Booking en Expedia informeren consumenten nu duidelijker over hun aanbod

28-12-2020 | door: Witold Kepinski

Booking en Expedia informeren consumenten nu duidelijker over hun aanbod

Booking.com en de Expedia-groep hebben de informatie voor consumenten over hun aanbod op hun websites verduidelijkt. Hiermee voldoen zij aan de uitgangspunten van het consumentenrecht. Dit is het resultaat van een aanpak van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met de andere Europese consumententoezichthouders en de Europese Commissie. Met Booking.com waren hierover eerder al afspraken gemaakt. Deze gelden nu ook voor de Expedia-groep. Andere platformen die reizen en accommodaties aanbieden worden hier de komende tijd ook op aangesproken.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Dit is een mooi resultaat voor consumenten. Juiste en duidelijke informatie stelt hen beter in staat het aanbod te vergelijken. En het draagt ook bij aan een gelijker speelveld tussen platformen in de digitale economie. Dankzij de samenwerking tussen de Europese toezichthouders hebben we dit resultaat kunnen bereiken.”

Wat hebben Booking en Expedia aangepast?
Booking.com en de Expedia-groep zijn voortaan duidelijk over:

hoe zoekresultaten tot stand komen;
dat zoekresultaten hoger op de lijst staan omdat daarvoor is betaald;
de totaalprijs van accommodaties inclusief onvermijdbare kosten;
de beschikbaarheid van kamers op bepaalde data; geen suggestie van onterechte schaarste;
aanbiedingen, deze moeten ook echte aanbiedingen zijn;
de prijs; zo mag bijvoorbeeld een prijs niet als korting worden gepresenteerd als dit niet zo is
het onderscheid tussen professionele en particuliere aanbieders.
Deze aanpassingen zijn inmiddels doorgevoerd op de websites van Booking.com en de Expedia-groep.

De afspraken met Booking.com zijn eind 2019 al gemaakt en zijn daarna doorgevoerd. De afspraken met de Expedia-groep zijn in 2020 gemaakt en doorgevoerd. Om ervoor te zorgen dat de hele bedrijfstak aan deze regels voldoet, maken de internationale consumenten-toezichthouders de komende tijd met andere online aanbieders van reizen en hotel -accommodaties vergelijkbare afspraken.

Europese samenwerking
De Europese consumententoezichthouders en de Europese Commissie werken samen als bedrijven in verschillende EU landen actief zijn. Bij Booking.com had de ACM de leiding mede omdat hun hoofdkantoor in Nederland is gevestigd. Bij de Expedia-groep werd de zaak geleid door de ACM en de Hongaarse consumententoezichthouder samen.

Digitale economie en online misleiding
Digitalisering zorgt voor grote veranderingen in onze samenleving. Bedrijven leveren online producten en diensten die voor veel mensen en bedrijven onmisbaar zijn geworden. De digitalisering levert enorme voordelen en vernieuwing op, maar kent ook risico’s. Mensen en bedrijven moeten beschermd worden tegen de keerzijde van deze digitalisering. Zij moeten zich met vertrouwen op online markten kunnen begeven. Daarom staat de digitale economie hoog op de agenda van de ACM. Eerder heeft de ACM over online misleiding een leidraad uitgebracht waarin de ACM uitlegt wanneer verleiding van consumenten overgaat in misleiding. Deze toezeggingen zijn in overeenstemming met deze leidraad en de vuistregels online platformen aldus ACM.

Terug naar nieuws overzicht