Future of Work-voorspellingen 2021: productiviteit, employee experience en toevallige interacties

08-02-2021

Future of Work-voorspellingen 2021: productiviteit, employee experience en toevallige interacties

2020 was het jaar van verandering. Hoe we werken, waar we werken, wanneer we werken en tot op zekere hoogte zelfs waarom we werken: het is allemaal veranderd. Dit gebeurde in een tempo dat niemand ooit voor mogelijk had gehouden. Hierdoor is de ‘distributed anywhere’ workforce ontstaan en zien we dat organisaties wereldwijd overwegen of dit permanent kan worden.

Bedrijven denken na over hoe de workforce van de toekomst eruit zal zien. Wat hebben we het afgelopen jaar geleerd dat we mee kunnen nemen in onze toekomstplannen? Ik sprak onlangs met dr. Carl Benedikt Frey, Director van het Future of Work Program aan de universiteit van Oxford, over de belangrijkste workforce trends waar we in 2021 rekening mee moeten houden. Hier volgen enkele van onze gemeenschappelijke observaties.

Voorspelling 1: Productiviteit van werknemers zal worden gemeten op basis van output in plaats van input

Dr. Frey: “In 2021 zal er minder focus liggen op input en meer op de output. Innovatieve, competitieve bedrijven gaan beoordelen op basis van output en deliverables, in plaats van alleen de plicht om aanwezig te zijn.”

Managers hebben te lang vertrouwd op input – zoals de hoeveelheid tijd die iemand op kantoor doorbrengt – in plaats van output wanneer ze toezicht houden op hun teams. Ik denk dat het gedistribueerde workforce-model, waarbij werknemers meer vrijheid hebben om op verschillende locaties te werken (thuis, op kantoor, in een café) ook in de toekomst zal blijven bestaan. Bedrijven zullen niet meer kijken naar werknemers die nog tot laat op kantoor aan het werk zijn om hun productiviteit en toewijdingen te beoordelen. Netflix hanteert deze aanpak al een tijdje, CEO Reed Hastings schreef: “In het huidige informatietijdperk gaat het erom wat je bereikt, niet om hoeveel uren je maakt. Ik heb nooit gekeken naar het aantal uren dat werknemers werken…”

Voor werknemers is dit een ingrijpende verandering en een echte kans, waardoor ze meer flexibiliteit in hun werk ervaren en er meer vertrouwen ontstaat tussen hen en hun werkgever. Halen ze hun KPI’s en reageren ze tijdig op klanten en collega’s? Als het antwoord ja is, dan maakt het niet uit hoe ze hun dag indelen.

En we hebben al voorbeelden van deze verandering gezien. Uit een onderzoek van Accenture uit 2019 bleek dat workplace surveillance tools die vaak alleen input – zoals toetsaanslagen – meten, het vertrouwen van werknemers schaden.

Dus we verwachten in 2021 een grote verschuiving te zien waarbij werknemers niet worden beoordeeld op basis van wat je kunt zien dat ze doen, maar op basis van hun prestaties en vanuit een omgeving waar wederzijds vertrouwen is.

Voorspelling 2: De strijd om talent blijft een uitdaging

“Bedrijven concurreren altijd. Niet alleen op producten, maar ook op de arbeidsmarkt. Wanneer de locatie geen beperking meer is, wordt de talent pool groter en kunnen werkgevers via een internetconnectie mensen van over de hele wereld werven,” zegt dr. Frey.

Als bedrijven een gedistribueerde workforce hebben dan is geografie geen beperkende factor meer. Bedrijven kunnen nu mensen aannemen op basis van vaardigheden en eigenschappen. Dit kwam naar voren toen we bedrijfsleiders uit EMEA ondervroegen: 82% van hen gaf aan dat werken op afstand ervoor heeft gezorgd dat ze kandidaten konden werven die buiten de grote steden wonen. Wanneer bedrijven het beste talent van over de hele wereld aan kunnen nemen, wordt de pool van kandidaten veel breder. Daarom is het essentieel dat de bedrijven deze kandidaten een aantrekkelijk aanbod kunnen bieden.

In de wereldwijde strijd om talent is het bieden van een echte digital-first employee experience – toegang tot de benodigde devices en applicaties die op elk device en vanaf elke locatie gebruikt kunnen worden – net zo, of misschien zelfs nog belangrijker dan meer traditionele factoren zoals salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Bedrijven die willen concurreren op de wereldwijde arbeidsmarkt en willen groeien onder moeilijke omstandigheden moeten investeren in de juiste technologieën en methoden – zoals werknemers de flexibiliteit geven om een ander device te gebruiken – om een positieve employee experience te garanderen. Bedrijven en branches die dit goed doen, zullen het beste talent kunnen werven en behouden en succesvol zijn, zowel in 2021 als in de toekomst.

Voorspelling 3: De gedistribueerde workforce wil meer toevallige, informele interacties

Dr. Frey: “Van de Renaissance in Florence tot Silicon Valley, innovatie heeft altijd geprofiteerd van nabijheid en willekeurige interacties. Er zullen nieuwe samenwerkingstools komen die gaan proberen dit element van serendipiteit aan ons werkende leven toe te voegen.”

In ons onderzoek gaf driekwart van de werknemers (76% in EMEA, 73% van de Nederlandse werknemers) aan dat de persoonlijke band met collega's verbeterd is door werken op afstand. Het is van belang dat bedrijfsleiders hiervan profiteren en ook op afstand die ‘momenten bij het koffieapparaat’ creëren, omdat die nieuwe ideeën oproepen en bedrijfsinnovatie stimuleren.

Kantoren zijn ontworpen om informele interacties te bevorderen. In 2021 zullen we deze onvervulde behoefte erkennen en creatieve digitale oplossingen in ons werk opnemen. Denk maar aan apps die in opkomst zijn, zoals Hallway en Donut, waarmee we gemakkelijker creatieve ideeën kunnen uitwisselen of erop voort kunnen bouwen.

Daarom zullen veel organisaties zich in 2021 focussen op het vinden van de juiste balans tussen werken op afstand en productiviteitswinst op de korte termijn, en de toevallige interacties die innovatie en bedrijfsprestaties op de lange termijn bevorderen.

De toekomst is nu

Hoewel de toekomst onzeker is, weten we zeker dat bedrijven zullen worstelen met de veranderingen die ze moeten doorvoeren als ze terugkijken op en nadenken over een jaar dat vaak 'het grote werken op afstand-experiment' wordt genoemd. In deze ‘anywhere’ wereld, die niet langer beperkt wordt door geografie of locatie, zullen succesvolle teams zich onderscheiden door de manier waarop ze productiviteit, employee experience en creativiteit bevorderen. Als bedrijven echt willen slagen in deze nieuwe wereld, moeten ze zich afvragen of ze deze nieuwe opvattingen al omarmen.

Door: Kristine Dahl Steidel, Vice President EUC EMEA bij VMware en dr. Carl Benedikt Frey, Director van het Future of Work Program aan de universiteit van Oxford

Terug naar nieuws overzicht