Wouter Hoeffnagel - 06 februari 2021

Rechtbank verlaagt boetes van ACM voor KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone

Rechtbank verlaagt boetes van ACM voor KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone image

Boetes die KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opgelegd kregen is door de rechtbank verlaagd. Het gaat om een boete wegens het misleiden van consumenten met aanbiedingen.

De boetes zijn door de ACM in september 2019 opgelegd. De partijen informeerden klanten onvoldoende duidelijk over de totale prijs die zij rekenenden voor abonnementen. In één van de gevallen waren de kortingsvoorwaarden voor een mobiel abonnement volgens de ACM niet duidelijk. In andere gevallen werd gesuggereerd dat het om een onbeperkt abonnement ging, waarop in de praktijk wel beperkingen golden. In alle vier de gevallen was daarnaast onvoldoende duidelijk dat bovenop de abonnementskosten eenmalige kosten in rekening worden gebracht.

ACM in gelijk gesteld

De telecomproviders gingen in beroep tegen de boete die door de ACM is opgelegd. De rechtbank stelt de ACM in het gelijk, maar verlaagt wel de boetes. Het gaat om de eerste zaken waarin een hoger boetemaximum geldt, namelijk een percentage van de jaaromzet. De rechtbank oordeelt dat de ACM onvoldoende concreet heeft gemaakt in welke omvang consumenten waren misleid.

Twee providers voerden aan dat de ACM de uitgangspunten voor transparante aanbiedingen voor telecomaanbieders anders uitlegt dan die voor de reisbranche. Dit leidde volgens de providers tot verboden discriminatie. Hierin gaat de rechtbank niet mee.