Redactie - 06 december 2020

Executives rekenen op digitale transformatie voor sneller herstel

Executives rekenen op digitale transformatie voor sneller herstel image

Over de hele wereld hebben executives te maken met economische omstandigheden die totaal anders zijn dan wat de meesten tot nu toe hebben meegemaakt. Zij staan voor de vraag: wat is de beste manier om het economisch herstel van de onderneming te stimuleren, zowel op de korte als op de lange termijn? Daarnaast is er nog veel onzekerheid over het verdere verloop van de coronacrisis, waardoor het moeilijk is om te bepalen wat de volgende stappen zijn. Uit een recente survey dat door BrandConnect – onderdeel van The Economist – onder ruim 500 senior executives uit 11 landen is gehouden in opdracht van SAP Concur, blijkt dat 84 procent van de ondervraagde executives denkt dat het nog jaren zal duren voordat duidelijk wordt wat de uiteindelijke impact van corona is.

Er is geen twijfel dat organisaties voor een aantal uitdagingen staan. Dit zijn de vier belangrijkste, volgens de survey:

  1. Afnemende economische groei
  2. Dreigingen door cybersecurity/cyberterrorisme
  3. Het hoge tempo van de technologische veranderingen
  4. De veiligheid en het welzijn van medewerkers

Het meest onzeker (33%) zijn de respondenten over hoe goed hun onderneming in staat is om kosten te beheersen, vergeleken met andere organisaties in dezelfde industriesector. Een zorg die natuurlijk direct gerelateerd is met de #1 uitdaging in het top-4 lijstje hierboven. Minder dan de helft van de respondenten zegt ‘zeer goed voorbereid’ te zijn om nieuwe kostenbesparende maatregelen door te voeren.

De strategische prioriteiten voor de lange termijn draaien sterk om technologie en executives zetten vooral in op zaken die moeten zorgen voor economisch herstel en continuïteit, in plaats van groei en innovatie. De inzet van technologie om slimmer te werken en efficiënter gebruik van de beschikbare middelen staan voorop. Bedrijven zien de voordelen van technologie, zoals geautomatiseerde travel & expense oplossingen, die kunnen helpen bij kostenbeheersing. Negen van de tien ondervraagde executives is van mening dat een schaalbare, geautomatiseerde oplossing voor T&E management essentieel is om ervoor te zorgen dat medewerkers zich houden aan het geldende beleid en de protocollen binnen de organisatie. Daarnaast zegt acht op de tien respondenten dat verouderde technologie een risico kan vormen voor de organisatie. Maar er is echter ook weerstand tegen het uitrollen van nieuwe, geautomatiseerde oplossingen voor T&E management, bijvoorbeeld vanwege investeringskosten. Toch zijn deze investeringen wel degelijke zinvol. Hier zijn enkele voordelen:

  • Beter inzicht en meer grip op kosten – het is voor een onderneming vrijwel onmogelijk om goed grip te krijgen op kosten zonder helder en up-to-date inzicht in uitgaven van verschillende bedrijfsafdelingen. Door reiskosten, onkosten, facturen en andere uitgaven slim te integreren, ontstaat een totaaloverzicht. Daarin is niet alleen helder te zien waar bijvoorbeeld de uitgaven toenemen, het maakt het ook makkelijker om inzicht te krijgen in de verschillende soorten onkosten.
  • Slimme, op data gebaseerde beslissingen – in tijden van economische onzekerheid moeten beslissingen genomen worden op basis van gedetailleerde en accurate data. Aan de hand daarvan kunnen executives beter plannen.. Een geautomatiseerde T&E oplossing laat zien waar in de onderneming onnodige onkosten worden gemaakt. Budgetten kunnen doeltreffender worden gealloceerd, wat bijdraagt aan de bedrijfscontinuïteit voor de lange termijn.
  • Efficiëntere bedrijfsprocessen – als reiskosten, onkosten en facturen binnen een organisatie op verschillende manieren worden bijgehouden kan dat zorgen voor onjuiste data. Daarnaast nemen al die verschillende processen veel tijd in beslag, die beter besteed kan worden aan productievere taken.
  • Meer zakelijke wendbaarheid – 93 procent van de ondervraagde executives is van mening dat zakelijke wendbaarheid en snel reageren op veranderende omstandigheden de enige manieren zijn om deze onzekere tijden met succes door te komen. Zonder real-time informatie over de actuele onkosten is het vrijwel onmogelijk om snel bij te sturen.
  • Medewerkers houden zich beter aan het bedrijfsbeleid – wanneer zichtbaar is waar medewerkers misschien niet volledig het geldende bedrijfsbeleid volgen, kunnen organisaties waar nodig wijzingen doorvoeren en er voor zorgen dat de regels beter worden nageleefd. En als medewerkers toegang krijgen tot makkelijke tools en die ze meer mogelijkheden bieden – bijvoorbeeld vluchten boeken bij hun favoriete luchtvaartmaatschappij – zullen ze zich eerder aan het bedrijfsbeleid houden.

Door de huidige onzekere economische omstandigheden is digitale transformatie bovenaan de prioriteitenlijst van executives komen te staan. Investeren in nieuwe technologie kan bedrijven helpen om sneller de weg naar herstel in te slaan en zorgt voor stabiliteit, voor meer efficiency en zakelijke wendbaarheid, betere kostenbeheersing en het vertrouwen dat medewerkers zich houden aan het bedrijfsbeleid.

Door: Pino Spadaro (foto), Head of SAP Concur Benelux