Redactie - 22 februari 2021

SAM-specialist SoftwareONE groeit uit tot Managed Service Provider

SAM-specialist SoftwareONE groeit uit tot Managed Service Provider image

SoftwareONE groeide de afgelopen jaren uit tot een echte 'services-organisatie'. Het Zwitserse bedrijf beschouwde zichzelf tot een jaar geleden als een 'licentiehuis' dat daarnaast solutions en services verkocht. Nu is dat omgekeerd, vindt Daniël Perrier. “We zijn een MSP geworden, die klanten met tal van technologische diensten de volledige kracht van de cloud laat ervaren, en die zorgt voor een complete cloudinfrastructuur die flexibel, schaalbaar, wendbaar, veilig en vooral toekomstbestendig is.”

Perrier is sinds januari 2021 Directeur Services en Innovatie bij SoftwareONE. Hij zag hoe zijn organisatie zich ontwikkelde van een specialist in software asset management (SAM) en licentiebeheer tot een echte services-organisatie. “We zijn ooit gestart met software lifecycle-diensten en daar zijn we relatief snel groot in geworden”, vertelt hij. “We konden en kunnen klanten nog altijd goed adviseren hoe ze zoveel mogelijk uit hun IT-investeringen halen, dat is onze financiële kant. Maar sinds een jaar of vier zijn we heel gericht bezig met de technologiekant: hoe brengen we klanten naar de cloud door SaaS-diensten aan te bieden van verschillende aanbieders? Denk aan Microsoft Azure, maar ook Amazon Web Services (AWS), Google Cloud, Oracle Cloud en IBM Cloud.”

Het laatste anderhalf jaar had SoftwareONE wat Perrier noemt 'een bizarre focus' op het uitbouwen van de technologiecapaciteit. “Wij noemen het zelf 'technology services'. Dat gaat van relatief eenvoudige diensten op het gebied van cloud adoptie – services die eindgebruikers ontzorgen in het gebruik van Office 365 bijvoorbeeld – tot diensten die gebruikmaken van geavanceerde technologieën op het gebied van artificial intelligence (AI). Dit jaar brengen we onze twee werelden – de financiële en de technologische – samen onder de noemer 'Services'. Want ook de vakgebieden software asset management en software lifecycle management worden steeds meer technisch en vice versa. Kennis van licentiemanagement gecombineerd met cost management, van alle software en hardware assets en licenties – en dus ook van services van de meest uiteenlopende cloudaanbieders – dát is de nieuwe propositie van SoftwareONE.”

Makkelijk naar de cloud
Het services-aanbod van SoftwareONE brengt eindgebruikers makkelijk naar de cloud. Perrier en de zijnen doen dat met een overzichtelijk traject van 'design & buy' via 'build & implement' naar 'optimise & manage'. “Op deze manier helpen we organisaties in alle fases van hun digitale transformatie en bieden we hun de beste cloud expertise en -ondersteuning. We willen onze klanten cloudoplossingen geven die voor alles toekomstbestendig zijn. Vooral de laatste fase, die van 'optimize & manage', wordt steeds belangrijker. Daarin zien we momenteel een verschuiving en ook voor de komende tijd verwachten we veel focus op applicatiemodernisatie. Bedrijven 'verSaaS'en' niet alleen, maar vooral grotere organisaties willen modernere apps. Ook legacy applicaties moeten worden ontsloten naar de cloud. En bij ons maakt het dus niet uit waar die landen; wij zijn in alle opzichten volledig 'multicloud'.”

De toekomstbestendigheid die SofwareOne eindgebruikers belooft, komt tot uiting in drie zogeheten 'Future' oplossingen: Workplace, Datacenter en Security. “Praat je over 'klantgerichte applicaties', dan kom je al gauw bij de werkplek: de applicaties waar mensen mee werken en die aan de achterkant altijd landen in een datacenter. Met het benoemen van de Futures 'Workplace' en 'Datacenter' hebben we eigenlijk gewoon een 'knip' gezet tussen front- en backend. De markten voor werkplek en datacenter komen steeds meer over elkaar heen te liggen en het ene kan niet zonder het andere: de infrastructuur en de applicaties. Er is nu een ongelooflijke versnelling aan de kant van onze Future Workplace mogelijk gemaakt, doordat er steeds meer mogelijk is aan de kant van Datacenter.”

