Redactie - 09 februari 2021

SmartProfile wil complexer wordende cloud markt ontrafelen

SmartProfile wil complexer wordende cloud markt ontrafelen image

Terwijl de behoefte aan cloudcapaciteit bij eindgebruikers onverminderd toeneemt, wordt de markt voor cloudoplossingen en datacenters alsmaar complexer. “We zien steeds vaker dat partijen die tot voorheen elkaars concurrenten waren, klant van elkaar worden”, constateert Jurgen Verheijen van Smart Profile. “Een reseller biedt bijvoorbeeld whitelabeled datacentercapaciteit aan en een service provider koopt capaciteit in bij een hosting partij. Wij helpen die markt te ontrafelen.”

Smart Profile is bekend vanwege z'n eigen MarketBase, een database vol met waardevolle informatie over het IT-gebruik bij bedrijven en organisaties in de Benelux. Ook het jaarlijkse cloudonderzoek is inmiddels een vertrouwde bron van informatie voor verschillende IT-aanbieders in Nederland. Vorig jaar concludeerde de markt intelligentie partij uit Breda uit dat onderzoek bij eindgebruikers een massale outsourcing van vooral procesmatige applicaties naar de cloud. Dit jaar gaat deze cloudgang onverminderd door.

“We zien nog altijd een groeiende behoefte aan cloudcapaciteit; er staan in ondernemend Nederland nog volop uitbreidingen in de planning”, vertelt marketing lead Jurgen Verheijen van Smart Profile. “Opmerkelijk is verder dat de meest gekozen oplossing de hybride variant is, en wij denken dat dat nog wel even zo blijft. Sommige dingen kúnnen nou eenmaal niet in de cloud en ook om juridische redenen is een cloudgang niet altijd wenselijk. Een bedrijf moet bijvoorbeeld kunnen aantonen waar data zich bevindt en kiest daarom bij voorkeur voor capaciteit op de eigen locatie. Wil men toch naar de cloud, dan heeft om redenen van compliancy een datacenter in de buurt vaak de voorkeur.”

Complexiteit
Door de nog steeds groeiende behoefte aan cloudcapaciteit neemt de rol en het belang van datacenters toe. Maar Verheijen ziet nóg een verandering in de datacentermarkt. “Waar die aanvankelijk nog relatief makkelijk te doorgronden was, zien we een toenemende complexiteit doordat voormalige concurrenten elkaars klant worden. Dat een partij, een reseller bijvoorbeeld, whitelabeled of via een resellerovereenkomst ook zelf datacentercapaciteit gaat aanbieden. Of dat een pure cloud service provider datacentercapaciteit inkoopt bij een hosting partij. En dat die hosting partij deze capaciteit op zijn beurt weer inkoopt bij een datacenter. Meer dan voorheen verloopt het aanbod over verschillende schijven. De markt is daardoor moeilijker te doorgronden.”

Voor Verheijen is deze complexiteit reden om meer te onderzoeken en analyseren. “Los van onze MarketBase hebben we ook een ChannelBase, die inzicht geeft in het aanbod van verschillende (cloud)partijen. Bijvoorbeeld: welke cloud services zitten in het aanbod, van een channel partner: Azure, AWS of Google? Welk stuk daarvan is private? En met welke partners werkt zo'n aanbieder samen? Met een combinatie van onze MarketBase en onze ChannelBase hebben we de totale markt in beeld.”

360 graden beeld
Door gegevens uit de MarketBase over Nederlandse eindgebruikers te koppelen aan gegevens uit de ChannelBase over Nederlandse IT-partijen, genereert Smart Profile inzichten in hoe de totale ICT- markt zich ontwikkelt. “We weten vaak of een organisatie AWS, Azure of Google gebruikt met oog op cloudcapaciteit”, legt Verheijen uit. “Waar deze eindgebruiker bijvoorbeeld nu 40 procent van z'n capaciteit uit de cloud haalt, is er de wens dat dat gaandeweg dit jaar 80 procent wordt. We weten ook welke servicepartner het bedrijf daarvoor inschakelt. Maar als we bovendien weten met welke hosting partij(en) deze servicepartner dan weer samenwerkt, en welke andere oplossingen ze bieden, dan ontstaat een heel compleet beeld van de markt, van zowel klanten als partners.”

Zo'n '360 graden beeld', zoals Verheijen het noemt, is voor marktpartijen, zoals aanbieders van datacentercapaciteit, uiterst waardevol en uniek. “Cloudpartijen die aan de weg timmeren, willen weten welke (andere) aanbieders actief zijn bij welke eindgebruikers en met wie ze daarbij samenwerken. Smart Profile biedt inzicht in deze potentie. Wij ontrafelen de ICT-markt, we laten zien hoe de hazen lopen, welke verbanden er zijn. Tevens kunnen we deze inzichten activeren door middel van demand/lead generatie programma’s om uit naam van cloud partijen projecten te vinden voor ze. Eindgebruikers weten vaak zelf niet eens meer waar hun cloudcapaciteit vandaan komt, laat staan waar nieuwe capaciteit vandaan moet komen. Ook daarom is het goed om te weten wie met wie samenwerkt en hoe verschillende factoren een rol spelen.”

Andere trends?
Toch blijft de belangrijkste trend op de zakelijke markt dat meer en meer naar de cloud gaat. “Waar we aanvankelijk slechts enkele partijen gebruik zagen maken van cloudcapaciteit, zijn er nu bijna geen partijen meer die dat (nog) helemaal niet doen”, weet Verheijen. “De performance van datacenters wordt daarom ook steeds belangrijker. En met nog meer diensten en oplossingen die als SaaS-applicaties aan de cloud worden toevertrouwd, neemt natuurlijk ook de aandacht voor security verder toe, vooral bij het gebruik van IaaS en PaaS.”

Vooral in Nederland gaat het hard met cloudmigraties; in België is dat wat minder. “We zien vooral een verschil in de publieke sector: onderwijs, overheid en gezondheidszorg. In België heeft nog bijna de helft van de publieke organisaties services op de eigen servers staan, on-premises. Kijkend naar heel Europa, dan zien we dat het noorden – met name ook de Scandinavische landen – sneller zijn met de adoptie van verschillende cloudtechnieken. Hoe zuidelijker je komt, hoe langzamer dat gaat.”

AI of corona?
Verder ziet Verheijen een voorzichtige opmars van artificial intelligence (AI). “Het is inmiddels geen uitzondering meer als partijen zeggen daar iets mee te willen doen, hoewel AI nog steeds vooral leeft bij channelpartijen en minder bij IT-beslissers. Dat AI 'trendy' is, wordt voornamelijk geroepen door IT-partijen die daar een zakelijk belang bij hebben. AI is zeker niet dé trend van dit moment.”

Wat die trend in de zakelijke IT-markt dan wel is? “Zorgen dat applicaties en processen soepel blijven lopen, ook nu mensen als gevolg van de coronacrisis meer thuiswerken”, besluit Verheijen. “Denk ook aan het gebruik van goed beveiligde digital workplace of collaboration software en VoIP-oplossingen. Het gebruik van VoIP nam al vóór Covid een vlucht; het gebruik van PBX-telefooncentrales was al zo goed als verleden tijd. Je kunt het vergelijken met bepaalde on-premises applicaties die overal verdwijnen. Steeds meer dingen worden nu eenmaal SaaS, dat is een ontwikkeling die nog wel even doorgaat.”

Auteurs: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski