijl jij je kunt concentreren op de transformatie van jouw organisatie.

Door: Mulya van Roon (foto), Cloud Business Development Manager Benelux bij HeleCloud