Witold Kepinski - 04 februari 2021

Lenovo meldt groei op alle business fronten

Lenovo meldt groei op alle business fronten image

Lenovo Group kondigt een recordomzet van de Group in het derde kwartaal aan van 17,2 miljard dollar, een stijging van 22% jaar-op-jaar. Dit was het tweede opeenvolgende kwartaal waarin records werden gebroken, aangedreven door sterke groei binnen alle kernactiviteiten en Lenovo’s transformerende bedrijfsonderdelen. De winsten vestigden ook nieuwe records, met een stijging van de winst vóór belastingen in het derde kwartaal van 52% jaar-op-jaar tot 591 miljoen dollar. Het nettoresultaat steeg ook met 53% jaar-op-jaar tot 395 miljoen dollar.

De aanhoudende groei van Lenovo wordt gestimuleerd door het innovatieve productportfolio van het bedrijf dat zich snel aanpast aan de cultuur van werken, leren en spelen vanuit huis in een snel veranderende wereld, terwijl transformatie-investeringen nieuwe groeimogelijkheden op de lange termijn blijven stimuleren.

“In de Benelux hebben wij een gestage groei gezien in de markt, waar we onze tweede positie hebben weten te behouden met iets meer dan 21%. Met name de online kanalen, educatie, publieke sector en overheid hebben hiertoe bijgedragen alsook de genoodzaakte groei in thuiswerken. Vooruitkijkend zijn we positief gezien de acceleratie in digitalisering en innovatie die ontstaat, waaronder in nieuwe collaboraties” zegt Maarten Guijt (foto), General Manager PCSD Lenovo Benelux.

Lenovo’s Intelligent Devices Group (IDG) blijft de groei van de groep leiden, waarbij de PC and Smart Devices Group (PCSD) opnieuw een historisch kwartaal neerzet. De omzet van 14 miljard dollar, een stijging van 27% jaar-op-jaar.

Mobile

IDG's tweede business unit, de Mobile Business Group (MBG), realiseerde een tweecijferige omzetgroei jaar-op-jaar. De Group herstelde van de impact van COVID-19 door niet alleen de winstgevendheid te hervatten, maar ook door de hoogste winstgevendheid sinds de overname van Motorola te behalen. Solide prestaties in Latijns- en Noord-Amerika ondersteunden de snelle expansie in Europa en Azië, waar sprake was van een sterke groei met dubbele en drie cijfers dankzij uitgebreide relaties met luchtvaartmaatschappijen en een sterkere productmix. Het bedrijf zal zijn sterke productportfolio en 5G-innovatie blijven gebruiken om toekomstige winstgevende groei te stimuleren.

“We kijken terug op een zeer succesvol kwartaal voor Motorola Benelux. Met name gedreven door Black Friday toen verkoopresultaten records braken bij veel van onze retailers in de Benelux. Het nieuw geïntroduceerde 5G-portfolio en het aangekondigde ThinkShield for Mobile-beveiligingsplatform zijn goed ontvangen en we hebben een basis gelegd voor het zakelijke segment. We kijken ernaar uit om voort te bouwen op dit succes." - Ruben Weenink, General Manager Lenovo MGB, Motorola Benelux

Data Center Group

De Data Center Group (DCG) behaalde een recordomzet van 1,63 miljard dollar dankzij algemene groei, terwijl de winstgevendheid jaar-op-jaar met bijna een punt verbeterde. De segmenten Cloud Service Providers en Enterprise/SMB lieten jaar-op-jaar groei zien. Enterprise/SMB bereikten een omzet van 1 miljard dollar, het hoogste bedrag in meer dan drie jaar, terwijl Storage een recordomzet had en 11 punten hoger was dan de markt. De omzet in Software Defined Infrastructure and Services bereikte ook een nieuw record. De TruScale Private Cloud Infrastructure-as-a-Service van Lenovo in combinatie met de HANA Enterprise Cloud van SAP is goed ontvangen en genereert een grote vraag. Het bedrijf breidde zijn #1-positie in TOP500-supercomputers uit. Vooruitkijkend zullen we de groeiende vraag naar hybride cloud- en IT-infrastructuur opvangen en blijven groeien terwijl we de winstgevendheid verbeteren.

“De laatste maanden van 2020, ons derde kwartaal van oktober tot en met december, waren erg sterk in de Benelux. In feite een van de sterkste in Europa, het Midden-Oosten en Afrika wat betreft prestaties, omzet en winst. Dit zijn de resultaten van groei in de investeringen van bestaande klanten en nieuw verworven activiteiten”, aldus Tina Borgbjerg, General Manager Benelux and Nordics, Lenovo Data Center Group (DCG).

Software en Services

De Intelligent Transformation-activiteiten van Lenovo bleven sterke vooruitgang boeken, aangezien de totale omzet uit Software en Services met bijna 36% groeide tot een nieuw record van bijna 1,4 miljard dollar - meer dan 8% van de totale groepsomzet. De omzet* van Attached Services, Managed Services en Solution Services realiseerde een jaar-op-jaar groei van respectievelijk bijna 26%, 73% en 49%, terwijl Device-as-a-Service een sterke groei met dubbele cijfers (74%) realiseerde jaar-op-jaar. Bovendien groeide de inkomsten uit e-commerce met bijna 45% op jaarbasis en bleven ze nieuwe records vestigen. Deze uitstekende resultaten tonen het belang aan van Intelligente Transformatie als katalysator voor groei op lange termijn voor de Group. Vooruitblikkend ziet de Group mogelijkheden om zijn ervaring en capaciteiten te gebruiken om slimme productie, slim onderwijs en slimme gezondheidszorgoplossingen te ontwerpen.

Nieuwe organisatiestructuur voor FY21/22

Lenovo kondigt ook een nieuwe organisatiestructuur aan die is ontworpen om te profiteren van de servicegestuurde transformatiegroeimogelijkheden van de Group. Met ingang van 1 april 2021 brengt Lenovo service- en oplossingsteams en capaciteiten uit het hele bedrijf samen om een toegewijde organisatie te vormen: de nieuwe Solutions & Services Group (SSG). SSG zal de transformatie van het bedrijf verder stimuleren door incrementele activiteiten te leveren in slimme branches, gekoppelde services, managed services en ons ‘as a service-aanbod’, waaronder DaaS en Truscale..