Wat kunnen we leren van 2020?

Anna Di Silverio

27-12-2020

Wat kunnen we leren van 2020?

Het einde van elk jaar is traditioneel een tijd van bezinning. Het is een kans om de balans op te maken en terug te blikken op de afgelopen 12 maanden: de successen, de lessen en de kansen voor verbetering. En hoewel andere tradities, zoals het kerstfeest op kantoor, zijn vervangen door virtuele evenementen, is de tijd nemen om na te denken over wat een buitengewoon jaar het was, nu belangrijker dan ooit.

Toen in januari voor het eerst berichten verschenen over een nieuw coronavirus dat in Azië opdook, zouden maar weinigen de impact hebben voorspeld die dit zou hebben op ons persoonlijke en professionele leven. In maart richtte COVID-19 overal ter wereld al grote schade aan. Bedrijven realiseerden zich dat als ze dit wilden overleven, ze hun bedrijfsmodellen moesten veranderen, en snel.

Werken op afstand werd noodzaak

Lockdowns over de hele wereld zorgden ervoor dat werken op afstand van de ene op de andere dag een noodzaak werd. De vraag naar platformen voor video meetings en online samenwerkingstools nam exponentieel toe. Ook verschenen vrijwel dagelijks artikelen met tips voor het aansturen van teams op afstand en etiquette voor thuiswerken. Moet je voor elk gesprek video inschakelen? Wat is een passende dresscode? Opeens was er tijdens videogesprekken vrijwel evenveel aandacht voor de achtergrond van ons thuiskantoor - de foto's, boeken - als wat we zeiden (zelfs meer in sommige gevallen).

En toch hebben we ons allemaal aangepast. Voor de meerderheid van de kantoormedewerkers is thuiswerken en alles wat daarmee samenhangt, het nieuwe normaal. Kinderen die opeens in beeld verschijnen of blaffende honden verstoren niet langer een vergadering - soms zijn ze zelfs een welkome afwisseling. Ook al richten sommige bedrijven zich op de terugkeer naar kantoor na de pandemie, het gesprek over duurzaam op afstand en hybride werken zal blijvend zijn. Flexibel werken en werken op afstand lijken in de meeste (virtuele) boardrooms ook op lange termijn realiteit.

Grenzen tussen werk en privé vervaagd

Dit vraagt om een diepere discussie over hoe werknemers geholpen moeten worden om een betere integratie te bereiken tussen werk en privé. Hoewel werken op afstand veel voordelen brengt, heeft het ook de traditionele grenzen tussen werk en het privéleven vervaagd. Sommige bedrijven (inclusief het onze) hebben gemerkt dat de werkdag is verlengd en veel werknemers de reistijd als extra werktijd benutten. Dit maakt het noodzakelijk goed na te denken over hoe je vermoeidheid van je personeel kunt beperken.

De creatie van nieuwe initiatieven op het gebied van werk zijn versneld. Organisaties streven ernaar werknemers meer keuze te geven in waar, wanneer en hoe ze werken, en ervoor te zorgen dat er een blijvende focus is op hun welzijn.

Als werken op afstand en het gesprek over de balans tussen werk en privé een van de belangrijkste zakelijke thema's van 2020 was, was de andere zeker diversiteit en inclusie. In mei bracht de moord op George Floyd in Amerika de kwestie van raciale ongelijkheid scherp in beeld. Het momentum van de Black Lives Matter-beweging heeft politici en zakelijke leiders over de hele wereld verenigd in de noodzaak voor meer raciale gelijkheid.

Diversiteit en inclusie

Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel bedrijven initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie hebben opgezet, opnieuw onderzocht of uitgebreid. De noodzaak om te luisteren naar medewerkers met verschillende achtergronden en perspectieven, begrip en bewustzijn te bevorderen en uiteindelijk positieve verandering te stimuleren, is een topprioriteit voor bedrijven geworden - en terecht.

Met 2020 is een hernieuwde consensus gekomen dat organisaties de plicht hebben een werkomgeving te creëren waar werknemers hun ware zelf kunnen zijn en hun beste werk kunnen doen - ongeacht hun geslacht, ras, etniciteit of seksuele geaardheid.

Het is bijna onmogelijk om alles op te sommen dat heeft bijgedragen aan dit ongekende en uitdagende jaar. Maar nu we 2020 bijna achter ons laten, is er tenminste één ding duidelijk geworden: organisaties die nieuwe operationele modellen blijven verkennen en het welzijn van hun werknemers op de eerste plaats zetten, hebben de beste positie om te overleven en succesvol te zijn, wat de toekomst na COVID-19 ook brengt.

Door: Anna Di Silverio (foto), president Europe bij Avanade

Terug naar nieuws overzicht