De term zou zo in het lijstje kunnen van ‘buzzwords in 2020’: Data Gravity. Afgelopen jaar was het één van de snelst opkomende trends, en experts stellen dat Data Gravity onmiskenbaar impact zal hebben op alle organisaties. Data Gravity houdt in dat grote massa’s van eenzelfde soort data een hoge aantrekkingskracht hebben op andere, soortgelijke data en diensten. En waar Data Gravity al ruim tien jaar aanwezig is, beginnen organisaties nu te zien en erkennen wat zowel de kansen als gevolgen zijn.
Recent onderzoek van Digital Realty, de Data Gravity Index DGx, laat onder andere zien dat Amsterdam in de top 3 van belangrijkste Europese steden voor bedrijfsdata staat, en samen met Londen zelfs het meest data-verbonden is. In dit tijdperk van Data Gravity is het daarom verstandig dat bedrijven de volgende vijf macrotrends in de gaten houden.
Data resulteert in meer data
Bedrijven proberen steeds meer de groei van data en de bijbehorende aantrekkingskracht te benutten. Om dat te kunnen doen is het belangrijk dat bedrijven herkennen hoe snel hun data groeit. Data wordt namelijk niet alleen gecreëerd door dienstverlening, productie of processen maar ook door (losse) sensoren, systemen, medewerkers en klanten. Al deze elementen moeten snel, efficiënt en veilig werken. Om dit te kunnen doen moeten organisaties dicht bij de daadwerkelijke bronnen van datacreatie en -verwerking staan. Het inrichten van een sterke (en slimme) architectuur is essentieel.
Enrico de Boer (foto), Sales & Marketing Director bij Interxion-Digital Realty, licht toe: “Voor bedrijven is het belangrijk bewust te zijn welke data ze produceren, welke delen ze hiervan opslaan, wáár ze dit opslaan en wat ze er vervolgens mee doen. Steeds vaker ondervinden bedrijven de negatieve gevolgen van de enorme hoeveelheden data die ze hebben, bijvoorbeeld in de vorm van verwerkingsproblemen. Vooral wat organisaties met de opgeslagen data doen, is een basisprincipe binnen Data Gravity. Data die wordt opgeslagen (in de cloud) resulteert namelijk vaak in meer data omdat hier analyses op worden toegepast; analyses die resulteren in nóg meer data. Bewustzijn over het hoe, waarom en wat is dus een eerste stap voor bedrijven om uiteindelijk van Data Gravity te kunnen profiteren.”