Redactie - 17 december 2020

9292 maakt ruimte voor core business met nieuwe werkoplossing

Bij 9292 werkt de IT-afdeling vooral aan de applicatie en de website om reizigers de juiste reisinformatie te kunnen leveren: de core business van het bedrijf. Dan is het een logische keuze om de IT die niet tot de kern van het bedrijf behoort te outsourcen. Toch?

Lies van Kralingen, Directeur Finance & Operations, vindt van wel. Omdat het lastig is zelf alle kennis up-to-date te houden en goede mensen te vinden die de eigen werkomgeving op een toekomstbestendige manier kunnen doorontwikkelen, is gekozen voor outsourcing naar een partij met “meer verstand van zaken”. De keuze viel op Lango, de digitale Workspace van Secure Managed Service Provider Solvinity. Hiermee kunnen alle medewerkers van 9292 altijd en overal optimaal beschikken over de juiste informatie en toepassingen om efficiënt te kunnen werken.

Soepele overgang

9292 is een echte IT-gedreven organisatie, die vanuit haar DNA altijd kijkt naar innovatieve en toekomstbestendige manieren van werken. Ook voor het uitbreken van de coronacrisis werkte een gedeelte van de organisatie al in de cloud en was thuiswerken heel gewoon. De overgang naar volledig thuiswerken verliep dan ook vrij soepel. Tegelijkertijd maakte juist het thuiswerken duidelijk hoe belangrijk het is dat alle medewerkers kunnen beschikken over één portaal waarmee ze altijd en overal op dezelfde manier toegang hebben tot hun werkplek, inclusief alle benodigde informatie en applicaties. Dit zorgt voor efficiënt werken en brengt rust met zich mee. Daarbij stelde 9292 hoge eisen aan security: medewerkers moeten overal veilig kunnen werken. Ook als zij eigen devices gebruiken.

Na een pilot van een maand werd Lango Workspace voor de hele organisatie ingevoerd. Sindsdien is de interne samenwerking bij 9292 “merkbaar meer efficiënt en uniform”. Ook vanuit de eindgebruikers klinken positieve geluiden. Edwin Zilver, projectleider en change manager bij 9292, noemde de samenwerking met Solvinity eerder al “prettig en efficiënt”: vrijwel alle medewerkers konden al na één adoptiesessie direct met Lango aan de slag. “Er is goed met ons meegedacht, men was zeer bereidwillig en de transitie is projectmatig goed aangestuurd.”

Voordelen

Voor 9292 levert de samenwerking nog meer voordelen op. Door gebruik te maken van standaard oplossingen die beschikbaar zijn in de cloud, kan bijvoorbeeld bespaard worden op kosten. Ook levert het de benodigde flexibiliteit op, door de schaalbaarheid. Op een veilige manier tijdelijk nieuwe medewerkers aanhaken uit de ‘flexibele schil’ is in de Lango Workspace vele malen eenvoudiger dan voorheen. Doordat het onderhoud en beheer van de werkomgeving is uitbesteed, kan de focus van de organisatie blijven liggen bij de eigen core business: zorgen voor de juiste reisinformatie.

“We hoeven niet te weten hoe het allemaal werkt, maar wel wat we er allemaal mee kunnen”, zegt Van Kralingen. “Net als bij een auto: ik hoef niet te weten hoe de garage het onderhoud doet, als ‘ie maar rijdt.” En dat is precies wat Solvinity doet bij 9292 als het gaat om het creëren van een efficiënte en veilige werkplek voor alle medewerkers. Altijd en overal.

Luister hier naar de uitzending van New Business Radio waar Hans van den Broek, Nancy Roos-Beukers en Lies van Kralingen aanschuiven om te praten over de samenwerking tussen 9292 en Solvinity, en de ontwikkelingen rondom de verschuiving naar de digitale werkplek.

Door: Danny Vosman, Architect en Product Owner Lango Workspace bij Solvinity