Future Datacenter
Met het concept Future Datacenter hebben bedrijven een flexibele, schaalbare, wendbare en veilige infrastructuur, waarmee ze de kracht van de cloud volledig benutten. Perrier: “Wij geloven in 'cloud first'. Eindgebruikers die zelf wat bouwen in een eigen datacenter of bij een externe hostingpartij, dat is niet reëel meer. Tech bedrijven als Microsoft, Google en AWS hebben dermate veel ontwikkelgeld en capaciteit voor het veilig, schaalbaar en flexibel maken van cloudplatforms; die race kan een gemiddelde organisatie in Nederland nooit winnen. En ook wat betreft flexibiliteit en rekenkracht doe je het nooit beter dan de grote public clouds."

Wil je het beste uit de cloud halen, denk dan liever na over de propositie Future Datacenter van SoftwareONE, wil Perrier maar zeggen. "Met onze Simple offerings kunnen klanten snel de stap maken richting Workplace of Datacentre transformatie. 365Simple is feitelijk een managed Office 365 propositie, waarmee wij klanten volledig ontzorgen in het gebruik daarvan. Hoe migreer ik naar Office 365? Is het bijvoorbeeld wel veilig in Office 365, ook als een klant OneDrive gaat gebruiken? Heeft hij goed nagedacht waar zijn data 'leven'. En hoe zit het met wetgeving: je kan niet zomaar een patiëntendossier op een OneDrive zetten, die daar misschien wel openstaat voor de buitenwereld. Dit soort services hebben we om onze werkplek en datacenterpropositie heen verzonnen, om deze propositie en onze services elke keer naar een hoger niveau te brengen. Dat doen we bijvoorbeeld ook met Simple for AWS, precies dezelfde dienst, maar dan voor AWS. Allemaal bedoeld om klanten een maatwerk multi-cloudstrategie met een hoge mate van beschikbaarheid, veiligheid en beheersbaarheid te geven, waarmee ze hun workloads probleemloos en met een optimale total cost of ownership (TCO) kunnen migreren naar de cloud.”

SLM Advanced en Pyracloud
Een andere aansprekende dienst van SoftwareONE om klanten comfortabel naar de cloud te brengen, is SLM Advanced. “Dat is een dienst die aan het begin van een 'journey' heel duidelijk inzicht geeft in wat een klant kan meenemen als hij 'verhuist' naar de cloud”, legt Perrier uit. “Wat gaat er wel en niet in een verhuisdoos? Uniek in deze propositie is ons platform Pyracloud, waarmee klanten hun clouduitgaven bij meerdere cloudproviders kunnen beheren en voorspellen. Daarin komen alle onderdelen van onze diensten samen. Pyracloud geeft inzicht in kosten, in wat een klant in het verleden heeft aangekocht, maar ook bijvoorbeeld in hoe een klant scoort op adoptie. Een klant heeft Office 365, maar hoe gebruikt hij dat en heeft hij er hulp bij nodig? Het platform geeft financiële inzichten, maar ook technologische. Gebruik ik wel het maximale van mijn aankopen. Heb ik als klant behoefte aan adoptie trainingen voor mijn investeringen? Doordat ons platform steeds groter wordt, kunnen wij op termijn marktinzichten geven waar we vroeger over droomden. Want dat is ook waar: wij hebben heel veel waardevolle data over hoe klanten zich gedragen. Laat dat dan ook de missie van SoftwareOne zijn, onze klanten data gedreven helpen met de digitale transformatie."

Auteur: Witold Kepinski en Jeroen Bordewijk