Redactie - 06 januari 2021

Lenovo belicht belang van CO2 Offset Services programma

Lenovo belicht belang van CO2 Offset Services programma image

Lenovo belicht hoe klanten kunnen bijdragen aan een groene revolutie in de commercie door ervoor te kiezen om de CO2-uitstoot van nieuwe Think-merkproducten op het moment van aankoop te compenseren als onderdeel van het nieuwe CO2 Offset Services-programma van het bedrijf.

Het project werd voor het eerst gelanceerd in de Scandinavische landen in februari 2020 als een pilot en wordt nu uitgerold naar Europa, het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Noord-Amerika. Het wordt beschouwd als een van de eerste projecten in zijn soort in de IT-industrie. Het maakt het begrijpen van de ecologische impact van elk afzonderlijk product inzichtelijk en het levenslange gebruik ervan eenvoudig en transparant. Zakelijke klanten kunnen bijdragen aan specifieke ecologische projecten en daardoor een gelijkwaardige hoeveelheid uitstoot compenseren.

Ze kunnen kiezen uit een reeks door de Verenigde Naties goedgekeurde initiatieven op continenten en halfronden en ontvangen een certificaat dat de compensatie-emissies voor elk serienummer bevestigt, maar ook een officieel certificeringsbadge voor elk product. Tot dusver is meer dan 26.000 metrische ton kooldioxide, de equivalente uitstoot van 1,7 miljoen mijl vliegreizen, of 1.789 Europese vluchten*, gecompenseerd.

Tegenwoordig kunnen klanten in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië-Pacific en Noord-Amerika die op zoek zijn naar duurzamere IT-opties eenvoudigweg de offset-service toevoegen bij het specificeren van hun aankoop.

Een volledige productlevenscyclus compenseren

Lenovo CO2 Offset Services streeft ernaar om bij al hun aankopen tegemoet te komen aan het groeiende verlangen van klanten naar ecotransparantie en is een van de eerste bedrijven ter wereld die speciale compensaties koppelt aan individuele producten om een beter inzicht te krijgen in de individuele koolstofvoetafdruk.

De service werkt door rekening te houden met de uitstoot die wordt geproduceerd door de fabricage en verzending van elk afzonderlijk product, evenals die voor een geschatte typische vijf jaar gebruik. Dit bedrag wordt vervolgens gecompenseerd via een van de vele partnerinitiatieven, waaronder projecten onder toezicht van de Verenigde Naties en ClimeCo, een van de grootste producenten van vrijwillige koolstofkredieten in de VS onder de Climate Action Reserve.

"Wat hier ongebruikelijk is, is onze micro- in plaats van macro-benadering", zegt Thilo Bayerlander, Director Lenovo EMEA Services Sales. "We hebben de cijfers gekraakt en kunnen met vertrouwen zeggen welke CO2-impact het individuele product dat je koopt heeft. Je kunt er dan simpelweg voor kiezen om deze PCF [Product carbon footprint] op het moment van aankoop te compenseren.

“Dit is eigenlijk een van de eerste keren dat je een duidelijke lijn kunt trekken tussen je individuele aankoop en het aantal metrische ton dat vervolgens wordt gecompenseerd. Wij geloven dat we het eerste bedrijf in de IT-industrie zijn dat compensatie tastbaar maakt voor onze klanten op een manier die oorzaak en gevolg rechtstreeks met elkaar verbindt."

“Klimaatactie is urgenter dan ooit. Het bewustzijn van de consumenten wat betreft het probleem is ongekend hoog en toonaangevende bedrijven hebben zich hierop voorbereid en erop gereageerd'', voegt Niclas Svenningsen, Manager Global Climate Action bij UN Climate Change toe.

"Lenovo heeft een lange staat van dienst in het aanpakken van milieuproblemen, waaronder klimaatverandering door een wetenschappelijk onderbouwde doelstelling vast te stellen, zoals 50% vermindering van de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030, rapporterend aan CDP en interne initiatieven die hun ecologische voetafdruk aanzienlijk hebben verminderd.

“We zijn verheugd om samen te werken met Lenovo in het kader van ons Climate Neutral Now-initiatief om het bewustzijn verder te vergroten en het vrijwillige gebruik van koolstofmarkten aan te moedigen als instrument om klimaatactie te versnellen. Dit is de eerste samenwerking van dit soort voor Climate Neutral Now en we kijken uit naar het succes ervan”, besluit de heer Svenningsen.

Snelle invoering

“Lenovo CO2 Offset Services heeft een snelle acceptatie en positieve respons gezien. Klanten hebben er al voor gekozen om ongeveer 26.000 ton koolstofdioxide te compenseren, de equivalente jaarlijkse uitstoot van 8600 huishoudens, of 10.400 voertuigen een jaar lang van de weg te halen”, zegt Stefan Brechling Larsen, EMEA Business Development Manager voor Lenovo CO2 Offset Services.

Het is slechts een initiatief waaruit zakelijke klanten kunnen kiezen om de CO2-impact van hun aankopen te helpen verminderen. Als onderdeel van een breder groen aanbod heeft Lenovo samengewerkt met de Duitse verzekeringsmaatschappij LVM Versicherung om 4.000 nieuwe ThinkPad X1 Yoga converteerbare laptops en 4.500 ThinkVision P27h-20-monitoren te leveren, allemaal gecertificeerd als offset. Bovendien zal LVM de bestelling vanuit een van de wereldwijde productievestigingen van Lenovo in China per trein in plaats van per vliegtuig laten bezorgen, waardoor de uitstoot van de scheepvaart aanzienlijk wordt verminderd.

"Aandacht besteden aan het milieu bij IT-inkoop is nog nooit zo belangrijk geweest", zegt Marcus Loskant, Executive Board Member voor IT, LVM Versicherung. “Het compenseren van elke individuele computer op het moment van aankoop, het besparen van extra CO2-uitstoot met spoorvervoer, minder verpakking en duurzame verpakkingsmaterialen is niet alleen een volgende stap in de richting van de groene doelstellingen van LVM Versicherung, maar geeft al onze medewerkers een zichtbare en doelgerichte bevestiging dat hun individuele werkplek deel uitmaakt van ons bredere duurzaamheidsethos en onze verplichtingen."

Lenovo werkt er ook aan om zakelijke klanten in staat te stellen aankopen in de afgelopen drie jaar met terugwerkende kracht te compenseren, indien gegevens beschikbaar zijn.

De CO2-compensatiedienst is beschikbaar in heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika en de plannen zijn er om uit te breiden naar Azië-Pasific en Noord-Amerika.