Witold Kepinski - 12 december 2020

Succes quantum computing wordt bepaald door industrie, wetenschap en overheid

Onlangs werd een virtuele ronde tafel van IBM over quantum computing gehouden met experts van de Universiteit van Maastricht, CERN en Qu & Co. Hoewel er nog veel uitdagingen zijn rondom quantum computing duurt het niet lang meer voordat de maatschappij écht de vruchten kan plukken van deze opkomende en veelbelovende technologie. Door industrieën, Universiteiten en overheden worden belangrijke bijdrages geleverd aan wetenschappelijk onderzoek omtrent praktische quantum computing applicaties, zo blijkt uit de ronde tafel dat nu te beluisteren is via een podcast op SoundCloud.

Gedurende de ronde tafel gaven wetenschappers van IBM, de Universiteit van Maastricht, CERN en startup Qu & Co inzicht geven in hun onderzoek en het huidige quantum computing landschap. Daarnaast bespraken ze verschillende uitdagingen zoals het quantum chemie toepassingsonderzoek van Qu & Co.

Verder werd ook de samenwerking tussen IBM, de Universiteit van Maastricht en de CERN besproken, die zich richt op op het vervullen van de rekenbehoeften van de toekomstige Einstein Telescope en LHCb-detector van de High-Luminosity Large Hadron Collider bij CERN.

Podcast

In de podcast van deze ronde tafel op SoundCloud luistert u naar een welkomstwoord door Cor van der Struijf, IBM Quantum Ambassador. Daarna is er een quantum computing update door Dr. Heike Riel, IBM Fellow & Department Head Science & Technology, IBM Research.

Vervolgens is er een Panel discussie met:

Gideon Koekoek, Assistant professor aan Universiteit van Maastricht;

Alberto Di Meglio, Head openlab bij CERN;

Benno Broer, CEO & Founder bij Qu & Cl;

Heike Riel, IBM Fellow & Department Head Science & Technology bij IBM Research.