Martijn Kregting - 07 december 2020

MMD: Monitor is centraal device voor elke werkplek geworden

MMD: Monitor is centraal device voor elke werkplek geworden image

Een monitor voor de werkplek aanschaffen kan toch niet zo complex zijn? Nu het beeldscherm echter steeds meer centraal komt te staan op die werkplek, op kantoor én thuis, groeit het belang van goed advies aan de eindklant. MMD Monitors - fabrikant van Philips-monitoren - ziet daarnaast nieuwe uitdagingen ontstaan voor resellers, nu thuiswerken mede door lockdown-maatregelen structureel lijkt te worden. Roy van Weert en Manfred Verberne van MMD vertellen over de uitdagingen voor het kanaal en de manier waarop resellers hierop kunnen inspelen.

MMD Monitors, onderdeel van de TPV Groep, is in 2009 ontstaan toen Philips zijn beeldschermdivisie verkocht. De business unit B2B/zakelijke markt voor monitors kreeg er in 2011 AOC als tweede merk bij. Roy van Weert, Sales Manager MMD Monitors & Displays Nederland binnen het cluster Benelux, is al 13 jaar actief bij MMD en voorganger Philips. In die tijd zag hij de monitor uitgroeien van output device naar hub-device voor de werkplek.

Collega Manfred Verberne, Channel Manager B2B & Tenders, heeft er al een decennium opzitten bij MMD Monitors. “Dat de verkoop van monitors toch vrij simpel moest zijn, was mijn vooroordeel toen ik bij MMD begon. De klant wil een bepaald formaat, wel of niet in hoogte verstelbaar, een bepaalde resolutie en dat is het dan. De praktijk was anders. Er speelden toen al veel meer aspecten mee, zeker op de B2B-markt.”

Monitor van nu centraal device
De afgelopen jaren zijn monitors doorontwikkeld tot devices waar nog veel meer mee mogelijk is. De monitor van nu is een centraal device voor een werkplek, op kantoor of thuis. Vaak worden toetsenbord en muis erop aangesloten, en vandaag de dag de laptop via een ingebouwd docking station, zit er een ingebouwde webcam in, etc.

Zeker met de sterke en ook na corona waarschijnlijk structurele groei van het aantal thuiswerkers wint een goede monitor aan belang voor een ergonomisch verantwoorde thuisplek, stelt Verberne. “Om virtueel te vergaderen, maar ook omdat elke dag acht uur naar je laptopscherm staren niet echt gezond is voor lijf en leden.”

Dat belang is volgens Roy van Weert niet altijd duidelijk geweest. “Tussen 2008 en 2015, de periode van de financieel-economische crisis, hadden IT-afdelingen vooral oog voor het computingdeel van de werkplek, maar niet op het faciliteren van de juiste werkplek. Men dacht dat een output-device zoals een monitor het altijd wel deed. Sinds 2016, met het herstel van de economie, is er meer aandacht voor monitors en worden ze door nieuwe modellen vervangen. Zo heeft deze markt een enorme vlucht genomen: grotere schermen, meer functionaliteit.”

Hulp bij device-consolidatie
De afgelopen jaren heeft deze ontwikkeling zich doorgezet. MMD merkt dat ook aan de eigen groei. De moederorganisatie heeft in Europa en Nederland een nummer-2 positie verkregen in Q2, met jaar-op-jaar een groei van 33 procent. Monitoren van 27 inch en groter groeien nog sneller in volume, met een jaar-op-jaar groei van meer dan 80 procent. Van Weert: “Daarin zie je ook dat men steeds vaker kiest voor één groot beeldscherm in plaats van twee kleinere schermen.”

De monitor is dus de rol van output device ontgroeid en een hub device geworden, een ‘verkeersregelaar’ om allerlei apparaten op aan te sluiten, stelt Van Weert: “Zo kun je aan device-consolidatie doen: minder randapparatuur. Dat is prettiger voor de gebruiker die minder moet aansluiten, prettiger voor de IT-beheerder die minder support hoeft te doen en daarmee ook kosten-efficiënter.”

Toch is het idee van een monitor als ‘simpel te verkopen’ hardnekkig, merkt hij. “In het resellerkanaal is voor ons nog steeds sprake van missionariswerk. Daarom helpen we onder meer bij het kiezen uit het ook bij ons grote assortiment aan modellen, zo’n 240 stuks, omdat we weten dat resellers door het enorme aanbod aan hardware, software en diensten gewoon niet meer alle kennis zelf in huis kunnen hebben. Reden voor MMD om te werken met een beperkter kernassortiment waarmee we een groot deel van de behoeften al afdekken.”

