De tech trends van 2020

19-12-2020

De tech trends van 2020

Elk jaar komen grote namen als Google, Gartner en Forbes met een voorspelling van de belangrijkste trends van het aankomende jaar. Echter, tijdens het ontwikkelen van de lijstjes voor 2020 kon niemand rekening houden met wat ons dit jaar te wachten stond. De coronapandemie schudde de wereld flink door elkaar. In tijden van binnen blijven, thuiswerken, online shoppen en via een digitaal scherm contacten onderhouden, zorgde deze situatie tegelijkertijd voor een enorme boost van verschillende trends. We kunnen het blijven hebben over wat er niet gebeurde door het coronavirus, maar we kunnen ook kijken naar wat er juist wél gebeurde. Raymond Vredenburg, Country Director Benelux en Nordics bij Lumen herziet vijf belangrijke trends die Gartner eerder identificeerde.

De komst van 5G

2020 zou hét jaar worden van 5G. En we kunnen ook wel stellen dat dat zo was. Met de grote capaciteit van 5G kunnen apparaten via internet communiceren. Daarnaast zorgt het voor een korte responstijd en kan data snel worden verzameld en doorgestuurd. Dit maakt dat je in real-time op de hoogte bent van wat er gebeurt en eventuele ongewenste activiteiten kunt tackelen.

Tegenwoordig hebben we snel online communiceren niet alleen nodig voor onze favoriete series op Netflix. We willen digitaal overleggen met collega’s zonder haperend beeld, bestanden delen binnen enkele seconden en ook afspraken die normaal fysiek plaatsvinden verplaatsen naar een online omgeving. 5G maakt opereren op afstand mogelijk en het belang daarvan is het afgelopen jaar wel bewezen.

Edge computing en distributed cloud

De cloud helpt bedrijven grote hoeveelheden data op te slaan en hierdoor kan ook software extern draaien. Tegenwoordig wordt er massaal thuis gewerkt en over de hele wereld een grote hoeveelheid data verstuurd. Om te garanderen dat kritieke informatie toch real-time beschikbaar blijft, verplaatsen bedrijven steeds meer naar de ‘edge’. Om ervoor te zorgen dat het netwerk niet wordt overbelast zonder dat dit ten koste gaat van de snelheid, rekent men op edge computing, in combinatie met distributed cloud. Belangrijke berekeningen en programma’s draaien daar, zonder dat de cloud er (in eerste instantie) aan te pas komt.

Unified Communications

Wereldwijd zochten bedrijven naar de beste manier om te transformeren naar de beste manier om efficiënt thuis te werken. Vrijwel alle vormen van communicatie verschoven naar online. Tegelijkertijd moest een naadloze samenwerking tussen collega’s, partners en externe contacten blijven bestaan; zo snel en zo veilig mogelijk. Communicatiediensten via een netwerk, zoals videobellen, chatten en het delen van data, werden in snel tempo naar een hoger niveau getild. Het zogeheten Unified Communications stelt je in staat om een bericht te verzenden op het ene medium en deze boodschap te ontvangen op een ander medium. 2020 was het jaar van online en het zal je dan ook niet verbazen dat deze trend een blijvertje is.

Hyperautomatisering

Bij automatisering wordt er technologie gebruikt om taken waar voorheen mensen voor nodig waren te automatiseren. Bij hyperautomatisering wordt er gekeken naar de toepassing van geavanceerde technologieën, waaronder kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML), om processen in toenemende mate te automatiseren. Zulke tools kunnen de mens niet zomaar vervangen, maar aangezien persoonlijk contact zo veel mogelijk vermeden moest worden is het nemen van steeds meer AI-gedreven beslissingen een logische stap.

Multiexperience

Een trend die hierop aansluit, is multiexperience. Multiexperience vervangt mensen die veel kennis hebben van technologie door technologie die veel kennis heeft van mensen. Voorspeld werd dat een ‘virtual customer experience’ een grote rol zou gaan spelen. En digitaal is misschien wel een nóg grotere rol gaan spelen dan verwacht. Bijvoorbeeld een virtuele showroom om kleding te passen is gewenst nu fysieke winkels worden vermeden of zelfs gesloten zijn.

Om klanten aan je te binden en bij je te houden is de gehele klantreis tegenwoordig belangrijker dan ooit. Vooral nu nog meer dagelijkse zaken online gebeuren, denk aan winkelen, boodschappen doen of bankzaken, is het belangrijk je op een creatieve manier te onderscheiden van anderen.
Raymond Vredenburg, Country Director Benelux en Nordics bij Lumen: “2020 was een bewogen en uitdagend jaar. Voor sommige industrieën zorgde dit in plaats van voor een terugval voor een boost. En voor sommige trends is dit slechts een begin. Je kunt je voorstellen dat de hoeveelheid data die tegenwoordig wordt verstuurd enorm is, en door 5G zal dat nog meer exploderen”, aldus Raymond Vredenburg, Country Director Benelux en Nordics bij Lumen. “Door edge computing te overwegen bereik je klanten sneller en verminder je veiligheidsrisico’s. Dat was altijd al belangrijk, maar vooral in deze tijd noodzakelijk.”

Stijn Grove, Managing Director van Dutch Data Center Association, bevestigt dit: “Zoals Raymond al benoemt, heeft dit jaar voor sommige sectoren voor een boost gezorgd die veel groter was dan voorzien. De cloud, connectivity en de datacenterindustrie zijn cruciaal voor onze economie als fundament en dat is tijdens de pandemie alleen nog maar duidelijker geworden. Hoewel 2021 en de jaren erna lastig zijn om exact te peilen door de vele onzekerheden, kijken we als industrie positief naar de toekomst door de immer belangrijker wordende rol van de data-economie.”

Door: Raymond Vredenburg, Country Director Benelux en Nordics bij Lumen

Terug naar nieuws overzicht
Cloud