Hinken op twee gedachten
Partners zijn inmiddels al vrij goed in staat om op monitorgebied de kantoorwerkplek in te vullen, maar bij de nog minder ontgonnen thuiswerkplek hinkt men vaak nog op twee gedachten. Moet men de kantoorwerkplek kopiëren of hier een light-versie van maken, geschikt voor de diverse soorten thuiswerkplekken? Ook moet je in je advies meenemen wat de mogelijkheden zijn voor remote beheer.

Die thuiswerkplek is sinds maart in sneltempo geëvolueerd van ‘fijn voor erbij’ naar ‘moet waar mogelijk’. Ook na de coronacrisis zal thuiswerken veel meer op gelijk niveau met kantoorwerken komen te staan. Een goede inrichting is een must, maar dan wel zonder dat het beheer complexer wordt. Het partnerkanaal is hierbij volgens Verberne heel belangrijk.

“Onze partners zorgen ervoor dat ze samen met onze producten en hun diensten de eindklant de juiste mogelijkheden bieden. Wij helpen daarmee, ook als het gaat om advies over zaken zoals financiering – krijgt de medewerker een budget of wordt het centraal geregeld – de processen – wie bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor de invulling – of de logistiek – waar moeten de monitors heen? Hoe moet je met privacy-aspecten zoals het delen van adresinformatie omgaan wanneer je bij mensen thuis moet leveren?”

Uitdaging bij migratie
Een zakelijke reseller heeft op dit moment een uitdaging om de migratie van kantoor naar thuis zo snel mogelijk te faciliteren, ziet Van Weert. Vooral privé zijn mensen gewend aan de snelle leveranties van partijen zoals Bol.com en Coolblue. Resellers hebben minder eigen voorraad, die zit elders in het kanaal.

“Men heeft dus te maken met een ander verwachtingspatroon. Dat managen, vergt veel energie. Hier snel in kunnen schakelen, bepaalt ook mede je succes als zakelijke reseller op het gebied van werkplekinvulling. Wij doen ons best, samen met onze distributeurs in de Benelux, hierin optimaal te faciliteren.”

Dat is wel een kwestie van langere adem, benadrukt Van Weert. Momenteel is de vraag groter dan het aanbod. “Gelukkig zijn de productieproblemen al wel voorbij, maar de vraag blijft stijgen. De markt kan momenteel niet nog meer produceren. Onze channel partners moeten dus heel goed plannen en ook goed overbrengen aan de klant dat er beperkingen zijn in de capaciteit. Vanaf 2021 en zeker 2022 moet vraag en aanbod weer in evenwicht zijn.”

Diversiteit in thuiswerkplekken
Resellers moeten er ook rekening mee houden dat een structurele thuiswerkplek heel erg kan verschillen per huishouden, schetst Verberne. “Niet iedereen heeft een kantoortje thuis, of zelfs een rustige werkplek. Er is dus ook niet altijd plaats voor een vaste thuiswerkplek. En een medewerker die aan de keukentafel zit, heeft weinig behoefte aan een enorm beeldscherm. Die wil een goede monitor die aan het einde van de dag makkelijk opgeruimd kan worden, zodat je je privé-domein terug hebt.

De werkgever is verantwoordelijk voor die werkplek en MMD kan de reseller helpen daar de werkgever mee te helpen, benadrukt Verberne. “Ik voorzie drie hoofdcategorieën: een volledige kopie van de kantoorwerkplek en de light-versie hiervan zonder apart bureau, met daarnaast een ‘mobiele’ versie. Voor alle drie de categorieën hebben we producten. Ons zusterbedrijf AOC levert bijvoorbeeld een mobiel beeldscherm dat je aan je laptop kunt koppelen, zodat je een verdubbeling van de schermoppervlakte krijgt. Zo kun je in een beperkte omgeving toch een maximaal schermoppervlakte krijgen, dat ergonomisch verantwoord is.”

Fysieke problemen voorkomen
Van Weert denkt dat de werkgever er ook groot belang bij heeft om de juiste werkplek te leveren, om te voorkomen dat werknemers fysieke problemen krijgen. De monitor speelt daar een belangrijke rol in. Je kunt niet de hele dag op een 13-15 inch scherm produceren. Dat is slecht voor je ogen, voor je algehele gesteldheid.

“Ook op het gebied van remote management maken wij nu een slag. We zijn momenteel bezig om ook via management consoles beheer en support op afstand mogelijk te maken voor al die werkplekken. Dat komt in 2021 op de markt. Zo kunnen onze partners op afstand voor elke werkplek de juiste ondersteuning bieden, ongeacht waar men werkt. Het is belangrijk om goede producten te ontwikkelen, maar de toegevoegde waarde moet naar ons idee verder gaan dan alleen het product.”

Door: Martijn Kregting